הוויכוח סביב "חקיקת ההתגברות" – השכיחה מהציבור והמבקרים את העקרונות הקלאסיים של הפרדת רשויות.
מקומו של בג"צ – במשולש השלטוני במדינה דמוקרטית נאורה, הוא להיות האלמנט המאזן בין הרשויות המחוקקת והמבצעת, אך בשום אופן לא מעליהן ולא שולט או מנהל אותן.
תפקידו הנכון, הקלאסי, ההיסטורי, הראוי במשולש הכוחות – הוא לשמור על איזון ולוודא שהרשויות כולן, כולל בג"צ יפעלו במסגרת ולטובת שלטון החוק.
משך השנים, בג"צ שכח מאין בא ולאן הוא צריך ללכת והחל לנהל או להשתלט על שלטון החוק, כאילו הוא המגן והמושיע הבלעדי.
ולא לשכוח – הכנסת היא הריבון, הכנסת נבחרה כדין על ידי רוב הציבור – ואילו השופטים על ידי וועדה.
לדעתי – בג"צ יכול ורשאי לבטל חוקים – רק במקרים נדירים, רק על-ידי בית המשפט העליון, ברוב במקרים חריגים של פגיעה בשלטון החוק, פגיעה בסדר הציבורי או חקיקה שהושגה בזיוף, איומים או שחיתות, או פגיעה במיעוט בצורה לא מידתית.
במדינות רבות – המעמד של בג"צ או בווריאציות השונות שלו, מוסדר בחוקה, שלצערנו עדיין לא קיימת בישראל. ועד אז, יש לשמור על מעמדו וסמכויותיו על ידי חקיקה של הכנסת שתיתן לו גם כבוד, גם מעמד ראוי וגם ישמור על עצמאותו.
בג"צ במקומו הראוי והמתאים
המאבק על מעמדו ומקומו של בג"צ במסגרת השלטונית. מה שקרוי סעיף ההתגברות הוא בפועל ובמעש להעמיד את בג"צ במקומו הראוי בהיררכיה. העקרון שנשכח במאבק הוא עקרון הפרדת הרשויות שמנחה כל מדינה דמוקרטית נאורה שיסודה באיזון בין הרשויות הכנסת...המחוקקת ...הממשלה וזרועותיה ..כרשות המבצעת.. .ובג"צ על מערכת המשפט כרשות המפקחת שיתר הזרועות יפעלו, במסגרת החוק...לאמור במסגרת שלטון החוק כך נשמר האיזון השלטוני. לא נאמר ולא מקובל ולא נסבל שבג"צ ישתלט על יתר הזרועות ינהל את המדינה יתערב בנושאים שאינם בתחומו או סמכותו בקיצור... לא שפיטים... חוקי הכנסת ניתן לבטל רק במקרים חריגים...רק על ידי בג"צ בלבד בהרכב מינימום של 9שופטים ורק חוקים שחורגים או פוגעים בשלטון החוק בסדר הציבורי או שחוקקו בצורה לא הולמת לא דמוקרטית תוך זיוף או איומים... או בניגוד לחוקה במדינות שיש חוקה. מאחר ובישראל אין עדיין חוקה וחבל יש לפעול לפי העקרונות האחרים. משך השנים בגץ השתלט על יתר המערכות ופועל כמו דיקטטור משפטי ולא מוכן לוותר על אף התנחלות משפטית ברוח, לא לעקור נטוע. הדרך היחידה להעמיד את בג"צ במקומו הטבעי היא חקיקה, ברוב מינימלי של 65, חכים או חוקה כשתגיע לפני המשיח. ברור שאופוזיציה ורסיסי, מפלגות יתנגדו יזעמו ויפזרו מנטרות בנוסח...הרס הדמוקרטיה... פגיעה בשלטון החוק עריצות, פשיזם, התדרדרות - אלה טיעונים שחוקים מגוחכים של, כל אלה שמעבר למתרס מעבר לרוב הלגיטימי השולט וכל אלה, שלא מאמינים שיוכלו להגיע אי פעם לשלטון או להיות רוב שולט בעם. מסקנה: חוק ההתגברות רק, בנושא הפליטים הוא חיוני אל לא מספיק כי זה דומה לתקן בגד ישן, במקום לקנות בגד חדש שיתאים למציאות. ולא לשכוח הכנסת נבחרה על ידי העם השופטים על ידי וועדה.
והערה לסיום:
פרופ' פרידמן שהיה גם שר המשפטים ומומחה למשפט, תומך בגישה של מתן כח לכנסת ברוב של 65 חברים, לחוקק מחדש חוקים שבג"צ יבטל. אבל כדי למנוע התדיינות מיותרת וארוכה, עדיף לחזק את בג"צ בגבולות שיקבעו ע"י חקיקה.