עוזרות בית והמוסד לביטוח לאומי
אחת הרשויות אשר עוסקות במתן תמיכה לעוזרות הבית הוא המוסד לביטוח הלאומי אשר מבטיח תמיכה בהן במקרים כמו לידה, תאונת עבודה, קצבת זקנה ועוד.
בכדי לקבל את זכויותיהן מהמוסד לביטוח לאומי, על המעסיקים להקפיד לדווח על כל עוזרת בית בהעסקתם ולהפריש מדי חודש דמי ביטוח בגובה של כ-7% משכרן. דמי הביטוח מורכבים מעד 2% משכר העוזרות והיתרה על חשבון המעסיק.
דיווח על עוזרות בית יכול להיעשות באופן מקוון או בסניפי המוסד לביטוח לאומי. הרישום חייב להיעשות תוך שבועיים עד חודש וחצי ממועד תחילת ההעסקה, ובהתאם להיקף המשרה. תשלום דמי הביטוח נעשה כל שלושה חודשים באמצעות פנקס שוברים, זאת גם כן ניתן לעשות באופן מקוון. עיכוב בתשלומי הביטוח (מעל לשנה) עשוי לגרור קנסות וריביות אותן יהיה המעסיק מחויב לשלם.
גם עוזרות בית זקוקות לחופש
נושא ימי החופשה להם זכאית כל עוזרת בית הינו תחום אשר ראוי להתייעץ לגביו עם בעל ניסיון או איש מקצוע בתחום. בקצרה ניתן לומר כי מספר ימי החופשה משתנה בהתאם למספר קריטריונים:
- וותק שנצבר במקום העבודה הנוכחי
- מספר ימי עבודה בפועל (בכל שנה)
- תקופת העבודה (שנה, פחות משנה, פחות מחודש)
- היקף המשרה (לפי שעה/ שכר יומי/ חודשי)
עוזרות בית אשר אינן מועסקות במשרה מלאה, יהיו זכאיות לחישוב ימי חופשה ומחלה באופן יחסי לחלקיות המשרה. את ימי החופשה ניתן לצבור עד לתקופה של שלוש שנים, ולנצלם לאחר מכן בתיאום עם המעסיק. במקרה של פיטורין לפני ניצול ימי החופשה, תהיה זכאית עוזרת הבית לקבל ימים שכר מלא עבור ימים אלו.
כדאי לדעת, נוסף לזכויות אלו, עוזרות בית זכאיות גם לימי מחלה, הבראה, פנסיה, הודעה מראש במקרה של פיטורין, החזר נסיעות, הנפקת תלוש משכורת, תוספת יוקר ועוד. במרבית המקרים העסקת עוזרות בית דרך חברת השמה מסירה את אחריות המעסיקים מחובות אלו, כיוון שמתפקידה של חברת ההשמה הוא לדאוג לכך.