עבירות מס חמורות יוכרו כעבירות מקור להלבנת הון
ד"ר איתמר כוכבי עורך דין, רואה חשבון וכלכלן
הטכניון – הפקולטה להנדסת תעשייה וניהול, מרצה בקורסים "חשבונאות ניהולית מתקדמת" ו"בקרת עלויות".
מרצה מצטיין טכניוני – הצטיינות יתירה בהוראה לשנת תשע"ה סמסטר חורף.
אוניברסיטת חיפה – הפקולטה לניהול – מנהל עסקים, מרצה בקורס "עקרונות החשבונאות" לתואר MBA.
מחבר הספר: "רווחה בעולם קפיטליסטי" Welfare in a Capitalist World, אשר יצא לאור בהוצאת ספריית גלובס.
ד"ר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה Dr. Faculty of Law, University of Haifa.
מעלימי מס ייחשבו כמלביני הון ורכושם יחולט
ביום שלישי ה-29 במרס 2016 אישרה מליאת הכנסת, את הצעת החוק הקובעת כי עבירות מס חמורות יוכרו כעבירות מקור לפי חוק איסור הלבנת הון. החוק החדש המגדיר את עבירות המס החמורות כעבירות שביצוען מסייע בהלבנת ההון, ייכנס לתוקף בחצי שנה הקרובה. מעיון בחוק עולה קיומה של החמרת הענישה באופן מהותי. כך למשל, נקבעו עונשי מאסר וחילוט רכוש בגובה הסכום המעורב בעבירה. כמו כן, הרשות להלבנת הון ורשות המיסים יחליפו מידע בין הרשויות.
בנושא מס הכנסה: נקבעו היקפי העלמת מס מינימליים שרק מהם יוכרו עבירות מס חמורות, כעבירות מקור. עבירת מקור במס הכנסה תחשב רק עבור העלמת הכנסות בהיקף העולה על 2.5 מיליון שקל במהלך 4 שנים, או סכום העולה על מיליון שקל בשנה אחת. בחלוקה על פני שנים, ההיקף הכספי הנדרש עבור כל שנה נמוך יותר מהדרישה לשנה בודדת, אך הדבר מצביע על העלמה שיטתית ומכוונת לעומת העלמה חד פעמית בשנה אחת. התיקון לחוק נועד להחיש את המטרות הבאות: מלחמה בהון השחור, העמקת גביית המסים בישראל וצמצום העלמת הכנסות בידי עברייני המס. החוק יחול על עבירות מס חמורות הכוללות עבירות לפי סעיף 220 לפקודת מס הכנסה אשר יהפכו לעבירות מקור, לפי החוק לאיסור הלבנת הון.
בנושא מיסוי מקרקעין: נקבע כי השמטת שווי רכישה של 1.5 מיליון ₪ ויותר, תוכר כעבירת מס חמורה ולפיכך תכנס להגדרה של עבירת מקור. לחילופין, במידה ועסקת המקרקעין, לא דווחה כלל, או בוצע דיווח כוזב אודות זהות הבעלים (ללא קשר לגובה העלמה), אף עבירה זו, תוכר כעבירת מס חמורה ולפיכך תכנס להגדרה של עבירת מקור.
התיקון לחוק יחול על עבירות מס חמורות הכוללות עבירות לפי סעיף 98(ג2) לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963, אשר יהפכו לעבירות מקור, לפי החוק לאיסור הלבנת הון.
החוק אשר אושר, מכיר בעבירות מס חמורות כעבירות מקור לפי החוק לאיסור הלבנת הון. החוק מאפשר לרשות המסים לחלט כסף ונכסים בגובה העלמת המס, דבר אשר ימנע מהחשוד בהעלמת המס להבריח נכסים במהלך החקירה ובכך לא לשלם בסופו של דבר את המס שהועלם. משמעות שינוי החוק היא שניתן יהיה להאשים מעלימי מס לפי סעיפי העונשין של החוק לאיסור הלבנות הון, שהענישה בגינו חמורה יותר. משמעות נוספת היא כי המידע יתחיל לזרום מהרשות לאיסור הלבנת הון, לרשות המסים. הכרה בעבירות מס חמורות כעבירות מקור לפי החוק לאיסור הלבנת הון למעשה יוצרת בעיה שכן, בעקבות אישור החוק, רשות המסים תעביר מידע לרשות לאיסור הלבנת הון כך שנוהל הגילוי מרצון למעשה עלול לחשוף את מי שמסדיר את העלמת המס – לעבירות הלבנת הון, שהן למעשה פעולות שנועדו להסתיר את מקור הכסף כאשר זה אינו חוקי.
