רכש אסטרטגי הוא רכש אשר עוסק בהתוויה של מדיניות ניהול הרכש בארגון וקביעה של תכניות עבודה שהינן רב שנתיות, וזאת על סמך ניתוח של הליכי רכש אשר נעשו בעבר ותוצאותיהם. רכש טקטי הוא רכש אשר עוסק ביישום המדיניות של הרכש האסטרטגי, על ידי איתור של הספקים המתאימים, פרסום מכרזים, ניהול של משא ומתן ועוד. במאמר הבא נתרכז בנושא רכש אסטרטגי ושלביו שאחד מהם הוא הרכש הטקטי.
רכש אסטרטגי
רכש אסטרטגי מאפשר הפחתה בעלויות הארגון, תוך הגדלת התרומה של המוצרים והשירותים שנרכשים על ידו. מדובר בניתוח מתמשך שמתבצע כל העת, על מנת לקבל בכל רגע החלטות מהותיות כמו מהי החלוקה המאוזנת בין מכירות לשרותיות, מיהם הספקים שכדאי להמשיך לעבוד עמם ומי אלה שלא, ומהם תנאי ההסכם שעליהם יש להקפיד ולא להתפשר עליהם בנושא העלות והאיכות. כיום, ארגון אשר מבצע רכש אסטרטגי יעיל צובר יתרון בשוק על פני מתחריו. מנהל רכש טוב משתמש בניסיון ובידע הנרחב שהוא רכש בעבר בתחום, ולכן מנהל הרכש חייב להיות אדם בעל ניסיון עשיר, שרכש הוא מקצועו ויש ברשותו הידע לנהל את תהליכי הקניינות בתבונה.
מהם השלבים של הרכש האסטרטגי?
מיפוי וניתוח- השלב שבו מנהל הרכש לומד של על המוצרים חומרי הגלם והשירותים שהוא מתעתד לרכוש, השימוש המיועד בהם וניתוח המגמות של השוק ודרישות הארגון.
פיתוח אסטרטגיה –זהו השלב בו מנהל הרכש מפתח את האסטרטגיה על פי מה שלמד והמסקנות שאליהן הגיע, ולפי ניתוח הנתונים וקטגוריות הרכש הוא מפתח את תכנית העבודה.
יישום – יישום, הנקרא גם רכש טקטי, הוא שלב המימוש של הרכש האסטרטגי. הוא ההוצאה לפועל של האסטרטגיה תוך כדי תהליכי בקרה ושיפור מתמידים.
לסיכום
רכש אסטרטגי נכון מציג ניהול מובנה תוך מיפוי וניתוח, פיתוח ויישום הטקטי של האסטרטגיות שהותוו. האסטרטגיות הללו ממקסמות את תוצאות הרכש ואת יעדי הארגון. ניהול רכש טקטי נכון הוא העברת המידע על הביקוש לשרשרת האספקה בזמן אמת. מנהל רכש יעיל ומיומן ישפר ויודיע בזמן לשרשרת על שינויים לא צפויים שחלו בביקושים ועל ההיערכות חדשה בהתאם.
המאמר נכתב ביוזמת חברת Dreamview העוסקת בתחום בניית אתרים ו קידום אתרים