חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

זהירות מקדושים, כל בני האדם קדושים המה

מאת: מוטי לקסמןרוחניות - כללי22/01/20101049 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

זהירות מקדושים, כל בני האדם קדושים המה / מוטי לקסמן

אני מודה, שנים רבות שרתי, מידי פעם, בקול עז: "חבלי משיח הנה זה בא היום" [1]. ובחולות סיני, בשהות הארוכה לאחר מלחמת יום כיפור, רקדתי יחד עם שליחי חב"ד, ורקעתי בנעלים המסומרות, לפי הקצב, על גרגרי הדיונה ההמומה: "אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. בְּבִיאַת הַמָּשִׁיחַ. וְאַף עַל פִּי שֶׁיִּתְמַהְמֵהַּ. עִם כָּל זֶה אֲחַכֶּה לּוֹ בְּכָל יוֹם שֶׁיָּבוֹא" [2]. ובהזדמנויות רבות אחרות צרחתי עד כדי צרידות מיתרי הקול: "משיח, משיח אי, יה, יה".

מעורר פליאה? וודאי שלא, הרי ברור ומובן, גם מוצדק, כשמש רכה המפיצה אור, רק טוב יביא המשיח: "בתחילה המשיח יכרית את כל הרע מן העולם ובכלל זה זרע עמלק וכל שונאי ישראל. הוא ישלים את בניית בית המקדש השלישי והנצחי שירד מן השמיים. יהיה שפע גשמי מאין כמוהו ולא יהיה מחסור או רעב. כל הידע המדעי ינוצל רק לעניינים טובים. העולם כולו יגיע לשלמות. יתגלה החלק האלוקי שבקרבנו, וממילא לא תהיה יותר קנאה ושנאה בין בני אדם, ולא יהיו מלחמות. כולנו נרגיש טוב יותר, ונראה רק את הטוב שבשני" [3].

נפלא, לא?

אבל, מה לעשות, במקביל זמזם לו בראשי: "יושבים שעות / מחכים שמשיח יבוא [...] משיח לא בא / משיח גם לא מטלפן" [4].

האם שלום חנוך חסר אמונה או אולי סתם כופר?

אבל, ביום 13/01/10 התחוללה רעידת אדמה קשה בהאיטי ומעריכים:  "אומדן רשמי: 200 אלף נהרגו ברעידת האדמה בהאיטי" [5], ואף משיח לא הופיע גם אף ישות קדושה לא הזהירה, אף בעל כוח עליון לא מנע את האסון הנורא [6].

ואז נזכרתי שמידי פעם מתגלים גם "משיחים" מקומיים-קטנים, למשל: "על פי תיאורים הנשמעים מפי אנשים המכירים את האיש - המגדיר את עצמו כ"מלך המשיח" - מדובר באדם חריג, כריזמטי, חכם בתורה, [...] וחד תפיסה" [7].

"אני מושלם, אני מושלם, גבר מושלם. גבר למופת. יש בי כל מה שאישה צריכה, יש בי כל התכונות כל המידות כל היחס שאישה רוצה, יש בי הכל [...] "אצל אף אחד אין את האהבה שהוא נותן [...] הוא המשיח שכל הארץ תדבר עליו" [8].

לא שכחתי שאין זו תופעה חדשה אלא היא חוזרת ונשנית, למשל: הופעת שבתאי צבי משיח השקר במאה ה-17, שאף התאסלם בסוף ימיו.

אז אולי שלום חנוך לא ביטא העדר אמונה או כפירה אלא דווקא הבהרה או התראה?

בדיקה הכתוב במקרא מגלה שאין "משיח" בכתבי הקודש שלנו! המושג "משיח" מופיע אבל הוא נדיר ביותר, ובכל מקרה משמעותו היא האדם שנמשח למלך ולא דמות בעלת כישורים נוספים או איכויות אחרות [9].

אז אולי לא נטעה אם נאמר שמחשבת המקרא היא נגד המשמעות הנוכחית של "משיח"?

אכן, איני מכיר דוגמה אחת של דמות שכונתה "משיח" והיא או מאמיניה אכן הביאו טוב לעולם ואושר ומזור לבני האדם, כמצופה [10]. להיפך, ה"משיחים" שהוזכרו "הרב" אליאור חן, ההילר גואל רצון בימינו וגם שבתאי צבי עוררו והניעו רק צער, כאב ואכזבה.