העלמת מע"מ
העלמת מע"מ תחשב כעבירת מקור אם המס שלגביו נעברה העבירה עומד על סכום השווה ל-480 אלף שקל במשך 48 חודשים או 170 אלף בתקופה של 12 חודשים. כמו כן, עבירות בתחום החשבוניות הפיקטיביות ייחשבו עבירות מקור אף אם הן בוצעו "בנסיבות מחמירות", כהגדרתן בחוק מע"מ. החוק יאפשר להחמיר את הענישה בפועל על מעלימי המס וכן להסדיר העברת מידע מהרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור לרשות המסים, מצב אשר יקל על רשות המסים לאתר מעלימי מס. החומות הנמצאות היום בין הרשויות השונות, מונעות מהן לדעת כל אחת על חקירות או מידע אשר מגיע לרשות השנייה. כך למשל, רשות המסים נחשפה לחקירה כנגד בנימין בן אליעזר רק בשלב שהחקירה נהפכה גלויה.
כאמור, התיקון לחוק נועד להחיש את המטרות הבאות: מלחמה בהון השחור, העמקת גביית המסים בישראל וצמצום העלמת הכנסות בידי עברייני המס. החוק יחול על עבירות מס חמורות הכוללות עבירות לפי סעיף 117(ב)(1) או (3) עד (8) או (ב1) לחוק מס ערך מוסף, אשר יהפכו לעבירות מקור, לפי החוק לאיסור הלבנת הון.
החזקת כסף בכספת
כדי שעבירת מס תהיה עבירת מקור, צריך למעשה להתקיים תנאי ולפיו מלבד העלמת המס הייתה גם הסתרה מכוונת של הכסף. במהלך הדיון בוועדת החוקה התעורר ויכוח, האם החזקת כסף במזרון, כספת או לחילופין חשבון עובר ושב, מהווים הלבנת כספים. סוכם כי יתקיים דיון נפרד לגבי עבירת החזקה בה יוגדר מתי החזקה תהווה עבירה. החילוט שיתאפשר כעת לרשות המסים הוא בגובה העסקה הקשורה בהעלמת מס ובנוסף, אותו מעלים מס יידרש לשלם את כל המס והקנסות – זאת בנוסף לסכומי הכסף שחולטו.
מנהל רשות המסים, משה אשר, הודיע שיפנה ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה להאריך את נוהל הגילוי מרצון שאמור להסתיים ביוני הקרוב וכן כי הנוהל, שלפיו אדם מקבל חסינות מהליכים פליליים כאשר הוא חושף את הכספים שהעלים יחול גם על עבירות של הלבנת הון ולא רק העלמת מס. נוהל הגילוי מרצון חל היום רק על עבירות מס, שכן הסמכות של רשות המסים מוגבלת לעבירות מס בלבד, ולא לעבירות הלבנת הון.
להרחבה בנושא גילוי מרצון, ראה מאמרי בנושא גילוי מרצון כדלהלן:
1. גילוי מרצון על נכסים והכנסות מחו"ל-ניסיון מוכח.
2. הצהרה על נכסים טופס שמספרו 5329+גילוי מרצון.
3. גילוי מרצון חדש, אודות הכנסות מחו"ל ללא הליך פלילי - ניסיון מוכח.
4. גילוי מרצון בגין מלגות לימודים או מחקר בחו"ל ובישראל.
5. חשבונות בנק בחו"ל – HSBC, UBS – גילוי מרצון.
6. גילוי מרצון, פרס חדש-אנונימיות בהגשת הפנייה ובירור החבות ברשות המסים.
7. התכנית לגילוי מרצון – הנחיה לבנקים מטעם הפיקוח על הבנקים.
8. חילוט נכסים ומזומנים של מעלימי מס בישראל.
הערה: המידע המוצג במאמר הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים. רק הוראות החוק, הפסיקה או הוראות המוסד המטפל, מחייבות וקובעות.
הכותב: ד"ר איתמר כוכבי, הינו מרצה בפקולטה הנדסת תעשייה וניהול בטכניון בחיפה כ-20 שנה, בקורסים חשבונאות ניהולית מתקדמת ובקרת עלויות. כמו כן, מרצה באוניברסיטת חיפה, בפקולטה לניהול – מנהל עסקים, לתואר MBA, בקורס "עקרונות החשבונאות".
ד"ר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה. Dr. Faculty of Law, University of Haifa, ISRAEL.
במקצועו רואה חשבון וכלכלן (כ-23 שנה), וכן עורך דין. בעל משרד עריכת דין (רואה חשבון), בקריית הממשלה בחיפה. תחום התמחותו דיני מיסים, משפט מסחרי ודיני עבודה.
מחבר הספר: "רווחה בעולם קפיטליסטי" Welfare in a Capitalist World, אשר יצא לאור בהוצאת ספריית גלובס.
מיקום המשרד: קריית הממשלה פל ים 7, חיפה, טל: 8621350- 04, פקס: 8621349- 04, פל': 5443671- 050
e-mail: cpa-adv-itamar@bezeqint.net