ועדה מקצועית שמינתה המועצה להשכלה גבוהה ממליצה להנהיג לימודים אקדמיים לתואר ראשון ושני ברפואה משלימה. עוד ממליצה הועדה שאנשים חסרי תואר לא יורשו לעסוק ברפואה משלימה.
חברי הועדה שמינתה המועצה להשכלה גבוהה - פרופ' ירון כהן, פרופ' שמעון גליק, פרופ' יונתן הלוי, פרופ' דינה בן יהודה וד"ר עופר כספי - מנמקים את המלצתם בצורך להגן על הציבור מפני מה שהגדירו "נביאי שקר" וכן מפני ניצול כלכלי ומפני הסיכון שחולים יימנעו מלקבל טיפול רפואי קונבנציונאלי חיוני.
תפקידו של המטפל בהתחברות מחדש
אנו בבנתיב הרוח, מתייחסים לעבודתנו כרפואה משלימה, הבאה להשלים את הטיפול הרפואי הקונבציונאלי ולא פעם, "הפסדנו" לקוחות ששלחנו אותם קודם לראות רופא ולהביא בדיקות לפני שהסכמנו לטפל בהם.
עולם הרפואה המשלימה כפי שאנו מכירים אותו נוצר כתוצאה מצורך. יותר ויותר אנשים לא הצליחו לקבל מענה לאתגרים שלהם ברפואה המערבית הקונבנציונאלית, התחילו לחפש דרכים אחרות וכך הגיעו לכל אותן אסכולות, בעיקר מהמזרח, אשר היו קיימות מאות ואלפי שנים ובהם היה שילוב של גוף, נפש, איזון אנרגטי ועוד.
בשנים האחרונות אנו עדים לפריחה משמעותית בתחום הרפואה המשלימה כאשר ניתן לחלק את השיטות למספר חלקים. לצורך ההמחשה אדבר כאן על שיטות המחייבות לימודים מעמיקים וארוכים כגון דיקור סיני, רפלקסולוגיה, ארומותרפיה, נתורופתיה ועוד על מול שיטות אשר הלימוד בהם הוא קצר ובהם בעיקר שיטות ההילינג למינהם.
הילינג הוא שם כולל לשיטות טיפול אנרגטיות, ללא מגע בגוף המטופל שבם אנרגיה תבונית מהיקום מבצעת את עבודת האיזון והריפוי והמטפל משמש כצינור אשר האנרגיה עוברת דרכו אל המטופל.
מאחר והמטפל הוא צינור, הוא משפיע על האנרגיה ולכן הוא חייב להיות נקי, מכוון, רצוי ברמת התפתחות ותודעה גבוה, לבצע הגנות למכביר כדי לא להיפגע מתסמיני המטופל ועוד.
כיום, יש לנו קפיצת מדרגה בתחום הטיפולים ללא מגע באמצעות תדרי התחברות מחדש, בניגוד לשיטות ההילינג המסורתית, התחברות מחדש היא מעבר לכל שיטה או טכניקה, היא מאפשרת ללקוח (המטופל) לקבל אנרגיה תבונית אשר כוללת בנוסף לתדרים (כפי שקיימים במודלים אנרגטיים אחרים) אור ואינפורמציה אשר מאפשרים להגיע לאיזון ומשם לריפוי בצורה שונה ומהירה לאין שיעור ממה שהכרנו עד כה.
נקודה משמעותית נוספת בעבודה עם טיפול בתדרים שלהתחברות מחדש היא החלק של המטפל (בהעדר מילה אחרת בעברית). כאן האנרגיה אינה עוברת דרך המטפל, הוא אינו משמש צינור, אלא זרז (קטליזטור) המאפשר לתדרים להגיע ישירות למטופל. מכאן שאין צורך בהגנות ואין שום השפעה על איכות ורמת האנרגיה המגיעה למטופל.
האם לימודים אקדמיים יעשו את המטפל טוב יותר בתחומו?
נשאלת השאלה האם המלצת הועדה מטעם המועצה להשכלה גבוהה, לחייב תואר ראשון כתנאי לקבלת אישור לטפל באנשים ברפואה משלימה היא נכונה?
האם באמת לימודי תואר ראשון יגנו על הציבור מפני "נביאי שקר"?
