חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

פרשת השבוע "מקץ" ה'תש"ע

מאת: דוד דרומרלימודי דתות23/12/20091470 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

פרשת "מקץ"

מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"

"וליוסף יולד שני בנים...ויקרא יוסף את שם הבכור מנשה...ואת שם השני קרא אפרים..."

 (בראשית מ"א/נ'-נב').

חייו וגורלו של יוסף מאופיינים בכפילות. בלידתו, נתנה לו רחל, אמו, את שמו "יוסף" ורמזה בכך על בקשתה לבן שני: "...יוסף ה' לי בן אחר" (ל'/כד'), דרך שני חלומותיו, שני החלומות של שרי המשקים והאופים, נולדים ליוסף שני בנים, עד לסיומת של נחלה כפולה כנאמר: "ואני נתתי לך שכם אחד על אחיך" (מ"ח/כב'). רש"י מפרש "שכם אחד" - "חלק אחד יתירה על אחיך".

תובנה זו של כפילות בגורלו של יוסף באה לידי ביטוי אף בדברי ראובן לאחיו: "...הלוא אמרתי אליכם לאמור, אל תחטאו בילד ולא שמעתם, וגם דמו הנה נדרש" (מ"ב/כב'). על הביטוי "וגם דמו הנה נדרש" אומר רש"י: "דמו (של יוסף) וגם דם הזקן" (יעקב אביהם). ראובן, מדגיש כאן עוול נוסף שגרמו במכירת יוסף: צערו של אביהם הקשיש. גם כאן אנו רואים שקורות יוסף תלויים בשני היבטים וכרוכים בגורל כפול: גורלו האישי וגורל בית אביו ומשפחתו. יוסף הבין זאת ולא שכח את השורשים שספג בבית אביו, גם כאשר עלה לגדולה והפך "משנֵה למלך". שורשים חזקים אלו באים לידי ביטוי בפרשתנו, בלידת שני בניו של יוסף: מנשה ואפרים.

יוסף קורא "מנשה" לבנו הבכור "על כי נשני (השכיח ממני) ה' מעמלי ומבית אבי". שואל האלשייך הקדוש: מדוע מעניק יוסף לבנו שם המבטא משהו שלילי - שכחת בית אביו? - התשובה היא "הכפילות" המלווה את יוסף בחייו. במתן שם לבנו זוכר יוסף שקיימות שתי אפשרויות: האחת שכחת בית אבא ולעומתה האחיזה ביסודות החינוך שספג בבית אבא. כוונת יוסף היא ששם בנו - מנשה - יזכיר לו תמיד שקיים חשש שהוא ישכח את מורשת בית אבא .

שם בנו השני של יוסף, "אפרים", מסמל את ההפריה, העצמה והתעלות. למרות שהוא נמצא במקום שפל ונמוך מבחינה רוחנית כמו ארץ מצרים, המסמלת בשמה "מיצר", הוא אינו מאבד את צדקותו ודרגתו הרוחנית. אלא להיפך, דווקא מתוך המיצר יוסף מפרה את עצמו ואת הסובבים אותו בחינוך ובערכים מבית אבא. להבדיל מאחיו, ראובן, שביקש להציל את גופו של יוסף, אך לא זכר למנוע את צער אביו.

הפרשה מלמדת אותנו על ה"כפילות" במעשים - לכל מעשה שלנו יש שני צדדים: המעשה עצמו והכוונה בעשיית המעשה. לכל מעשה יש את המחשבה שעומדת "מאחוריו", ולכך יש ערך עצום.

בימי בית שני, עת היוונים שלטו על עם ישראל, חל קלקול גדול במידה זו של התלהבות וכוונה במעשי המצוות. זה היה הגורם הישיר לתופעת ההתייוונות שפשתה בעם. אנשים נמשכו אל תרבות יוון, המבוססת על טיפוח היופי החיצוני והגופני. לעומת זאת, היהדות שואפת אל התכנים הרוחניים-הפנימיים, אל היופי וההדר של מידות וכוונות טובות. החשמונאים הבינו זאת היטב: מצד הדין לא היו מוכרחים להדליק בשמן טהור, שהרי היו אנוסים, אך ידעו שאין זה הזמן לעשות דברים בצורה של "לצאת ידי חובה" אלא להראות לעם עשייה עם כוונה שלימה, קיום מצווה בהידור דווקא בשעה קשה זו. לכן התאמצו לחפש שמן טהור והקב"ה זימן להם פך שמן טהור שאף הספיק בנס לשמונה ימים, עד שהכינו שמן חדש.

