זהו שלב התיור והחקר, בחינת החפצים, הרהיטים, הצעצועים, הפעוט בגיל זה "מבין" ומסיק מסקנות מפעילויותיו. תחושת הזמן עדיין אינה מפותחת, ולא ברור לו מהו משך זמן הפרידה מהוריו, בהליך עקבי הוא מבין שפעילות מסויימת מסמלת את בוא ההורה, ומסר של: אחרי שנעשה..אמא תגיע! ובמידה והפעילות הינה עקבית וחוזרת על עצמה כל יום הוא יחוש נינוח ובטוח יותר. בשלב של התפתחותו הקוגניטיבית והבנתו הלשונית מתחילים להבשיל. פעוט בגיל זה כבר מבין משפטים פשוטים, הוא מלא רגשות עזים וספונטניים.
הוא מלא סקרנות ומנסה לבדוק את העולם ואת מקומו בו. הוא בוחן את יכולתו לשלוט בסביבה ובהוריו בדרך מקורית שלפעמים מרגיזה ולפעמים משעשעת. החל משלב זה עלולים להתפתח מאבקי כוח בינו לבין הוריו והסביבה בעיקר על רקע חינוך לנקיון אישי. הפעוט בגיל זה מביע רגשות בצורה חריפה יותר מאשר התינוק. הבכי והצעקה הם תגובות חזקות, אך בדר"כ הן מוגבלות בזמן. לכן אין להיבהל מתגובות אלו אלא להרשות לו להביע בחופשיות את רגשותיו. ותופעות אלו אכן יתבטאו בפרידה ובקליטה. על אף שהפרידה בדר"כ כבר מוכרת לו שהרי ודאי התנסה בפרידות שונות בעבר, תגובתו תהיה חזקה יותר.
האמון הבסיסי של הפעוט מסייע לו להפרד מהוריו. בנוסף לכך קיימת סקרנותו הטבעית, יכולתו להסיח את דעתו ולבדוק את העולם שסביבו. אחרי שהבכי, הכעס והמחאה הקשורים לרגעי הפרידה הראשונים חולפים הוא יכול להתמודד עם מצבים חדשים. בשלבי התפתחות בגיל זה, גם אחרי שהפעוט הסתגל ונפרד בקלות יכולה להופיע מדי פעם נסיגה, אם כתוצאה מחוויות שונות ואם כתוצאה מבדיקת דרכים לשלוט בסביבה. עליך להתייחס לפעוט בסובלנות והבנה לכל התופעות הנ"ל, לחזור שוב ושוב בעקביות על מסרים מילוליים במשפטים קצרים ברוגע ונועם. ולזכור שהוא מבין הרבה יותר ממה שהוא מסוגל לדבר. העזרה שאת יכולה להגיש לפעוט חשובה מאוד. עליך לקבל את רגשותיו כטבעיים. התנהגותו אינה מכוונת אליך אישית, עליך לעזור לו להבין מה קורה לו ומה הוא מרגיש. לתת לו כלים להתמודד עם הצער, הבדידות וכאב הפרידה- בעיקר ע"י חום ומגע, סדר-יום מלא בפעילויות מעניינות שיספקו את סקרנותו הטבעית.
חשוב לזכור:
לא רק הפעוט עובר תהליכים בפתיחת שנה גם ההורים עוברים תהליך לא פחות מסובך ורגיש. עליהם להשאיר את אוצרם היקר בידיים זרות. והם אינם בטוחים באיכות הטיפול שילדם יקבל בגן. הורים לילדים חדשים האווירה בגן חודשה להם. הילדים והוריהם זרים להם, גם המחנכת אינה מוכרת. הם מלאים חרדות, לא מכירים את כליי הגן וחוששים כיצד ילדם ייקלט בו. האם יאהב את המחנכת? כיצד יסתדר עם החברים בגן? האם יאהבו אותו? עלייך להתייחס גם אל ההורים בהבנה ובסובלנות. ליידע, להסביר, ולהרגיע. עליך להקפיד על הופעה נאותה ומכובדת, לנהוג בדרך המעבירה מסרים אמינים. ולהתייחס ברכות וחיבה אל ילדיהם. עליך לענות על שאלותיהם לגופו של עניין וכך תפחת עוצמת החרדה שלהם. ומעל הכל עליך להבין שלא כל הערה של הורה מכוונת לביקורת ולא לראות בשאלותיהם התקפה אלא הבעת רגשות של מתח וחרדה.
גן ילדים במודיעין