ראשית אדגיש שאין כיום אף מדינה בעולם אשר מחייבת לימודי תואר ראשון על מנת לטפל ברפואה משלימה ולא נראה לי שמדינת ישראל, צריכה להיות החלוצה בתחום זה.
בנוסף, אי אפשר להכליל את כלל הרפואה המשלימה על מגוון שיטותיה ולקבוע שכולן מחייבות תואר ראשון על מנת לטפל. עם זאת, אין ספק שכאשר מדובר בשיטות המחייבות שנות לימוד רבות, יש מקום להעניק הכשרה נוספת ולתת בסיום הלימודים תואר ראשון.
אולם, האם טיפול בהילינג, הנלמד בכמה שעות או ימים, שבהם המטפל הוא צינור או גורם המאפשר לתדרים תבוניים מהיקום להגיע אל המטופל, לעזור לו לחזור לאיזון ולהגיע לריפוי ישתנה כתוצאה מלימודי תואר ראשון? האם באמת תואר ראשון יהווה מדד למטפל טוב מול מטפל פחות טוב?
או האם יפלג את אוכלוסיית המטפלים לכאלה שיש להם כסף ללכת ללמוד תואר מול כאלה שאין להם את הכסף ללמוד וכך נפסיד מטפלים טובים.
החוויה האישית שלי
כאשר לפני כשש שנים החלטתי לעזוב את עולם ההייטק ולהתחיל לטפל באנשים באמצעות מודלים אנרגטיים הבנתי מהר מאוד שלא מספיק ללמוד את המודל או השיטה כדי להפוך למטפל. יש צורך ביותר, יש צורך להבין את הצד השני (המטופל), יש צורך להבין את הדינמיקה המתרחשת בין המטפל לבין המטופל, את הציפיות בין הצדדים ועוד.
לכן הלכתי ללמוד תואר ראשון בפסיכולוגיה שאין ספק שנתן לי אישית לא מעט כלים להתמודד באתגרים העולים ביום יום בעבודה מול מטפלים. אולם, אינני חושב שלכל מטפל צריך לעשות תואר בפסיכולוגיה כדי לטפל.
אחד הפתרונות היפים הקיימים כיום היא תוכנית RCP אשר מאפשר למטפל ברפואה משלימה לקבל מספר רישום בספר המטפלים. אם ניקח את עולם הרייקי (אחד מסוגי ההילינג הנפוצים) אזי על מנת לקבל מספר RCP יש צורך ללמוד ולעבוד כמטפל מספר רב של שעות, יש צורך ללמוד אנטומיה ופיזיולוגיה וכן קורס החייאה במגן דוד אדום.
בשורה התחתונה
הוספת דרישות נוספת, כגון יחסי מטפל מטופל ועיבוי הדרישות על מנת לקבל את הרישום יכול להוות פתרון נכון יותר, בנישת ההילנג ברפואה המשלימה מאשר לדרוש באופן שרירותי תואר ראשון.
למרות היתרונות הברורים ללימודי תואר אקדמאי, עדיין יש לא מעט מקצועות שבהם לא נדרש תואר כזה על מנת לעבוד בו. נראה כי על פניו, שעל מנת לכסות את החלק האחורי, הרשויות יוצרות מפלצת אשר לא ניתן יהיה לאכוף אותה והיא דווקא תייצר "שוק שחור" במקום שכיום אינו קיים.
אין לי ספק שיש צורך למסד את הרפואה המשלימה וכונן תקנים אשר יגנו על שני הצדדים, אולם נראה לי שהפתרון המוצע הוא לא הגיוני ומקורו יותר בפחד של הממסד ולא בניסיון אמיתי לפתור את הבעיה ולאפשר הכרה של הרפואה המערבית ברפואה המשלימה.
מעטים היום הרופאים המערביים אשר מאמינים ברפואה המשלימה, אולם המעט שמאמין, נותן היום למטופליו אופקים חדשים אשר תורמים לבריאותו.
כולי תקווה, שגדעון סהר והמועצה להשכלה גבוהה יתעשתו, יגלו אומץ, ויחליטו בשיתוף פעולה בין הרפואה המערבית, הממסד האקדמי והרפואה המשלימה, מה היא הדרך הטובה ביותר להגיע להכרה הדדית ולמיסוד המטפלים למען האוכלוסייה ולטובת הכלל.