רבים חושבים שכל אחד יכול להיות מופקד על ניהול רכש כי כל אחד יודע לבצע קניות. הדבר איננו כך, לא מדובר בקנייה בסופרמרקט, מדובר ברכישות שחלקן מורכבות מאוד ובהיקפים גדולים כך שיש צורך בהבנה כלכלית וביכולת להתעסק עם סכומי כסף גדולים מבלי לטעות. כמו כן יש צורך באופי מסוים הכולל לדוגמא יוזמה, אסרטיביות ויכולת לרדת לפרטים, וביכולת לקרוא הסכמים ולהבין אותם לעומקם. לא רק לקרוא את מה שכתוב אלא גם לדעת לקרוא בין השורות, ממש כמו עורך דין. במאמר הבא נדבר על ניהול רכש, כיצד צריך לפעול מנהל רכש טוב ומהן תכונות האופי והמיומנויות שהתפקיד דורש.
מיהו מנהל רכש טוב?
ניהול רכש דורש ראש פתוח, ולמנהל רכש טוב צריכה להיות היכולת לקרוא תיגר על מהלכים מסוימים שנראים לו לא כדאיים, אפילו אם הם מתבצעים כבר שנים, ומנהלי רכש קודמים לא החליפו אותם. יש הרבה אנשים שסובלים מקיבעון וביניהם גם מנהלים בכירים. באים אליהם עם נתונים שמראים שצריך להפסיק עם רכש של חומר גלם מסוים, ובמקומו לרכוש חומר גלם אחר, אך הם יגלו התנגדות לשינוי וימציאו תירוצים שונים, רק משום שהם מקבלים פיק ברכיים ממהלכים חדשים, ואם זה דורש מהם לקבל החלטה, הם תמיד יחליטו נגד. איש ניהול רכש מקצועי צריך לגלות אסרטיביות ולעשות הכול כדי שהמהלך בו הוא מאמין יקרום עור וגידים.
מנהל רכש טוב שיודע לבצע ניהול רכש נכון צריך לחשוב תמיד כיצד ניתן לחסוך, מבלי לפגוע בטיב המוצר או בשירות ללקוחות. לדוגמא - לגבי זמן אספקה, עליו לשאול את עצמו האם אנו זקוקים באמת לזמן אספקה של שבוע? במקרים מסוימים ניתן לספק את המוצר תוך שבועיים מבלי שהדבר יפגע בשירות הלקוחות, ובזכות כך שזמן האספקה יוארך משבוע לשבועיים ייחסכו עלויות לוגיסטיות, שמשולמות כיום רק בשל הצורך לעמוד בזמן אספקה של שבוע. יכול להיות גם שהספק גובה מהחברה יותר כסף על זמן אספקה של שבוע מאשר על זמן אספקה של שבועיים, וניתן לחסוך את תשלום היתר לספק, אם מבחינת הלקוח אין הבדל בין שבוע לשבועיים בזמן האספקה.
המאמר נכתב ביוזמת חברת Dreamview העוסקת בתחום בניית אתרים ו קידום אתרים