נקודה שבועית פרשת השבוע "בשלח"
הרגע המיוחל הגיע.
בני ישראל יוצאים ממצרים, מתנתקים מהשעבוד הגדול ופניהם אל הר סיני שם הם עתידים לקבל את התורה.
למרות זאת אנו רואים שהעם לא עושה את דרכו מים סוף ישירות אל ההר אלא עובר כמה תלאות בדרך. ה' מוליך אותם במסע הזה כדי לתת להם מרווח של זמן בין העלייה מים סוף אל המעמד הגדול בהר סיני, ובדרך הזאת הוא מעמיד אותם במספר ניסיונות על מנת לחזק את אמונתם, וכן מציב להם בכל מקום ומקום מצוות חדשות שבעזרתן תתבסס האמונה שלהם.
במסע הזה הם עוברים שלוש פורענויות ידועות: במרה הם לומדים שה' מציל ממחלות, באילים ובאירוע הכאת הצור הם רואים שה' מציל מרעב וצמא, ובמלחמת עמלק ברפידים הם נוכחים לראות שה' מציל מחרב האויב.
בכל אותם מקומות,כהכנה למעמד הר סיני ומתן תורה נותן להם ה' מצוות: במרה נאמרו הלכות שבת, במלחמת עמלק הצטוו במחיית עמלק.
אולם העניין שחוזר על עצמו בכל המקומות הוא הנסיונות: במרה - "שם שם לו חוק ומשפט ושם ניסהו", במדבר סין - "למען אנסנו", ברפידים - "ויקרא שם המקום מסה ומריבה על ריב בני ישראל ועל נסותם את ה'".
הניסיונות האמורים כאן הם הדדיים: ה' מנסה את ישראל והם מנסים את ה'.
ה' מעמיד את העם במצוקה כדי לבחון אם יזעקו אליו כדי שיושיע אותם או האם יתלוננו ויטיחו בו האשמות, או שהוא נותן להם מצוות ומנסה אותם אם ישמרו אותם או לא.
לניסיון מצד ישראל אל ה' יש כמה פנים: יש שהם תוהים האם היציאה ממצרים הייתה טובה ומועילה או שמא רעה ומתוך כך הם מפקפקים האם הוציא אותם ה' בכוחו וגבורתו או אולי היו אלה משה ואהרון שעשו זאת בעצמם.
יש מהם שמתלוננים שמשה ואהרון הם שהוציאו את ישראל ממצרים כי הם ביקשו לעשות רע לישראל, ובעניין הזה הם מגזימים בטוב שהיה להם במצרים ומעלימים עין מכל הרע והסבל שהיה להם שם והם מעדיפים למות כשהם שבעים מאשר רעבים במדבר.
ויש כאלה שמפקפקים באמונתם האם אחרי שה' הוציא אותם ממצרים הוא יישאר איתם או שמע יעזוב אותם לנפשם הואיל וכבר לא רוצה בהם.
דווקא בניסיון האחרון, במלחמה עם עמלק זכו ישראל לראות את ישועתו של ה' שעזר להם לגבור במלחמה, וזו הייתה ההוכחה האחרונה "כי יש ה' בקרבם" והיא הייתה הכנה אחרונה למעמד הר סיני שבו ראו את כבוד ה' על הר סיני שם ראו את ה'.
שבת שלום ומבורך!
תודות : לצחי מיכאלי
חוויית השבוע שלי
http://h-y.xwx.co.il/
לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל .