מבחן מעשי
מבחן מעשי מכיל מספר סוגי ביניים של מבחנים ובהם מבחנים בהם הבוחן מסתכל על התוצאה בלבד ולא על התהליך ולהבדיל מכך מבחנים בהם האלמנט המרכזי הנבדק הינו תהליך הביצוע.
דוגמה למבחנים המשלבים אלמנטים מסוג זה ומהסוג השני הינם מבחני קבלה לבתי ספר לעיצוב בהם יש מספר שלבים של מבחני הקבלה ובהם שלב ראשון הנועד לערוך סינון ראשוני של הנרשמים וכולל הכנת עבודה מסויימת במקום מסויים, לרוב יחד עם עוד מועמדים, ביום מרוכז מסוים, שם מקבלים חומר גלם כגון קרטון ביצוע ויוצרים מה שיוצרים.
השלב השני במבחן הקבלה כולל עבודה אותה יש להכין בבית תחת התניות מסוימות, ולאחר שמביאים אותה מוערכים על פיה ולאחר מכן מוזמנים או שלא לשלב השלישי שהינו ראיון בה מנסה סוללת מראיינים לתהות על קנקנו של פרח העיצוב לעתיד היושב מול עיניהם המפלבלות ומנסה להרשים כמיטב יכולתו.
מבחן אמריקאי או מבחן רב ברירתי
מבחן אמריקאי הינו מבחן בו על הנבחן לבחור תשובה או תשובות מתוך מספר תשובות המוצעות לו.
לדוגמה:
מה היה שמו הפרטי של אינשטיין, ממציא תורת היחסות?
א) א
ב) שטיין
ג) אלברט
ד) ג'ון
התשובות המוצעות לנבחן יכולות להיות מסוגים שונים: תשובות ג' ו-ד' נכונות, תשובה ג' אינה נכונה, כל התשובות נכונות, אף תשובה אינה נכונה.
כפי שניתן לראות בדוגמת שאלה זו, גם ניחוש עשוי לזכות את הנבחן בציון נכון, ואכן זו נחשבת אחת המגרעות במבחנים אמריקאיים. שלוש התשובות השגויות נקראות מסיחים ואילו התשובה הנכונה נקראת... תשובה נכונה ?. על מנת לסתור את ההשפעה האפשרית של ניחוש ואף לתת לה יכולת שלילית הומצא המבחן הסיבירי שגם הוא מבחן אמריקאי רב ברירתי. בסוג מבחן זה, שלא כמו במבחנים אמריקאיים רגילים, תשובה שגויה מורידה ניקוד. הפרדוקס של המבחן הסיבירי הינו האפשרות לקבל ציון נמוך מ- 0. ישנן אפשרויות נוספות למבחן זה ובהן ניתן לענות יותר מתשובה אחת לשאלה אחת.
מבחני תשובות חפשיות
מבחנים בהם התשובות ניתנות להכנה אינם מאפשרים ניחוש אלא דורשים במרבית המקרים ידע, הבנה בחומר נלמד כלשהו או לפחות הברקה מקורית ורעננה שתקנה לנבחן ציון טוב. במבחני תשובות חפשיות, ישנם מבחנים שלהם יש לתת תשובות קצרות ותמציתיות ואילו מבחנים אחרים דורשים פירוט רב.