|
|
|
|
|
נקודה שבועית פרשת השבוע "וישב"
|
|
|
אנו פותחים השבת בסדרה של פרשות המרכיבות סיפור אחד ארוך המהווה את אחד מסימני הדרך של עם ישראל עוד בטרם הפך לעם.
ליעקב אבינו משפחה גדולה. הוא זכה ב"ה לילדים רביםאך מסתבר שלא תמיד שררובבית יחסי אהבה ושלום בין האחים. עיקר הבעיות היו, כפי שמתואר בתחילת פרשתנו, ביןיוסף, לאחיו הגדולים.
אנו מכירים היטב את הסיפורואת השתלשלות העניינים במשך הפרשה שלנו והפרשות הבאות ולא תמיד אנו שמים ליבנו לגורמים המרכזיים בסיפור.
למעשה לכל חלקי המשפחה יש נתח באירועים שקרו וכולם חטאו בחטא ולכן ה' הסתיר את פניו מהם והוא כלל לא מופיע בחלק הפותח של הסיפור הגדול-שנאת האחים ליוסף ומכירתו לשיירת הישמעאלים היורדת למצרים.
יוסף עצמו חוטא גם כן בהתנשאותו כלפי אחיו ובייחוד דואג להביא "את דיבתם רעה" אל אביהם. הוא עצמו נצרף (נענש) בייסורי גוף ונפש בשעה שהושלך אל הבור, אך דווקא במעשה זה מצטרפים שאר האחים אל החטא ואף מודים בו כשאומרים: "אבל אשמים אנחנו על אחינו אשר ראינו צרת נפשו בהתחננו אלינו ולא שמענו, על כן באה אלינו הצרה הזאת".
דווקא יוסף מתנסה בשני ניסיונות: הראשון, שלא רצה למעול באמון אדונו במצרים ולעשות לאשתו את "הרעה הגדולה הזאת וחטאתי לאלוקים", והניסיון השני הוא שלא הוציא את דיבת אשת אדניו ולא סיפר את מעשיה לאף אחד, כפי שאמר בכלא לשרים שישבו איתו: "וגם פה לא עשיתי מאומה כי שמו אותי בבור".
הגורם המרכזי השני הסיפור הוא יהודה שנמנה עם ראש הדוברים והעושים. בעצתו יצאה אל הפועל מכירתו של יוסף
ולאור זאת ראה יהודה לנכון ,בהמשך השתלשלות הסיפור, לקחת את האחריות על בנימין ולא להשאירו לבד במצרים: "מה נאמר לאדוני מה נדבר ומה נצטדק האלוקים מצא את עוון עבדיך".
הגורם השלישי באירועים הוא ראובן שהיה גם כן בין הדוברים העיקריים בתחילת המקרה. הואהבכור מבין האחים וניסה הכול כדי להציל את יוסף, בכורה של רחל אחות אמו. הצעתו של ראובן להשליך את יוסף לאחד הבורות הייתה כדי להציל את יוסף: "למען הציל אותו מידם להשיבו אל אביו",וכששב אל הבור ולא ראהו קרע קריעת אבל ובכה: "הילד איננו ואני אנה אני בא". כעבור כ"ב השנים מאותו היום, כשהאחים כולם נתפסו במצרים על ידי יוסף עצמו, אמר להם ראובן:"הלא אמרתי אליכם לאמור אל תחטאו בילד ולא שמעתם וגם דמו הנה נדרש".
בווידוי כל אחד מהגורמים הללו- האחים כולם, יוסף, יהודה וראובן באשמה שלהם עצמם, כל אחד בחלקו שלו עולה התמונה הברורה שלכולם יש חלק בדבר. הייסורים שבאים עליהם בדין הם באים.
וכמו שלכולם היה חלק בדברים הקשים האלו כך לכולם יבוא החלק שלהם כשבטי ישראל לזכות בברכת אביהם יעקב לפני שעת מיתתו.שבת שלום ומבורך!תודות : צחי מכאליחוויית השבוע שליhttp://2all.co.il/web/Sites13/hy3/לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
אודות כותב המאמר:
מנכ"ל ארגון "אורי עוז-הפקות"חבר בעמותות "רוח טובה" "החוויה היהודית"מנהל קשרי חברה וקהילה ב"קמפוס מופת למדעים",אחראי על מיזמים חינוכיים ,קשרי קהילה ומשימות לאומיות בפרוייקט "מצליח" -מצויינות לימודית חברתית, מנהל אתר "תורה" http://www.torah.in/he1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מאמרים נוספים מאת דוד דרומר
הגמ' מביאה סגולה להצלחה בלימוד:ללמוד ליד נהר - סימן טוב הוא - כשם שמי הנהר שופעים ואינם פוסקים, כך לא יפסק לימודכם ויצליח. (כריתות ו.(
|
אין ספק שתמימות מעלה נשגבה היא, אבל אין לה ערך אצל הרמאים ...
|
בסוף, הכול יהיה טוב. אז אם זה לא טוב, זה לא הסוף !!
|
אדם צריך להאמין שאפילו קש המונח על הארץ הוא בגזירת השם יתברך שגזר להיות מונח שם. ויש השגחה פרטית איך תהא מונחת עם הקצוות לכאן או לכאן. (אמרי פינחס).
|
דבר גדול זה להיות בשמחה - כל ההישג של היצר הרע הוא לא רק עצם העבירה, אלא העצבות שאחר כך "... (שמש ינון)
|
הגאון החסיד רבי הילל מפריטש אמר: כשמתרגלים לחושך, מתחילים לחשוב שהחושך הוא אור.
|
אם אין לאדם אישה, אין לו במה לתרץ את מעשיו; אבל כשיש לו אישה, היא משמשת בעבורו 'עזר כנגדו' ומעתה יש לו תירוץ נוח לכל מה שאין הוא רוצה לעשות, בטענה שהאישה אינה מסכימה לכך.
|
מאמרים נוספים בנושא פרשת השבוע
תחילת הנאום בפרשתנו, פרשת "דברים", והוא פותח בתוכחות משה לעם רק שאלה תוכחות שנאמרות ברמז וכפי שמפרש רש"י במקום, זה מפני כבודם של ישראל,
|
בשבת נקרא בפרשת השבוע, פרשת "שלח לך", על אחד החטאים הגדולים שחטאו בני ישראל בזמן הליכתם במדבר.
|
פרשת השבוע שלנו, פרשת "בהעלותך", פותחת בנושא הדלקת המנורה במקדש ומתוכה ניתן ללמוד עניין חשוב ומהותי בעולם החינוך.
|
השבוע חגגנו וציינו את חג שבועות הוא חג מתן תורה.
|
בשעה טובה אנו מתחילים השבת את החומש הרביעי, חומש "במדבר".
|
הנה אנו שוב מגיעים לסיומו של חומש "ויקרא". חומש שבחלקו הראשון עסקנו רבות בענייני קדושה כמו קורבנות ועבודת הכוהנים בבית המקדש ובחלקו השני נגעה התורה בפרטי הפרטים של חיי היום יום הלאומיים והחברתיים שלנו כאומה וכבני אנוש.
|
רוצים תמיד להגיע לתוצאות. להצלחות. לכבוש יעדים ולהגיע אליהם הכי מהר שאפשר.
|
|
|
|
|