ואז חלפה שאלה במוחי, האם ייתכן שאלה הצמודים לאמונה ב"משיח" שוכחים את האדם?

בינתיים, חלפה מחשבה במוחי, הרי לא רק "משיח", קיימים גם בני אדם אחרים שטוענים שיש להם קשר ישיר ושוטף עם "חוצנים" או עם "ישויות" שלא מהמציאות המוכרת לנו כבני אדם רגילים. לא כולם, אבל יש מביניהם כאלה שבשם אותם חוצנים או על-פי אותן ישויות על-חושיות הם אוספים סביבם חלשי אופי ומרי נפש: "זה מתחיל באיתור המועמדות המתאימות (על פי דרגת החולשה, המשבר והתלות), נמשך ב"הפגזת אהבה", המקיפה את המצטרפת בחום ובביטחון הרגשי החסרים לה כל כך, ומגיע לנקודת האל-חזור של ההשתלטות הטוטלית על המחשבה. כל זאת בניצוחו של אב רוחני דומיננטי וכריזמטי, גורו בעל כוחות נעלמים כביכול" [11].

כבר במאה ה-19 נכתב: "האדם הרוצה לעלות אל ה' ממדרגה למדרגה, בכל מדרגה צריך הוא שיקדימו קריאה מן השמים ליתן לו אותו המדרגה (...) והנה בעינינו ראינו רבים מן החסידים שנעשו משוגעים חס ושלום או בעלי מרה שחורה, ומאין נמצא הדבר הזה? (...) כי האנשים ההם הם הרוצים לעלות אל ה', והסולם נעלמה מעיניהם, כי אינם עובדים את ה' יתברך בהדרגה ותופסים דבר שאין שייך להם (...) ויזהר האדם בזה" [12].

אני מרגיש צורך להבהיר, אין בדברים עד כאן ביטוי נגד אמונה של אדם זה או אחר. לבני אדם יש אמונות שונות גם משונות. אין דבר לא לגיטימי לא ערכי באמונה אישית של אדם. הבעיה היא כאשר אותו אדם רואה עצמו בעל סמכות בעל הילה. הסכנה היא שבשם אמונתו, בשם חזיונותיו, הוא פועל, ללא כל מחסום רגשי או ערכי, להשתלט על כל מרחב חייו של אדם אחר [13]. "מקושר" כזה מקנה לעצמו את "הזכות" להיות המקור והפוסק היחידי לכל מרחב החיים של הנלכד. אדם כזה "מקדש" את עצמו וכך הוא מקנה לעצמו זכות לנהל חיים של אחרים, "בכוח" או "בסמכות" של המקור או של הישות מעולם אחר או ממציאות על-זמנית, חוץ-עולמית או על-טבעית. בכל המקרים מקור זה אינו ניתן לבדיקה.

אותו "משיח", אותו "קדוש" או אותו "מקושר" לעולמות אחרים תופס את עצמו כ"מתווך" בין בני אדם לישויות אחרות, לעולמות אחרים, לספירות אחרות. כמו כל מתווך הוא דואג לקבל "דמי תווך" רבים. "דמי תווך" אלה הם ברוב המקרים תודעתו, השקפת עולמו וגם משאביו הכלכליים, הנפשיים והרוחניים של הנלכד ברשת של אותו "משיח" אותו "קדוש" או אותו "מקושר". למה אין הוא מסתפק רק בקבלת גמול כלכלי? כי הוא חושש מאיבוד מעמד "המתווך". הבטחת המשך מעמד "המתווך" היא רק על ידי שעבוד רוחו, נפשו וכוליותו של הנלכד.

נחזור למקרא, גם "קדושים" אין במקרא.

על משה נאמר: "וְלֹא קָם נָבִיא עוֹד בְּיִשְׂרָאֵל כְּמֹשֶׁה אֲשֶׁר יְדָעוֹ ה' פָּנִים אֶל פָּנִים" [17]. "ואפשר לומר שמשה היה כלול מכל הבחינות, כמו שכתוב בכמה מקומות שמשה הוא בחינת נצח" [18].

האם יש ראוי יותר ממשה לשאת את התואר "קדוש", "משיח" או "מקושר"?

והנה למרות חד-פעמיותו וגדולתו של משה נאמר עליו רק: "וְהָאִישׁ מֹשֶׁה עָנָיו מְאֹד מִכֹּל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה". [19]. אף פעם לא מוחל על משה הגדול שידע את אלוהים פנים-אל-פנים התואר "קדוש". גם על אף דמות אחרת.

