התפתחות ילדים
התפתחות של ילדיםמאז לידתם מושפעת ממס' גורמים כמו מטען גנטי,טמפרמנט מולד ,חוויית התקשרות עם המטפל המשמעותי והשפעה סביבתית.
התפתחות ילדים זהו נושא רחב מאד , תיאורטיקנים רבים כמו אריקסון, מלאני קליין, פרויד, ווינקוט
התייחסו לשלבי התפתחות של ילדים כאשר כל תיאורטיקן הדגיש צד מסוים בעל חשיבות בהתפתחות הילד.
הבסיס המשותף לכל התיאורטיקנים היא המשמעות העמוקה שיש לקשר בין ההורה המגדל לילד בהתפתחות שלו בשנים הראשונות לחייו.
התינוק הנו חסר ישע ותלוי לחלוטין ביחס של הוריו כלפיו .
ככל שההורה המטפל יטפל בתינוק בצורה מטיבה יותר ,יענה לצרכיו הפיזיים והרגשיים כך התינוק יתפתח
לבוגר בריא בנפשו. הביטוי של כך הוא דרך קשר עין ,מגע ,התפעלות ממנו, חיזוקים וכו'
ע"מ שתינוק יתפתח בצורה מטיבה הוא זקוק למס' תנאים כמו סביבה בטוחה ויציבה, דמות הורית קבועה
והיענות לצרכיו ההתפתחותיים.
תחושת האני, הערך והביטחון העצמי של התינוק נבנים באמצעות הקשר עם ההורה המגדל.
כאשר ילד גדל בסביבה מטיבה הוא מצליח לממש את עצמו ברובד הרגשי, החברתי וההתנהגותי.
הוא ילד שמח, מכיר בערך עצמו, נותן אמון בזולת, סקרן, חיוני, מממש את יכולותיו.
התינוק לומד לקבל את המציאות דרך הקשר עם ההורה המגדל.
כאשר האם מוכנה לקבל את מחוותיו וצרכיו של הילד אז הילד חופשי בהתפתחות שלו.
המשמעות של כך היא התחברות לצרכיו ויכולותיו באופן אותנטי. תנאים אילו יצרו נפרדות בין הילד להוריו והביטוי של כך יתקיים בכל שלבי התפתחותו .
כאשר תנאי האם הטובה דייה אינו מתקיים ,הילד מתרכז ביצירת עצמי שייענה למחוותיה של האם ,במקום לפתח עצמי עצמאי העונה לצרכיו ,הילד נותר מבודד והיכולת להתחבר לצרכיו האמיתיים נבלמת ואז הוא מפתח "אני מזויף".
הורה אינו מושלם כך שאין הורה שאינו מתנסה בכשל אמפאטי לילד שלו, ההשפעה תלויה במינון ובעוצמה.
לדוג': אם תינוק בלילה בוכה ואמו חסרת סבלנות כלפיו אולם בבוקר תקבל אותו בחיוך זה הדבר החשוב.
כאשר האם אינה מספקת את צרכיו של התינוק באופן מתמשך וחייו מאופיינים בהעדר יציבות וביטחון ,
התפתחותו התקינה תיפגע .הוא יפתח סימפטומים התנהגותיים ורגשיים שיבטאו את הלחץ בו נתון .
ערך עצמי של ילד ובוגר הינו ציר מרכזי בהתפתחות שלו , יש לכך השפעה מכרעת על התפקוד ואיכות החיים שלו.
תפקיד ההורה לצייד את ילדו בכלים ומשאבים נפשיים לחיים עצמאים בהן הוא נאמן לצרכיו ורצונותיו.
תפקודו יבחן על פי יצירת זוגיות, מימוש עצמי, יחסי אנוש.
כאשר הבוגר עדיין נאמן יותר לצרכי הוריו מאשר לצרכיו ומפתח "אני מזויף", בחירותיו אינם מהמקום האותנטי שלו דבר שבסופו של דבר יפגע בו ויגרום לו לפתח תחושות של החמצה ,אי שביעות רצון מחייו ,דיכאון וכו'.
ככל שהילד גדל על המיומנויות ההוריות להתפתח ולהתרחב בהתאם לשלב ההתפתחותי בו הילד מצוי.
לדוגמא :בשנה הראשונה התינוק זקוק בעיקר למגע והיענות לצרכיו הבסיסיים .
בגילאי שנה + מצוי בשלב הספרציה –אינדבולאזיציה , בשלב זה התינוק מתחיל ללכת ולגלות את העולם,
שלב זה מאופיין בגילוי הסביבה, סקרנות ,חקירה על ההורה לאפשר לו את התרחקות זו.
הורה שאינו יכול לשאת את ההתרחקות של הילד ממנו ,לא יאפשר לו לחוות שלב זה וכך עלול ליצור אצלו קיבעון .
ככל שהילד גדל הוא מאותת לנו כי הוא עובר לשלב הבא ועל ההורה להיות גמיש ולהתאים את עצמו לשלב החדש.
לדוג' בגיל החביון(גיל 5-12 ),קבוצת השווים(ילדים בני גילו) הופכת להיות משמעותית,דרכה בונה את הזהות שלו,
על כן הצורך החברתי מתחזק ועל הורה לאפשר זאת.
בגיל ההתבגרות ,המתבגר יוצר חיץ בינו ובין ההורה כמו ע"י סגירת דלת החדר בכך מעביר מסר להוריו כי עתה יש לו
מרחב אישי משלו שלהוריו אין מקום בו ,על ההורה לכבד זאת.
בכל שלב כזה הורה עובר אובדן של התלות של הילד בו.
להורים יש השפעה משמעותית בהתפתחות ילדיהם אולם לא בלעדית ,ישנם גורמים משמעותיים נוספים המשפיעים על עיצוב אישיותו של ילדנו.
אין בן אדם מושלם כך שאין הורה מושלם .אם הורה טועה ,זה טבעי ושום אסון לא התרחש .
הדבר שיגרום לשוני בין הורה אחד לשני היא יכולת ההורה להתבונן בעצמו, בלקיחת אחריות והיכולת לתקן.
תמיד אפשר ליצור שינוי ע"י תיקון ,ילדנו אוהבים אותנו וזקוקים לנו. אם נעשה תיקון באופן אישי או דרך ייעוץ, ילדנו תמיד יגיבו לכך בחיוב.