ניהול קניינות ורכש הינו מקצוע לכל דבר ועניין, וכמו בכל מקצוע גם מקצוע ניהול קניינות ורכש צריך להתבצע במיומנות על ידי עובדים שצברו בו ניסיון ופועלים על פי נהלי עבודה מסודרים, שיטות ועקרונות. הרבה מעסיקים עושים טעות ומפקידים את הרכש בידי עובדים לא מנוסים, מתוך הנחה שזו פונקציה ששווה בחשיבותה לכל פונקציה אחרת בארגון. לעתים אותם מנהלים אף "מגדילים לעשות" ומקצים לתחום אנשים שזהו רק תפקידם המשני. במאמר הבא נעסוק בחשיבותו של ניהול קניינות ורכש יעיל, וכן באופציה נוספת שהינה טובה יותר מהקמת מערך רכש חדש מאפס והיא שיטת מיקור החוץ.
מהם הגורמים למצב הרכש המנוון הקיים בחברות רבות?
- מחסור בכוח אדם מקצועי בשוק, ועלות השכר הגבוהה של אנשי הרכש והקניינות המנוסים והמיומנים בתחום
- חוסר מודעות לחשיבות הרבה של ניהול קניינות ורכש יעיל.
- תדמית לא מחמיאה של אנשי הרכש, כאילו כל תפקידם הוא להוריד מחירים באגרסיביות במקום להבין שמדובר במקצוע שיש בו שיטות ועקרונות שיישומם האופטימלי חוסך לארגון כספים רבים.
- מנהלים מקובעים שמבינים את חשיבות הרכש לחברה אך מעדיפים לשמור על המצב כמות שהוא כדי לא "לעשות רעש".
העברת תחום הרכש למיקור חוץ – הפתרון המושלם
ניהול קניינות ורכש הינו חיוני ויש אופציה טובה הרבה יותר מאשר להקים מערך רכש מאפס. מערך רכש חדש כרוך בהוצאה רבה ובהשקעת משאבים על עובדים חדשים שלא תמיד ניתן לדעת את טיבם, ויכול להיות שיעזבו לפני שיצדיקו את עלותם. האופציה הטובה יותר היא להעביר את מערך הרכש למיקור חוץ. מהו מיקור חוץ? מיקור חוץ הוא העברה של פעילות מסוימת לידי חברה חיצונית שתבצע את הפעילות הזו, ובכך יש שני יתרונות. האחד, כל ההוצאות הכרוכות בהעסקת עובד נחסכות מהמעסיק ושנית, מדובר בכוח אדם מקצועי יותר. זהו כוח אדם שיודע רכש, חושב רכש ונושם רכש. רכש הוא תחום חשוב מדי מכדי שתזניחו אותו ותישארו עם הקיים. רכש במיקור ייצא לכם בחישוב כולל זול יותר ויביא לכם חיסכון גדול יותר בעלויות הקניינות, היות ומדובר באנשים מתחום הלוגיסטיקה שהינם מקצועיים ומנוסים בתחום הרכש.
המאמר נכתב ביוזמת חברת Dreamview העוסקת בתחום בניית אתרים ו- קידום אתרים .