סבור אני כי הבנקאות עומדת לעבור 'מהפכה תעשייתית'. מהפכה זו יכולה להיות מונעת על ידי טכנולוגיה בצד ההיצע והמשבר הפיננסי בצד הביקוש.התוצאה יכולה להיות השינוי הרדיקאלי ביותר שהבנקאות עברה מזה מאות שנים.
כדי להבין מדוע, בואו נחזור ליסודות הבנקאות. בנקאות היא שוק של מידע. המודל של הבנקאי פשוט: בנקים קיימים כגשר למידע בין אלו בעלי האמצעים (חוסכים) ואלו שחסרים אותם (לווים). הבנקים שחקו את תפקיד המתווך ללא הפרעה כמעט 700 שנים.
העמידות של המודל חייבת הרבה לעובדה ש'שוק' המידע הוא בוגדני ביותר. מוכרים בדרך כלל יודעים יותר מקונים לגבי האיכות של המוצר. אי הסימטריה של המידע עלולה להביא לכך שהקונים ימצאו את עצמם מוצפים במוצרים באיכות ירודה - אנחנו מקבלים "שוק לימונים".
שוק הלוואות סובל גם הוא מבעית אי הסימטריה של המידע. הלוואות דורשות מידע על הלווה שאינו בהישג ידו של מפקיד/מלווה בודד. בנקים התפתחו במאה ה -13 כגורם מתווך כדי לפתור את בעיית אי הסימטריה של המידע. והיום, בהצלחה חלקית משהו, ואחרי אין ספור משברים, הבנקים עדיין נותרו הגוף המרכזי שיכול לברור את המוץ מהתבן בשוק ההלוואות ולקבוע מיהו לווה איכותי ומי לא.
בשנת 1995 השיק פייר אומידיאר את eBay. הייתה זאת הזירה המבוזרת הראשונה, מאדם לאדם (Peer to Peer), לטובין יד שנייה. אם היה אי פעם שוק שסבל מבעיית אי הסימטריה של המידע היה זה כמובן שוק זה. האינטרנט והמידע שנאסף ב eBay הפך את האתר לזירת מסחר המובילה לטובין יד שנייה תוך שהוא פותר בצורה אלגנטית את בעיית אי הסימטריה של המידע.
המודל העסקי הזה התפשט והוביל למיני מהפכות בעשרות תחומים ממוסיקה ועד פרסום. התחום הבא שמודל זה עשוי להגיע אליו הוא בנקאות. בנקאות יסודה בשני שירותי ליבה – סליקת תשלומים והלוואות. שני שירותי ליבה אלה יכולים להיות מעוצבים מחדש סביב מודל מבוזר, peer-to-peer. ואכן, במובנים מסוימים תהליך זה של חדשנות משבשת (Disruptive Innovation) - כבר החל.
בשוק סליקת התשלומים הטכנולוגיה מעבירה במהירות את השירות למובייל. סמרטפונים וכרטיסים חכמים ללא מגע הופכים את התשלום למיידי וזמין. חברות קמעונאיות משתפות פעולה עם חברות טכנולוגיה כדי ליצור ארנקים דיגיטליים: Square Wallet משתפת פעולה עם Starbucks, מקדונלדס ו KFC. חברות ענק כגוגל, ויזה, מסטרקארד ו-PayPal מתחרים על נתח שוק והצפי הוא לגידול עצום בשנים הקרובות.
שוק ההלוואות משנה אף הוא את אופיו. בשנים האחרונות החלו לפעול זירות מסחר אינטרנטיות המקשרות בין לווים למשקיעים, peer-to-peer – מעין סוג של eBay עבור אשראי. זירות כאלה למימון עסקים קטנים, אשראי צרכני, המרת מטבע ומימון חשבוניות לבתי עסק צומחות במהירות. הלוואה המונית הוא גלגול נוסף של מודל הלוואה מבוזר זה. בדיוק כפי שעשה למוסיקה ולהוצאה לאור האינטרנט דוחק החוצה את רגלי המתווכים – הבנקים.
בנקאות מבוססת על אמון הציבור. סקרים עדכניים מראים כי הבנקאות נמצאת כבר שלוש שנים ברציפות בתחתית הטבלה של התעשיות שהציבור נותן בהם אמון. חברות הטכנולוגיה, לעומת זאת, נמצאות בראש אותה טבלה. נראה כי המוטו במאה ה 21 הוא: In Google We Trust.
במידה ומיני מהפיכה זו תשרוד את חבלי הלידה ותעלה על דרך המלך ההשלכות עשויות להיות עצומות. חדשנות פיננסית משבשת (Disruptive financial Innovation) זו תביא ללקוחות הבנקים שירותים מהירים וזולים יותר. מערכת פיננסית מבוזרת יותר ומגוונת יותר תשפר את העמידות של המערכת לזעזועים. שיפור היעילות של המערכת הבנקאית ביחד עם שיפור העמידות של המערכת הוא פרס שכולנו יכולים להנות ממנו.
(http://www.wired.co.uk/magazine/archive/2013/09/ideas-bank/a-financial-forecast-from-the-bank-of-england)
חברת eLoan הישראלית מנסה ללכת בדרכם של Zopa הבריטית ו Lending Club האמריקאית. את הפלטפורמה הקימו אנשי כמה אנשי שוק אשראי, שוק ההון, טכנולוגיים שחברו למומחה מימון המונים. ממשרד קטן, שממש לא מזכיר בנק, בפרברי תל אביב, מנסים אלו לעצב מחדש את שוק האשראי הישראלי. הצלחתם תלויה בשני גורמים עיקריים: אהדת הציבור וחסדי הרגולטור. במידה והממסד והציבור יחבק חברות טכנולוגיה פיננסית שכאלה אפשר ונביא למהפכה צרכנית אמיתית. במידה ולא, נראה כי נמשיך שנים רבות להתלונן על הרווחים הבלתי סבירים של חברות כרטיסי האשראי ואי התחרות במערכת הבנקאית.