כיום ישנם סוגים רבים של מנועים. חלקם עובדים על מים, חלקם עובדים על אדים, חלקם עובדים על אש אבל רובם עובדים על חשמל. בין אם מדובר על חשמל ישיר ובין אם על מצבר, מנועי חשמל נחשבים לטובים ביותר בעולם, ולא משנה בעבור מה הם מיועדים. כל מנועי החשמל בנויים כך שהם ממירים אנרגיה חשמלית שמגיעה אליהם מהמוח או מהמצבר, לאנרגיה מכנית - כלומר החשמל מניע את המוצר שבשבילו מותקן המנוע. זה יכול להיות רכב, זה יכול להיות פס ייצור וזה יכול להיות עוד הרבה מאד דברים. המנועים החשמליים, מה שמכונה בעגה מקצועית STEP MOTOR, מחולקים כמעט תמיד לשני חלקים מרכזיים: סטטור ורוטור. השילוב של שניהם הוא זה שמייצר את התנועה של המוצר המחובר אליהם, בדרך כלל בוכנה מסוג כלשהו. מנועים חשמליים הם המוצלחים ביותר שקיימים כיום בשוק, והם גם הפופולאריים ביותר והנפוצים ביותר בשל כך, והם נמצאים בכל תחומי החיים, כאמור, ברכב ובתעשייה אבל גם בבית - למשל במאוורר ובמוצרים חשמליים אחרים, וגם בתעשייה הרפואית, טכנולוגיה מדעית מתקדמת ובמפעלים.
מנוע חשמלי - איך הוא עובד ומהם הסוגים הקיימים ממנו בשוק כיום?
מעבר לאיכותם הגבוהה, יתרונו של מנוע החשמל הוא העובדה שהוא מגוון מאד וקיים בגרסאות רבות שניתן להתאים לצרכים המשתנים. משמע, מנוע חשמלי למאוורר אינו כמו המנוע החשמלי לפס הייצור של המפעל. הגודל, המורכבות והחיווט שונים בהתאם לצרכים. אבל, בניגוד גמור לכל האמור לעיל, כל מנועי החשמל עובדים באותה השיטה. כלומר, כל מנוע חשמלי ממיר את האנרגיה החשמלית באמצעות עיצובו בכפוף לחוקי אלקטרומגנטיקה, כלומר, מאפשר יצירת שדה מגנטי באמצעות זרם חשמלי שמועבר דרך סלילים. בכל מנועי החשמל יש את הסלילים האלו ועובר בהם שדה מגנטי. זה העיקרון המאחד שלהם ולא משנה מה גודלם, צבעם או יעודם. כאמור, הגרסאות של מנועי החשמל מרובות, ויש שלוש קטגוריות ראשיות: מנועי זרם ישר (מה שנקרא מנוע dc), מנוע מסונכרן ומנוע לא מסונכרן. בתוך המנועים הישרים יש גם סלילים, גם מגנט קבוע וגם מברשות; בתוך סטטור של מנועי החשמל יש שני מגנטים שפונים אחד נגד השני, קוטביים זה לזה. ברוטור מצויים הסלילים והמברשות, העשויות פחם, נוגעות ברוטור ומייצרות את החשמל. המגנט מעביר את החשמל לכל ציר בבוכנה - ואז נוצרת התנועה. במנועים המסונכרים והלא מסונכרים אין מברשת, אלא סוג של חוטים קטנים ומיוחדים הסוגרים מעגל. השוני ביניהם הוא בכמויות סגירת המעגלים המקבילים. יש להם יכולות גבוהות יותר בעבור תעשיות כבדות, בשל הבקרה הפנימית שלהם באופן עצמאי על סגירת המעגלים, ובכך הם יעילים נגד התפוצצות במצבי קיצון. למשל, חום גבוה. מנועים אלו מתאימים לתקנים מחמירים מאד של ארצות הברית והאיחוד האירופי ובשל כך מתאימים לתעשיות רבות, למשל, בחום קיצוני או אפילו בתנאים של חומרים מסוכנים שיכולים להתפוצץ או להישרף. כלומר מנועים חשמליים אלו עמידים בתנאים מסוכנים למדי ומתאימים למפעלים מיוחדים, שגם הם, מה לעשות, זקוקים למנועים חשמליים.
ישנם עוד הרבה סוגים קטנים של מנועי חשמל, שקצרה היריעה מלפרט אותם. הם מתאימים באופן ספציפי לתעשיות מסוגים שונים, כאמור למשל, התעשיה הרפואית. היצרנים הגדולים של מנועי החשמל בעולם כיום הן איטליה וגרמניה, והם נחשבים המנועים האיכותיים ביותר המשווקים כיום. מותגי האיכות הטובים ביותר עם סטנדרט מחמיר של כל המפרט המתואר לעיל - מגיע מאיטליה וגרמניה, ואם אתם שוקלים לקנות מנועים חשמלים, שווה לכם לבחון את המותגים של מדינות אלו תחילה.