יקפוץ הבקי ויאמר לי, לאט לך הרי על אהרון כן נאמר כי קדוש הוא: "והלא אהרן קדוש השם היה ונביא על ישראל" [20]. נכון, אבל זו הייתה קדושה פונקציונאלית בלבד לצורך מילוי תפקידים בפולחן, ולא מעבר לכך!!!

לכן, כל אדם שטוען בפניך שבידו כל התשובות לכל השאלות, כל הפתרונות לכל הקשיים – זהירות, סכנה!

כוליות "הקדוש" "המשיח" או המקושר" חונקת ודורסת את האנושיות שבאדם, בכל אדם!

וזה אסור! "וגם איש את אחיו שלא ישחית גופו וצלמו, כי אם יהרגהו הנה השחית מעשה האל [...] ואף בפחותים מן האדם לא היה רשות לאדם להשחיתם [...] לפי שהוא השחית צלמו" [21].  

לאף אדם אין מעמד של "קדוש", מאידך כל אדם נברא בצלם אלוהים, כל אדם הוא קדוש: "דַּבֵּר אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם קְדֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם" [22].  אבל, "קדושה" ערכית, מוסרית למען חיי האדם וחירותו.
גאולה תבוא לעולם רק אם נפסיק לחפש "משיח", "קדוש" או "מקושר", ופשוט נעשה למען האדם הקרוב אלינו וגם למען הרחוקים יותר, כך נעשה גם למען עצמנו, כבני אדם.

ואנו רק בני אדם! לכן, במקום לצרוח ולרקוע ברגליים לכבוד "משיח" או למען "קדוש" אני מעדיף לפזם: "שחקי שחקי על החלומות, זו אני החולם שח. / שחקי כי באדם אאמין, / כי עודני מאמין בך.  

כי עוד נפשי דרור שואפת, / לא מכרתיה לעגל פז, / כי עוד אאמין באדם, / גם ברוחו, רוח עז" [23].

הארות ומראי מקום

[1] חבלי משיח, מלים ולחן, נעמי שמר.

[2] הרמב"ם, י"ג העיקרים, עיקר י"ב.

[3] אמונת חב"ד באתר

[4] מחכים למשיח / מלים ולחן שלום חנוך.

[5] הארץ, 19/01/10, כותרת ראשית.

[6] תהייה חוזרת ומושמעת מאז ומעולם: בעת המגיפה השחורה באירופה, בשנים 1347–1351, שקטלה חייהם של  20 עד 25 מליון נפש, כשליש מתושבי אירופה. התהייה כוונה אז בעיקר כנגד הכנסייה כמייצגת את האלוהים והאמונה בו. כך תהו גם במלחמת העולם השניים בהשתוללות הרצחנית של הנאצים. שאלות דומות עלו גם בעקבות אסון הצונאמי שהיה בשנת 2004.

[7] על אליאור חן באתר: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3529013,00.html

[8] מתוך סרט על גואל רצון באתר: http://docu.nana10.co.il/Article/?ArticleID=615400

[9] מתוך אחת-עשרה פעמים שהמושג מופיע במקרא בשש מהן מכנה דויד כך את שאול (שמ"א כד, ו, י; כו, טז; שמ"ב א, יג, טז, כא), בשתיים מהן ההתייחסות היא לדויד (שמ"ב יט, כב; כג, א). המושג מופיע גם במגילת איכה ובספר דניאל.

[10] בלי להתייחס לאמונת חב"ד: "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד"; בפעילותם השוטפת הם תורמים ליהודים וגם לבני אדם אחרים בכל העולם. אבל, פעילות זו החלה זמן רב לפני "הכתרתו" של הרבי מלובביץ כ"משיח".

[11] אבירמה גולן, "חופש הכת", הארץ חלק ב 20/01/10, עמ' 1.

[12] "אוהב ישראל", ז'יטומיר תרכ"ג, לקוטים, פרשת ויקרא מצוטט ב: דוד אסף, "זהירות, מדרגות עולות ויורדות", הארץ תרבות וספרות 15/01/10, עמ' 2.

[13] לא תמיד, אבל ברוב המקרים מדובר באיש ש"מחיל" את "חסותו" המתישה והחונקת על נשים.

[14] ראה הארה מספר 11.

[15] בראשית ט, ו.

[16] ויקרא יז, יא.

[17] דברים לד, י.

