חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מי אחראי כאשר העסק מקרטע מפסיד ולבסוף נסגר?.

מאת: עוזי פלגניהול18/07/20161400 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

עוזי פלג*

בכל עסק מקרטע וכושל מתקיים תמהיל כישלונות במינונים שונים האחראים למצבו של העסק. כפי שנכתב לא מעט פעמים, הכישלון לא יתום, יש לו גורם אחראי ברור ומובהק. במאמר נחדד נקודה זו.

נתחיל בכל אלה שלא אחראים, לא אחראי הלקוח שלא מעוניין לקנות, וגם לא הלקוח שמעוניין אך רוצה לשלם פחות עם יותר ימי אשראי. לא אחראי הספק שרוצה להרוויח את המקסימום, ולצמצם ימי אשראי. לא אחראי הבנק שלא מוכן להגדיל את מסגרת האשראי ודורש בטחונות. לא אחראים העובדים בעסק שמרבים להיעדר או לאחר. לא אחראים בני המשפחה הלא מוצלחים והלא מתאימים שעובדים ורבים בעסק (לעיתים הסדר הפוך). לא אחראית הממשלה שגובה מיסים. לא אחראי בעל הנכס שדורש דמי שכירות גבוהים, גם לא אחראי המתחרה "הנוכל שמרמה את לקוחותיו ונותן להם זבל". ולא אחראי "השוק" Iלא חשוב איזה.

אני בטוח שהרשימה נראית מוכרת כמעט לכל בעלי העסקים שהעסק שלהם מקרטע ונסגר, רק  בהבדל "קטן וזניח", ברוב המקרים זו רשימת האחראים למצבו של העסק.

כעת נעבור לגורמים האחראים למצבו של העסק. בראש ובראשונה בעל העסק בין אם הוא מנהל אותו באופן שוטף, או מפעיל אותו על ידי מנהל שכיר.

מרגע שמוקם עסק, האחראי הבלעדי לגורלו והצלחתו זה בעל העסק. כל הגורמים שצוינו בפתיח הם אילוצים מוכרים וידועים אתם נדרש להתמודד כל עסק. יכולת ההתמודדות עם אילוצים אלה ואחרים, ומידת ההצלחה של התמודדות זו תשפיע על גורלו של העסק לאורך כל חיו. אילוצים אלה מונחים לפתחו של כל עסק בכל תחום וענף, המינונים עשויים להיות שונים.

כבר בעת הקמת העסק ניתן להעריך את מידת יכולת ההישרדות שלו, לרוב לא ניתן להעריך הצלחות מטאוריות ולא צפויות. ברוב המקרים היזם כל כך מאמין ביכולתו האישית ובביקוש הפוטנציאלי למוצר או לשרות, עד כדי כך שאפשרות הכישלון נדחקת וכאילו לא קיימת. בכל עסק שמוקם, מידת הספקנות בהצלחת המיזם בשלב התכנית העסקית היא הגורם המרכזי להקמת העסק או לאי הקמתו. מידת הספקנות צריכה להיות הן לגבי עלות  ההקמה, הן לגבי עלות התפעול, הן לגבי ההכנסות ממכירה, הן לגבי קצב הצמיחה המשוער, והן לגבי תזמון התשלומים והתקבולים. מידת הספקנות לגבי הגורמים שצוינו תשליך על היקף וזמינות ההון הנדרש להקמה ותפעול העסק. חשוב לזכור שלא לכל עסק יש כדאיות קיום עסקית. ובמקרים רבים ניתן לזהות זאת טרום הקמת העסק.

מומלץ שתכנית עסקית תוכן על ידי גורם מקצועי ולא על ידי היזם גם אם הוא מוכשר לכך, מן הטעם הפשוט שלגורם ניטראלי יותר קל להיות ספקן. אפשרי גם שגורם מקצועי שיעבור על התכנית העסקית ויעיר הערות.