 דוד דרומר

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

מנכ"ל ארגון "אורי עוז-הפקות"חבר בעמותות "רוח טובה" "החוויה היהודית"מנהל קשרי חברה וקהילה ב"קמפוס מופת למדעים",אחראי על מיזמים חינוכיים ,קשרי קהילה ומשימות לאומיות בפרוייקט "מצליח" -מצויינות לימודית חברתית, מנהל אתר "תורה" http://www.torah.in/he1

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת דוד דרומר

מאת: דוד דרומריהדות26/11/181707 צפיות
הגמ' מביאה סגולה להצלחה בלימוד:ללמוד ליד נהר - סימן טוב הוא - כשם שמי הנהר שופעים ואינם פוסקים, כך לא יפסק לימודכם ויצליח. (כריתות ו.(

מאת: דוד דרומריהדות12/11/181628 צפיות
אין ספק שתמימות מעלה נשגבה היא, אבל אין לה ערך אצל הרמאים ...

מאת: דוד דרומריהדות06/11/181667 צפיות
בסוף, הכול יהיה טוב. אז אם זה לא טוב, זה לא הסוף !!

מאת: דוד דרומריהדות04/11/181594 צפיות
אדם צריך להאמין שאפילו קש המונח על הארץ הוא בגזירת השם יתברך שגזר להיות מונח שם. ויש השגחה פרטית איך תהא מונחת עם הקצוות לכאן או לכאן. (אמרי פינחס).

מאת: דוד דרומריהדות31/10/181459 צפיות
דבר גדול זה להיות בשמחה - כל ההישג של היצר הרע הוא לא רק עצם העבירה, אלא העצבות שאחר כך "... (שמש ינון)

מאת: דוד דרומריהדות29/10/181515 צפיות
הגאון החסיד רבי הילל מפריטש אמר: כשמתרגלים לחושך, מתחילים לחשוב שהחושך הוא אור.

מאת: דוד דרומריהדות22/10/181328 צפיות
אם אין לאדם אישה, אין לו במה לתרץ את מעשיו; אבל כשיש לו אישה, היא משמשת בעבורו 'עזר כנגדו' ומעתה יש לו תירוץ נוח לכל מה שאין הוא רוצה לעשות, בטענה שהאישה אינה מסכימה לכך.

מאמרים נוספים בנושא לימודי דתות

מאת: בתיה כץלימודי דתות04/11/199853 צפיות
הנוצרים מאמינים במעמד הר-סיני שהתרחש לעיני העם היהודי. הנוצרים (וגם המוסלמים) מאמינים בתורה שמסר האלוקים לעמו הנבחר, לעם ישראל, באמצעות משה רבינו, אותם ציווה לשמור את השבת ולהניח תפילין. ועם כל זאת, הנוצרים מאמינים שהאלוקים שינה את דעתו והחליט לשנות את התורה ולהעביר את התורה החדשה דרך אדם בשם ישו, מושיעם המעונה ומחולל הניסים כביכול, ולתת להם (הנוצרים שקבלו את דבר ישו) תורה חדשה (מה שמכונה אצל הנוצרים "הברית החדשה": התורה החדשה של האלוקים).

מאת: בתיה כץלימודי דתות03/11/191213 צפיות
אבולוציה, פירושה "ברירת מקרים מוצלחים". דהיינו - אם באחד הדורות נולד יצור עם "דפקט" מוצלח, כמו חיבור נוסף מפצעון-עיני למח, או תאונה המאפשרת למח לראות בצבעים וכדו', אם הטעות עזרה לשפר את המין באופן כזה שהוא יוכל להעמיד יותר צאצאים מחבריו, הוא ישרוד בעוד אחיו יכחדו. האבולוציה מציעה את ההגיון המעוות, כאילו התרחשו להן מיליוני תאונות מוצלחות מאצה לאדם, אותן הברירה הטבעית העדיפה במלחמת הקיום...