[18] הרב ברוך אשלג, באתר:

http://www.kab.co.il/heb/content/view/frame/16263?/heb/content/view/full/16263&main

[19] במדבר יב, ג.

[20] אבן עזרא (הפירוש הארוך), לשמות לב.

[21] רד"ק לבראשית ט, ו .

[22] ויקרא יט, ב.

[23] שאול טשרניחובסקי, אני מאמין.

 



תגיות המאמר: משיח, אדם, קדוש, מקושר


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת מוטי לקסמן

מאת: מוטי לקסמןיהדות01/12/131233 צפיות
מאוד נוח הי לנח, איש צדיק תמים

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע03/10/131282 צפיות
"בְּיָמִים קְדוּמִים קְדוּמִים/ הַכֹּל הָיָה שֶׁמֶשׁ // וְהַכּל הָיָה הָר / וְהַבִּקְעָה בַּחֲלַל הָהָר / וְהַכֹּל הָיָה בִּקְעָה / וְהָהָר בְּחֵיקָהּ. // וְכַאֲשֶׁר אֱלֹהִים גְּדוֹלִים וּרְחוֹקִים / הִזְרִיעוּ תֵּבֵל לָלֶדֶת / רָאוּ כּוֹכְבֵי שָׁמַיִם רְחוֹקִים / אַגָּדָה אֶל עֶצֶב נוֹלֶדֶת / וְהֶחְשִׁיכוּ פְּנֵיהֶם הָלוֹךְ וְחָשׁוֹךְ / וְעֵינָם הָיְתָה דִמְעָה // וְהַגְּשָׁמִים הֵחֵלּוּ לָרֶדֶת." [א] המבול.

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע07/02/131185 צפיות
פרשת יִתְרוֹ נסתיימה, ונפתחת פרשת השבוע, "וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים". עיקר פרשה זו מפרט את היישומים של עשרת הדברות שביטוין כוללני או מקיף. מסביר רש"י: "וְאֵלֶּה מוסיף על הראשונים, מה הראשונים מסיני, אף אלו מסיני. אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם כשולחן הערוך ומוכן לאכול לפני האדם". [ג] במלים אחרות, כללים יישומיים לביצוע. זה נראה, אולי סביר. אבל, נא לשים לב. לאחר שמשה קורא בפני העם את כל המשפטים המפורטים בשלושה פרקים על מאה הפסוקים, הוא עורך טכס ברית בין אלוהים לעם-ישראל, "וַיִּקַּח סֵפֶר הַבְּרִית

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע29/02/121351 צפיות
בני ישראל, היהודים מצווים למלא אחר תרי"ג מצוות [א]. שלוש מהן קובעות לזכור, לא לשכוח ולהכרית את זכר עמלק [ב]. "זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם. אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ וְלֹא יָרֵא אֱלֹהִים. וְהָיָה בְּהָנִיחַ ה' אֱלֹהֶיךָ לְךָ מִכָּל אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא תִּשְׁכָּח" [ג].

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע04/01/121399 צפיות
"למרות דמותו המושלמת של דוד במסורת ובתרבות, הרי במסופר במקרא וגם בדברי פרשנים, בכל הדורות, יש זיהוי של אלימות בהתנהגויות שונות של דוד המלך" [1]. מה עניין דמותו של דוד המלך לפרשת "וַיְחִי"? שלב, שלב. הדיון יפתח בפרשת השבוע, פרשת "וַיְחִי". זוהי הפרשה החותמת את חומש בראשית גם את סיפור מסכת חייו של יעקב. לקראת פרידתו מן החיים אומר יעקב האב לבניו דברים אחדים.

מאת: מוטי לקסמןחברה ומדינה - כללי19/12/111730 צפיות
חג חנוכה. על החנוכיה מוצבים הנרות, נרות זעירים בגוונים שונים. מברכים: "ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם, אשר קדשנו במצוותיו וציונו להדליק נר חנוכה". "ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם, שעשה נסים לאבותינו, בימים ההם בזמן הזה" [א]. והנרות דולקים, ומאירים בגווני-גוונים. עוד הם מפיצים אור וצבע, ממשיכים לברך ובין השאר נשמע: "וכל שמונת ימי חנוכה הנרות הללו קודש הם, ואין לנו רשות להשתמש בהן, אלא לראותן בלבד" [ב]. אמירה מיוחדת לאותם נרות חנוכה, שמידתם, בדרך כלל קטנה מנרות רגילים.