בהגדרת הספקנות אין כוונה לספקנות משתקת שתמנע יזמות עסקית, בכל יזמות קיים סיכון וסיכוי יש להטיל ספק גם בסיכוי וגם בסיכון. הדבר דומה לסיכוי שעלול להיוולד תינוק חולה שנדרש יהיה להשקיע בו משאבים רבים של זמן, תשומת לב, כסף ובמקרה הטוב ישרוד פחות או יותר, אך לעולם לא יהיה אדם בריא ורגיל. במידה והדבר ידוע מראש יש לקחת זאת בחשבון.

כאשר העסק מוקם נדרש לנהל אותו, לא כל יזם או בעל מקצוע בתחומו מוכשר ויודע לנהל כנדרש וכראוי. צורכי העסק ותמהיל כשורי הניהול הנדרשים לעסק משתנים בהתאם למיקום העסק במחזור החיים העסקי שלו (לא גיל כרונולוגי). תמהיל כישורי הניהול של עסק בהתנעה, שונים מתמהיל כשורי הניהול של עסק ברגיעה, או עסק בצמיחה, או עסק הנדרש לפתוח עסקי כנ"ל צורכי ההון הפיננסי ,הארגוני, האנושי, הטכנולוגי. ברוב העסקים הפרטיים (בעקר הקטנים והבינוניים) אין שינוי בשדרת הניהול הבכירה והמשפיעה בכל מהלך חיו של העסק. כמו כן אין התאמות של מבנה ההון שצוינו לצורכי העסק. יש לציין שהתאמות צורכי הון וכשורי ניהול צריך לבצע בתזמון הנכון הנדרש לעסק.

גורמים נוספים העשויים לסייע בכישלון העסקי הם רואי החשבון של העסק ויועצים עסקיים למיניהם המלווים את עסק, אך לא תורמים לו מספיק. לא לכל עסק יש יועץ עסקי. אך לכל עסק יש רואה חשבון המתחייב מעצם היותו עסק רשום. ברוב המקרים רואי החשבון מפיקים את הדוחות השנתיים וברוב המקרים בעלי העסק לא מבינים את משמעותם לעומק. הדוחות השנתיים מופקים לרוב כמעט שנה לאחר סיום שנת הפעילות. וניתן להתייחס לדוח  במקרים רבים כמו דוח פתולוגי שלאחר המוות. בזמן האמת לרוב העסקים  הקטנים והבינוניים אין קשר שוטף עם רואה החשבון שלהם. מה גם שבשלב זה לרוב יש רק מידע חלקי ולא מלא. אבל גם ניתוח של מידע זה אם הוא נעשה לעומק עשוי לסייע לזהות בעיות ומגמות שליליות.

הצלחה או כישלון עסקי נמדדים בסופו של דבר ביתרות המזומנים בבנק במקרים רבים העצות שבעל העסק מקבל זה לקחת הלוואה, למחזר הלוואה, להגדיל מסגרת אשראי או לעבור בנק. כלומר העצות הן בתחום תוצאת הבעיה (מחסור במזומנים) זה נכון אם הבעיה היא בנזילות העסק ולא ברווחיות העסק. במקרים רבים בעיית הנזילות נגרמת מהפסד מצטבר. לכן יש לזהות את הסיבות להיעדר נזילות מספקת.

שימוש ביועץ לניהול עסקי ראוי ומנוסה לצורך ליווי שוטף של העסק עשוי לסייע רבות לבעל העסק בזמן אמת.

לסכום ניתן לומר שהאחריות הישירה לניהול העסק, ולתוצאות העסקיות לטוב ולרע הן באחריותו המלאה של בעל העסק. כל דבר שבעל העסק יעשה או לא יעשה, בתזמון כזה אחר ישפיע על התוצאות העסקיות לכאן, ולכאן.

אני חושב שלרוב בעלי העסקים בעצם לא חידשתי דבר, ואולי בעצם כן.

כל הזכויות שמורות לעוזי פלג ( UP ייעוץ וניהול – פתרונות לניהול עסק)

אין לעשות כל שימוש בכל מדיה שהיא בחומר הכתוב ללא אישור בכתב מהמחבר

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עוזי פלג יועץ לניהול עסקי וכלכלת משפחה

מנכ"ל לשעבק בחברות עסקיות

חונך עסקי מוסמך  המעוף משרד הכלכלה

יועץ מוסמך בינלאומי CMC

חבר בלשכת היועצים העסקיים בישראל.