מאת: גדעון צורלימודי דתות23/11/143635 צפיות
סופרי המקרא, כאשר כתבו על האיברים המוצנעים בגוף האדם, השתמשו בדרך כלל בשלוש מילים - ערווה, חלציים ועורלה. מעבר למילים אלו קיימות במקרא מתי מעט של מילים הדנות באברי הרבייה הגבריים. מילים אלו כרוכות בעיקרן בציוויים -

מאת: ד"ר אורנה ליברמןלימודי דתות30/12/1210170 צפיות
המילה מַיִם את זכרון פילוגם בצורת ריבויה הזוגי -יִם שבא מ-יָם, אותו אוקינוס קדמוני ברגע פיצולו בו נפתח פתח תקווה טובה ונבנה שביל מעבר במערבולות המים הרעים. מִיָּם (מֵהַיָּם), שמקורו בים, בהיפוך תנועות, נותן מַיִם. ריבוי זוגי זה המנציח את היטהרות הבריאה ואופייה הכפול מאפיין גם את אברי הגוף הזוגיים - עֵינַיִם, אָזְנַיִם, יָדַיִם, רַגְלַיִם, שָׁדַיִם, קְרָבַיִם - החתומים, גם הם, בסימן ההיכר הקוסמוגני. הריבוי הזוגי של אברי הגוף המסמל את המים העליונים והתחתונים שבהתפצלותם לשמים וארץ יצרו מרחב מחייה במעמקי ים המוות מהווה תזכורת מתמדת הקוראת לדובר השפה לחקות את מעשה הבריאה ולסכור סכר לגאות יצריו.

מאת: ד"ר אורנה ליברמןלימודי דתות30/12/1210342 צפיות
שני השלבים במפגש שמשון עם האריה, שלב הכנעתו בכוח ושלב הפיכתו לישות מיטיבה, משחזרים בזעיר אנפין את מסלול הליכתו של ים התוהו שאחרי שבותר בידו ורוחו של האל, חזר בו ממריו, הכיר בגדולת מעשה הבריאה ותרם לה מטובו תוך שהוא נפלג לפלגים ומובל ביובלים כדי להרוות את כל היקום כולו (ראו מאמר קודם – מגערה לערגה). הַמֵּצִיק, אחד מכינויו של שטן - המזיק, הרודף, הצורר, הפך לְמַּצִּיק - היוצק, המשקה, המרווה. מהבולע (הנוגש) יצא משקה כשם שמהאוכל (הנוגס) יצא מאכל.

מאת: ד"ר אורנה ליברמןלימודי דתות30/12/1210715 צפיות
שני עמודי התווך של מקדש דגון הפלשתי עליהם עמד המבנה כולו לא היו אלא סמל להשקפת עולם מעוותת המאדירה כוחנות ומעלימה כל חמלה ולכן קרסו. שני העמודים שהתנוססו בקדמת מקדש שלמה, בכניסה, יכין ובועז, מייצגים, לעומת זאת, את סיפור הבריאה בבראשית שעניינו מעבר מאלימות ומאכזריות לחסד ולאהבה. על הבנת מסר זה ויישומו עומד העולם.

מאת: ד"ר אורנה ליברמןלימודי דתות30/12/129933 צפיות
בעוד שבספר בראשית אין כל רמז להתנגדות המים המצייתים לכאורה מייד למאמר הבורא, מתפצלים לשמים ולארץ ומתכנסים אל תוך גבולות ללא כל שמץ של מחאה, כבסיפור אגדה, גרסאות רבות בספרים אחרים בתנ"ך מאזכרות מרד מצד ים התהום הקדמוני, המכונה גם רהב ותנין. מהן קורות אותה התקוממות?

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica