ביקורת: "גם הוא באצילים" – הקומדיה הידועה של מולייר בביצוע מבריק של קושניר וצוות שחקנים מוכשר - הקאמרי
מאת חיים נוי
"גם הוא באצילים" הקומדיה הידועה של מולייר העולה בתיאטרון הקאמרי היא הפקה משעשעת בכיכובו המבריק של אבי קושניר ולהקת שחקנים משובחת. ההפקה בכללותה שזורה בעליות ומורדות ולעיתים נראה כי הרמה אינה נשמרת, אולם אין ספק כי זוהי קומדיה חביבה, המתאימה לימות החום וגם משקפת אנשים וקבוצות בחיינו.
מולייר כתב את המחזה בתקופה שבה הוא היה בפסגת תהילתו. המחזה עלה לראשונה ב-1670 ואולם העיבודים המודרניים לא נס ליחם עד עצם היום הזה.
העלילה עוסקת במיסייה ז'ורדן, תגרן בשוק שהפך למתעשר חדש שעלה לגדולה בזכות כספו ואולם הוא נותר נבער ואוויל. משאת נפשו היא להיות אציל רם מעלה וללמוד מוזיקה, בלט ופילוסופיה וגם להתהדר במחלצות יקרות, כדי להיות מורם מעם. בזכות כספו הוא מממן מורים לכל המקצועות והתחביבים, אולם חרף זאת אין הוא מצליח להפוך בן ליל לידען או מקצוען בתחומי האמנות והמוזיקה. גם הבגדים ההדורים שהוא מזמין ממעצב על, בן דמותו הנלעגת של מי שדומה לקרל לגרפלד, על שיערו הלבן וזנב הסוס ומשקפי השמש התמידיות, מעוררים רק גיחוך. הוא משמן בכסף רוזן שמבטיח לו להכיר רוזנת יפיפייה שלמעשה היא חברתו של הרוזן עצמו. הוא משתוקק לחתן את בתו עם בן אצולה ואולם היא אוהבת בחור פשוט והשנים רוקמים מזימה שבה משתתפים שחקנים טורקיים עד לסיום הצפוי והנלעג.
סצנת הארוחה היא אחת הסצנות המשובחות ועימה גם סצנת החתונה ובמיוחד הקטעים עם המלצר התורכי.
אבי קושניר מגלם בהצלחה את מר ז'ורדן הכסיל. קושניר שוזר במשחקו את כל סגולותיו הקומיות והוא בהחלט מקצוען היודע את מלאכת המשחק הקומי , חרף עליות ומורדות שבהן לוקה המחזה עצמו. קושניר שוחה בהצגה ונותן תמורה מלאה לנלעגות שרוקח מולייר והוא מקסים ומוצלח.
ענת וקסמן נראית הזויה בתלבושת ובתסרוקת, למרות שהיא בעצם מייצגת את השפיות בהצגה. ענת משחקת באורח מעולה ולפרקים נדמה שמדובר בקטעים מתוך סדרת הטלוויזיה המוצלחת שבה נטלו השניים – קושניר ווקסמן - חלק.
יצחק חזקיה בדמות המורה לפילוסופיה הוא מצוין, כתמיד, ומשחקו הוא בית ספר לשחקנים.
אורי רביץ מגלם באורח נפלא את דורנט , האציל המצליח לשנורר כסף רב מז'ורדן תמורת הבטחה להכיר לו מקרוב את הרוזנת היפה דורימן, שבעצם היא חברתו וגם טבעת האירוסין שהעניק לה , נרכשה מכספי ז'ורדן.
מצוינים בדמות המורים לסייף, מוזיקה ומעצב הבגדים גם אסף פריינטא, שלומי אברהם, זיו קלייר. תמר קינן מוצלחת כרוזנת דורימן ורקדנית בטן.
איה גרניט-שבא גונבת קצת את ההצגה כעוזרת ניקול ובמיוחד כמלצר הטורקי המגיש בקלאווה.
יש לציין את המשחק המשובח גם של נעמה שטרית כלוסיל, דוד שאול, אלדד ברנטמן, רובי מוסקוביץ'.
הבמאי אודי בן משה עשה עבודה מעולה והפיק עיבוד טוב למחזה שחרף השנים הארוכות, לא דהה והביצוע הוא חביב ובהחלט מומלץ להתקרר בצילו בימות הקיץ החמים.
קרן פלס אחראית למוזיקה המשובחת ואפילו למוטיבים המזרחיים ולעיבודים המקסימים של שירי הילדות.
לילי בן נחשון עיצבה תפאורה פרקטית ומוצלחת.
סווטלנה ברגר עצבה תלבושות נפלאות וייחודיות לאופי המחזה.
רוני כהן עיצב את התאורה הראויה.
הנוסח העברי על פי ניסים אלוני הוא מוצלח ועכשווי ושזור בג'יבריש מתאים.
הנגנים עשו עבודה טובה מאוד, אוהד בן אבי , מתחלף עם נדב רובינשטיין, יניב טייכמן.
יגאל משינסקי הדריך את תנועות המחול המשובחות.
הכותב הוא חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר אגודת העיתונאים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.