הטסת מטוס כחוויה חד פעמית או לחלק מלימודי טיסה
הטסת מטוס עשויה להוות מתנה נפלאה עבור כל אישה וגבר, מבוגר וצעיר במסגרת "טייס ליום אחד", כשהמתנה מעניקה את האפשרות לחוות פרפרים בבטן, והתרגשות עצומה מתחושת הניתוק מן הקרקע והיכולת לשלוט בכלי הטיס המדהים הזה. יחד עם זאת, הטסת מטוס יכולה לשמש כחוויה שגרתית קבועה, דרך שיעורי טיסה בסימולטור טיסה מקצועי ועד להוצאת רישיון טיס. שיעורי הטיסה, הן במסגרת החוויה החד פעמית והן במסגרת של לימודים לקראת הוצאת רישיון טיס, מועברים על ידי טייסים מומחים ומוסמכים, המלמדים את עקרונות הטיסה והמכאניקה של המטוס.
הטסת מטוס וכלי טיס נוספים
את שיעורי הטיסה, הנלקחים כחוויה חד פעמית או במסגרת הלימודים לקראת רישיון, ניתן לערוך על מספר כלי טיס שונים, כשהשכיח בהם הוא לרוב מטוס מדגם ססנה 152 או סנה 172. סוג נוסף של כלי טיס הוא המסוק. יחד עם זאת המסוק הינו כלי טיס המורכב הרבה יותר להפעלה ולימוד, וביחס ישיר לרמת המורכבות עומדת גם עלות השיעור, ושעת הלימוד על מסוק עשויה לעתים להיות גבוהה כמעט פי שתיים משעת הלימוד על מטוס הססנה. הדאון הינו כלי טיס נוסף, והוא נועד לאנשים הרפתקנים, נועזים ואמיצים במיוחד, מהסיבה שהוא מערב דאייה חופשית ללא מנוע. גם הטיסה על דאון מורכבת מקבלת הסברים ותדרוך לפני ההמראה, לשם הבנת מנגנוני ההפעלה והוראות הבטיחות של הדאון.
רישיון טיס צבאי לעומת רישיון טיס פרטי\אזרחי
האפשרות המוכרת להשגת רישיון טיס היא רישיון הטיס הצבאי. רבים סבורים כי זוהי האפשרות היחידה להגשמת החלום המיוחל, אך יחד עם זאת זוהי למעשה הדרך הארוכה והמורכבת ביותר להשגת ה"כנפיים", כשתהליך ההכשרה כולל שלבי מיון רבים, כשמרבית הצוערים מודחים בשלב כלשהו מן הקורס, ורק אחוז קטנטן זוכה להגיע אל קו הסיום. גם הכשרת טייס פרטי\אזרחי מהווה תהליך מורכב במרבית ממדינות העולם, כשהדבר כרוך בתהליך רישוי ממלכתי. יחד עם זאת, הסיכויים להשיג רישיון טיס אזרחי גבוה לאין שיעור מרישיון הטיס הצבאי. לימודי הטיס האזרחיים בארץ כרוכים בהצגת תעודת יושר מטעם משטרת ישראל ובדיקות רפואיות מטעם רופא תעופתי. הלימודים נחלקים ללימודים תיאורטיים ולימודים מעשיים.
נושאי הלימוד בקורס טיס אזרחי
קורס הטיס האזרחי מורכב כאמור משני חלקים, כשהחלק התיאורטי כולל שבעה נושאי לימוד שהם ידע טכני כללי, רדיו טלפון ,(R-T) נווט, מטאורולוגיה, הכרת נתוני המטוס באמצעות ספר פתוח, הכרת נתונים מרכזיים של המטוס ללא הסתייעות בספר הדרכה (ספר סגור) וחוקת אוויר. מטרת הקורס המעשי היא להביא את הטייס למצב של שליטה במטוס ברמה מקצועית גבוהה. עיקר הנושאים הנלמדים הם הסעה, ההשפעות המרכזיות והמשניות של הגאי המטוס, מצבי טיסה כגון טיסה אופקית, נסיקה, הנמכה, פניות וכדומה, מעברים בין מצבי היסוד, שינוי מהירות הטיסה, הזדקרויות, תרגול נחיתת אונס ועוד.
שלבי הלימוד המעשיים בדרך אל רישיון הטיס
לאחר הכרת מושגי היסוד הראשוניים, כוללים השלבים הבאים הכרה מעמיקה של כל נושא באופן פרטני. בשלב שני מתמקד הקורס ההמראות, ההקפות לקראת נחיתה והנחיתות, כשהתרגולת כוללת גם מקרי חרום ונחיתות אונס. השלבים שלאחא מכן מורכבים מהתמקצעות החניך, תוך העלאת רמת ביצועיו והמיומנויות אשר רכש בנושאים הקודמים. השלבים הבאים מתמקדים בטיסות נווט מסוגים שונים וטיסת מכשירים בסיסית, כשהשלב האחרון מתרכז בהכנות לבחינות המעשיות מטעם רשות התעופה האזרחית וליטושים אחרונים. הדרך אל הגשמת החלום של הטסת מטוס אמנם אינה קלה, אך כיום היא מעשית יותר מאי פעם.