המציאות התחרותית כיום דורשת הערכת ביקושים מדויקת ככל האפשר, ובמקרה של תחזיות שיצאו לא נכונות צריך לדעת לקבל החלטות במהירות, וליישם אותן ללא כל עיכוב. ניהול שרשרת אספקה מיטבי דורש ניהול ביקושים מקצועי שבהתאם לו יוזמן מלאי בכמות הנכונה.
תכנית לניהול ביקושים
יש צורך בתוכנית לניהול ביקושים כדי למנוע מן הארגון מצבים של חוסר או עודף מלאי. בתוכנית הזו יישאלו מס' שאלות ויובאו תחזיות שיתבססו על מספר פרמטרים. במידה ויהיה ניהול שרשרת אספקה תקין והשותפים המתאימים ישותפו בתוכנית הזו, יהיה ניתן להגיע לרמת חיזוי שתהיה הכי קרובה למציאות העתידית אשר תמנע את המצבים של חוסר ועודף מלאי, ואת הבעיות שהם גוררים.
מה הנזקים של תחזית ביקושים לא נכונה?
חוסר במלאי – חוסר במלאי יכול להביא לאיחור באספקה ללקוח, תביעות מצד לקוחות ושם לא טוב לארגון. ניהול שרשרת אספקה מקצועי צריך להשקיע מאמצים בתחזיות הביקושים כדי למנוע את המצבים הללו שגורמים נזק רב לארגון.
עודף במלאי - במצב של עודף במלאי, ההון העצמי של החברה והאשראי שלה מהבנקים קטנים, וכשיש לחברה פחות הון, כסף שיכול ללכת לפרויקטים חיוניים מתבזבז על מלאי שאינו נחוץ. בנוסף, מוצרים שיושבים במחסנים זמן רב מדי עלולים להפוך לפגי תוקף, המלאי יכול להתבלות, יש בזבוז של משאבים לצורך אחזקה ויש פחות מקום במחסן ועקב כך יכול להיות שיהיה צורך לשכור מחסנים חיצוניים. ניהול שרשרת אספקה תקין צריך להימנע ממצבים של עודף במלאי שגורם להרבה הוצאות מיותרות.
כיצד מבצעים חיזוי נכון של ביקושים?
ראשית, יש להפעיל כל מיני סטטיסטיקות על המכירות ועל ההזמנות מן העבר לפי מרווחים שונים, כמו רבעון אחרון, שנה אחרונה או העונה האחרונה. ניהול שרשרת אספקה תקין יבדוק טוב את הנתונים והסטטיסטיקות מהעבר, וייעזר בהם על מנת לחזות את העתיד.
שנית, צריך להתייחס לנתונים שזורמים מאנשי המכירות על מצב הביקושים הנוכחי. אנשי המכירות הם הגורמים בארגון שהכי קרובים ללקוחות, וכשמרכזים את כל הנתונים שמתקבלים מהם, ניתן לקבל תמונה עדכנית של הביקושים בהווה, ולחזות מה יהיו הביקושים בעתיד באופן מדויק יותר.
המאמר נכתב ביוזמת חברת Dreamview העוסקת בתחום בניית אתרים ו- קידום אתרים .