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע01/12/111400 צפיות
הברכה הראשונה בתפילת העמידה נפתחת במלים: "בָ‏רוּ‏ךְ אַ‏תָ‏ה ה', אֱלוֹ‏הֵינוּ‏ וֵאלֹ‏הֵי אֲבוֹ‏תֵינוּ‏, אֱלֹ‏הֱי אַ‏בְרָ‏הָ‏ם, אֱלֹ‏הֵי יִצְחָ‏ק, וְאֱלֹ‏הֵי יַ‏עֲקֹ‏ב". שלושת האבות מוזכרים כאן זה אחר זה לפי סדר הדורות, מהסב המייסד אַ‏בְרָ‏הָ‏ם לנכד יַ‏עֲקֹ‏ב, אבי שנים עשר- השבטים. האם תפקוד הנכד משקף את תכונות הסב? פרשת השבוע מזמנת לנו לבחון את דמות הנכד יַ‏עֲקֹ‏ב מיציאתו מביתו בכנען מפחד עשיו [א] ועד להתנהלותו חזרה לכנען כבעל משפחה ורכוש רב.

מאמרים נוספים בנושא רוחניות - כללי

מאת: בתיה כץרוחניות - כללי12/11/191429 צפיות
בעת שהספינה היקרה בעולם טבעה בים, לא היה בכוחו של שום כסף שבעולם להציל חיי אדם. עשירים לא קבלו יחס מועדף. עשירים ועניים פלסו דרכם יחד, ונדחפו יחד לסירות ההצלה ללא הבחנה.

מאת: בתיה כץרוחניות - כללי29/04/19106247 צפיות
כתיבת ספר תורה הינה מצווה נעלה וחשובה עד מאד, מצווה זו הינה מצוות עשה מהתורה, האחרונה במניין תרי''ג המצוות. מי שזוכה לקיים את המצווה הזו, מעלה עליו הכתוב כאילו קיבל את התורה בהר סיני.

מאת: עופר שלורוחניות - כללי02/10/182334 צפיות
ספרי חומש

מאת: רוני הכהןרוחניות - כללי01/07/182009 צפיות
כולם מחפשים אחר הכוונה, והדת היא כבר לא הכלי היחיד אשר זמין על מנת להגיע אל איזון הנפש מלבד רפואה.

מאת: SEOMANרוחניות - כללי22/01/181583 צפיות
אם תמיד רציתם לדעת איך לאזן את הגוף בקלות ולהתחיל להכניס יותר שפע אל חייכם, הרי כי עכשיו גם אתם תוכלו לעשות זאת בעצמכם. כל שעליכם לעשות זה לאמץ לכם את אחת מהשיטות עתיקות היומין אשר הגיעו אלינו היישר מן המזרח. על מנת שאנרגיית הצ'י תוכלו לזרום בחייכם, תוכלו להתחיל ולהתאמן בטאי צ'י, צ'י קונג, סו ג'וק ,מדיטציות, רייקי, הילינג, יוגה ושיטות נוספות. היום נדבר על הדרכים האפקטיביות ביותר לריפוי הגוף והנפש אשר יתחילו לגרום לכם להרגיש שינוי משמעותי בחייכם ולאורך זמן.

מאת: דוד דרומררוחניות - כללי14/08/162563 צפיות
הכותל המערבי (בקיצור: הכותל) הוא אחד מארבעת קירות התמך המקיפים את הר הבית זה כאלפיים שנה, משלהי תקופת בית שני ועד ימינו. במסורת היהודית מיוחסת לכותל המערבי קדושה יתרה,

איך לקבל אנרגיה למכור, איך למכור עם חשק, איך להרגיש טוב למכור, למה עבודה במכירות שוחקת, איך לאהוב למכור, איך ליהנות לעבוד במכירות, תמיכה נפשית, מאמן אישי מומלץ: וכאן תתבאר עוד נקודת מבט, לאיך וכיצד איש המכירות אמור לקבל אנרגיה למכור את המוצר שלו ללקוחות. והדרך לכך היא, על ידי זה שאיש המכירות ישאל את עצמו, האם הייתי מוכר את המוצר הזה לאנשים, גם אם לא היית מרוויח מכך כסף?! ז"א שעל איש המכירות לדמיין לעצמו מצב, שבו הוא כאיש מכירות לא צריך כסף, משום שיש לו מספיק כסף, אבל מצד שני ...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica