לקות למידה היא הפרעה נפוצה שבאה לידי ביטוי בקשיים לימודיים. במקרים של לקות למידה, התלמיד יתקשה בעמידה במטלות לימודיות למרות שרמת המשכל תקינה. התלמיד עשוי לחוות קושי בקריאה, כתיבה, חשבון, הבנת שפות זרות ובתחומים נוספים ללא סיבה ברורה. ברוב המקרים, הסיבה ללקות הלמידה היא עיבוד מידע לקוי. במקרים נוספים בהם קיים פער משמעותי בין היכולות הלימודיות למנת המשכל, הדבר עשוי להצביע על מצב רגשי בעייתי. כך למשל, ישנם ילדים המתקשים בעמידה במטלות הלימודיות כאשר הסביבה אינה קשובה לצרכיהם או כאשר הם דחויים בחברה. כאשר קיים חשש לליקויים בתחומים הללו, מומלץ לפנות לאבחון פסיכודידקטי.
אבחון פסיכודידקטי - כיצד מאבחנים?
האבחון מתחיל מאיסוף מידע בסיסי על התפקוד הלימודי של התלמיד. לצורך כך משתמשים במספר מבחנים, שמטרתם לספק מידע על אופן החשיבה של התלמיד ועל כישורי הלמידה בהם ניחן. המבחנים מוצגים לתלמיד במתכונת קבועה, כאשר המשימות משתנות בהתאם לגילו. לדוגמא - אבחון פסיכודידקטי המיועד לילד כבן חמש, לא יכלול מטלות של כתיבה וחשבון, וכן מטלות המיועדות לתלמיד בגיל תיכון, לא יתאימו לתלמיד יסודי וכיו"ב. בחלק הדידקטי של האבחון בודקים כישורי למידה כגון: יכולת קריאה, ידע חשבוני, הבנת הנקרא, תפקוד זכרון ועוד.
אבחונים פסיכודידקטיים מורכבים מחלק נוסף, הצד הפסיכולוגי. באבחון הפסיכולוגי, מתייחסים לכוחות הרגשיים והנפשיים של התלמיד, לתפיסת המציאות שלו ומעריכים את קשייו החברתיים. לאחר סיום האבחון, ניתנת חוות דעת לגבי סוג הטיפול המתאים, המסגרות החינוכיות המתאימות עבור התלמיד וכדומה.
האבחונים הפסיכודידקטיים נערכים במכונים הפזורים בכל רחבי הארץ באמצעות אנשי מקצוע המתמחים באבחון. אורכו של האבחון הוא בין 4-7 שעות והאבחון כולו עשוי להמשך כ- 4 מפגשים, שבסיומם מוענקות המלצות לתוכנית טיפולית המתאימה לתלמיד.
בניגוד למה שמקובל לחשוב, האבחון הפסיכודידקטי אינו נחלתם של תלמידים צעירים בלבד, והוא מיועד גם למבוגרים. כיום, קיימת מגמה מתרחבת של אבחונים פסיכודידקטיים במעבר בין התיכון ללימודים האקדמיים. תלמיד המאובחן כלקוי למידה או כבעל בעיית קשב וריכוז יכול לקבל סיוע והקלות בתחומים הלימודיים וכך להגיע להישגים גבוהים בתחומי הלימוד.