UP ייעוץ ונהול-פתרונות לנהול עסק

0526969240 נייד

דוא"ל : peleguzi@012.net.il

אתר חברה: WWW.UZIP.CO.IL

אתר  "זהירוני" המדריך להקניית ערכים לילדים מהגיל הרך דרך גיבור תרבות  www.pelegbooks.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עוזי פלג

מאת: עוזי פלגהלוואות30/05/202624 צפיות
חלק גדול של בעלי העסקים הקטנים והבינוניים, רואים בבנק את אחד הגורמים העיקריים האחראיים לקשיים הפיננסיים של העסק. בעלי העסקים האלה סבורים שהבנק צריך לעזור לעסק וללכת לקראתו. האם טענתם מוצדקת? ננסה לבדוק זאת בשורות הבאות

מאת: עוזי פלגמכירות30/05/202755 צפיות
התשובה לשאלה מי הלקוח שלי?, מתחילה בשאלה מקדימה לאיזה צורך אני מספק פתרון ?. הבנת הצורך, מאפשרת זיהוי ראשוני של סוגי הלקוחות הנדרשים לצורך ואת גודל השוק הפוטנציאלי. אבל לפני פילוח השוק וזיהוי מי זה הלקוח הפוטנציאלי ובהמשך מי הלקוח הממוקד קרי "הפרסונה" אליה העסק יכוון. כדאי להבין מי הוא לקוח ומי הגורמים המעורבים "בשרשרת הקנייה" ומידת השפעתם על תהליך הקנייה.

מאת: עוזי פלגמכירות26/05/202555 צפיות
ניהול תהליך מכירה יעיל הוא מהלך נחוץ וחיוני בכל פעילות עסקית, בנושא פורסמו מאמרים רבים והנושא הוצג והודגש באופנים שונים, במאמר הזה הועלו נקודות שונות כולל טיפים, המתייחסים לניהול תהליך מכירה B2B (עסק מוכר לעסק) של מוצרים טכניים המיועדים לשימוש עסקי.

מאת: עוזי פלגניהול17/05/201625 צפיות
ארגון עסקי בכל גודל, נדרש לבצע שינויים והתאמות במהלך חיו העסקיים. תדירות השינויים וגודלם נגזרים ממטרת השינויים, שאת רובן ניתן לסווג כצורך: בפתוח עסקי, שיפור וייעול תהליכים עסקיים קיימים, התאמות לתנאי התחרות בשוק ועוד. במאמר הנוכחי אתייחס לשני חוקים מתחום הפיזיקה של אייזיק ניוטון, ונבצע דרכם אנלוגיות בתחום הניהול העסקי ונזהה "זיקה בין פיזיקה וניהול עסקי", אך לפני כן נגדיר מספר מושגים מתחום הפיזיקה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201798 צפיות
תוצר ניהולי הוא התוצאה המתקבלת מפעילות ניהולית. תוצר ניהולי המשיג את מטרתו הוא תוצר אפקטיבי ולהיפך, תוצר ניהולי אשר יוצר תוצאה בעייתית, ההופכת בעצמה לבעיה ואף יוצרת בעיות נוספות, הוא "וירוס ניהולי" ברמות חומרה שונות, ובתור שכזה יש לטפל בו למניעת נזק חמור למערכת. "ווירוס ניהולי" לא נוצר בכוונה תחילה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201755 צפיות
הנעת עובדי הארגון העסקי במטרה להשגת בצועים עסקיים משופרים, צריכה להיות אחת המטרות המרכזיות בכל אסטרטגיה ניהולית עסקית, ההשקעה בפתוח עובדי החברה היא אחת ההשקעות החשובות והמשתלמות ביותר לכל ארגון עסקי. לא מספיק שעובדי החברה יהיו משכילים, מיומנים ומנוסים, חשוב שכל הכישורים והתכונות שצוינו, יבואו לידי ביטוי באופן חופשי ושוטף בהתנהלות העובד הבודד והארגון.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201535 צפיות
במאמר זה רוכזו תובנות המתייחסות לסיטואציות שונות בתחומי הניהול. הנושאים מוצגים באופן מטפורי לעיתים באופן אירוני או אבסורדי באנלוגיה לתהליכי הניהול העסקי הנדרשים. בחרתי בדרך זו להציג ולהסביר תהליכים ואירועים בניהול עסקי שקשה היה להסבירם או להבינם, בעקר לחסרי ניסיון ניהולי עסקי.

