פלנוגרמה היא תורת המידוף. בכל חנות המוצרים מסודרים בצורה מחושבת שלוקחת בחשבון את האימפולסיביות של הלקוחות ואת תהליך קבלת ההחלטות שלהם. כך למשל בסופר יש מעמד תצוגה ליד כל קופה ועליו מבצעים שיכולים ברגע האחרון לקרוץ לקונים. כאשר הלקוח עומד בתור לקופה הוא חושב כבר על הדרך הביתה ועל כך שאין לו כוח לחכות, זה זמן מצוין להראות לו מבצע של מסטיקים או סוכריות שרוב האנשים לועסים באוטו בזמן הנהיגה. דוגמא נוספות לסידור מדפים מחושב לפי תורת הפלנוגרמה הוא לסדר את המוצרים שילדים אוהבים כמו ממתקים למשל בגובה העיניים שלהם, בשביל שהם יראו אותם וינדנדו להורים שיקנו להם אותם.
איך סידור נכון של המדפים יביא ליותר מכירות?
השקעה בסידור מותאם של המדפים לתהליך קבלת ההחלטות של הצרכן ולצורת החשיבה הממוצעת תגרום לעלייה במכירות. בסידור החנות לפי כללי הפסיכולוגיה הכלכלית וכללי השיווק אנחנו לא סומכים על יד המקרה שהלקוחות ייקנו – אלא "גורמים" להם לקנות יותר. הכללים הבאים יוכלו לעזור לנו להתחיל לסדר את החנות לפי תורת המידוף:
· כדאי לסדר פריטים שמיועדים לילדים בגובהה העיניים שלהם
· מבצעים של מוצרים פחות מבוקשים כדאי לשים ליד הקופה (כמו מסטיקים, סוכריות, שפתונים נגד יובש בפה) במדפים מסוג מעמד תצוגה
· כדאי לאפשר ללקוחות לבחור בכל מדף בין מוצר איכותי ויוקרתי לבין מוצר זול
· מומלץ לסדר את המוצרים לפי קטגוריות אחידות (מוצרי מזון עם מוצרי מזון, מוצרי ניקיון על מוצרי ניקיון)
מעמד תצוגה – החשיבות בסידור הפריטים בחנות
אחד הדברים שהכי חשוב להקפיד עליהם בסידור של כל מעמד תצוגה לסדר את הפריטים בחנות בצורה מסודרת ואחידה. כאשר לקוח רואה את מדף שמגוון המוצרים בו הוא רב מדי כמו למשל מצד אחד מוצרים טבעיים כמו תרופות ומצד שני מוצרי ביגוד הוא יכול להתבלבל. כדאי להקפיד שליד הקופה מגוון המוצרים יהיה מצומצם ובעל זיקה אחד לשני. כך למשל בבתי מרקחת אפשר לראות ליד הקופה סוכריות מציצה נגד כאבי גרון ומסטיקים בטעם מנטה. הקפדה על סידור אחיד, נקי ואסתטי תגדיל את המכירות שלנו.
מעמד תצוגה – החשיבות בסידור הפריטים בחנות