מאמרים נוספים בנושא ניהול

מאת: עוזי פלגניהול17/05/201625 צפיות
ארגון עסקי בכל גודל, נדרש לבצע שינויים והתאמות במהלך חיו העסקיים. תדירות השינויים וגודלם נגזרים ממטרת השינויים, שאת רובן ניתן לסווג כצורך: בפתוח עסקי, שיפור וייעול תהליכים עסקיים קיימים, התאמות לתנאי התחרות בשוק ועוד. במאמר הנוכחי אתייחס לשני חוקים מתחום הפיזיקה של אייזיק ניוטון, ונבצע דרכם אנלוגיות בתחום הניהול העסקי ונזהה "זיקה בין פיזיקה וניהול עסקי", אך לפני כן נגדיר מספר מושגים מתחום הפיזיקה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201798 צפיות
תוצר ניהולי הוא התוצאה המתקבלת מפעילות ניהולית. תוצר ניהולי המשיג את מטרתו הוא תוצר אפקטיבי ולהיפך, תוצר ניהולי אשר יוצר תוצאה בעייתית, ההופכת בעצמה לבעיה ואף יוצרת בעיות נוספות, הוא "וירוס ניהולי" ברמות חומרה שונות, ובתור שכזה יש לטפל בו למניעת נזק חמור למערכת. "ווירוס ניהולי" לא נוצר בכוונה תחילה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201755 צפיות
הנעת עובדי הארגון העסקי במטרה להשגת בצועים עסקיים משופרים, צריכה להיות אחת המטרות המרכזיות בכל אסטרטגיה ניהולית עסקית, ההשקעה בפתוח עובדי החברה היא אחת ההשקעות החשובות והמשתלמות ביותר לכל ארגון עסקי. לא מספיק שעובדי החברה יהיו משכילים, מיומנים ומנוסים, חשוב שכל הכישורים והתכונות שצוינו, יבואו לידי ביטוי באופן חופשי ושוטף בהתנהלות העובד הבודד והארגון.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201535 צפיות
במאמר זה רוכזו תובנות המתייחסות לסיטואציות שונות בתחומי הניהול. הנושאים מוצגים באופן מטפורי לעיתים באופן אירוני או אבסורדי באנלוגיה לתהליכי הניהול העסקי הנדרשים. בחרתי בדרך זו להציג ולהסביר תהליכים ואירועים בניהול עסקי שקשה היה להסבירם או להבינם, בעקר לחסרי ניסיון ניהולי עסקי.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201438 צפיות
"השער האסטרטגי", הוא השער שדרכו אמורים להיכנס לעסק, תוצרים של החלטות אסטרטגיות כבדות משקל לעתידו של העסק. משמע נדרש שיקול דעת מעמיק לגבי כל מה שנדרש לעבור דרכו. נדרש סוג סינון צפוף שימנע כניסה של מזיקים

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201303 צפיות
עסק הוא מפעל חיים והוא קרוב לליבנו, מאידך בעסק צריך לטפל לא דרך הלב. נדרשת דרך, כלים ותהליכי ניהול מסודרים ושיטתיים. אף אחד מאתנו איננו מושלם ואיננו צריך לדעת הכול. גם אם אנחנו יודעים, קשה לנו לטפל בנושאים הקשורים בנו רגשית, מאחר ואיננו אובייקטיבים כלפי עצמינו וכלפי הקרובים לנו.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201219 צפיות
הדברים הנכונים לעסק הם לא תמיד ובהכרח: הדברים שהמנהל אוהב לעשות, או יודע לעשות, או רוצה לעשות, או יכול לעשות. הדברים הנכונים לעסק הם הדברים הנדרשים והקריטיים לעסק. בלעדיהם העסק יישחק, יתקע או יקרוס.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica