אחד החששות הגדולים של אנשים ששולחים קורות חיים למשרות ולעבודות הוא הכשלון והדחייה. כלומר, שיראו את קורות החיים ויסננו אותם. ואכן זה מה שקורה ברוב המשרות. רוב האנשים לא מקבלים מענה או מקבלים מענה שלילי. ובכל זאת, ישנם גם אנשים שמקבלים תשובה חיובית ומזומנים לראיון. איך הם עושים זאת? הם התאימו את קורות החיים שלהם לעבודה אליה הם שולחים את קורות החיים. לדבר זה קוראים עריכת קורות חיים – כלומר לא שולחים את כל קיצור תולדות האנושות בצורה זהה לכל המשרות. שולחים קורות חיים ממוקדים, ערוכים, בעבור המשרה בדיוק. איך תגרמו לאנשים להזמין אתכם לראיון ולא לגרוס את הקורות חיים? הנה כמה רעיונות...
עריכת קורות חיים בצורה מושלמת
ראשית חכמה, אתם צריכים להקפיד על מבנה מסודר – אבל גם קצת לשבור אותו. הכוונה היא כזו: קורות החיים צריכים להיות בנויים בצורה הגיונית, מסורתית כמעט. המידע שצריך להופיע, מלמעלה למטה הוא זה: שם, תאריך לידה, ארץ לידה / עלייה, מצב משפחתי. השכלה, ניסיון תעסוקתי (שנים ותפקידים), המלצות ותכונות אישיות. מומלץ מאד להוסיף תמונה שלכם, מחמיאה כמובן – כי זה יכול לסייע לכם למצוא חן בעיני בוס / בוסית עתידיים.
אתם צריכים לדאוג שקורות החיים שלכם יבליטו את מה שאתם כן יודעים לעשות ולא את מה שלא. כלומר, הבליטו את התכונות החיובית שלכם, ע"ב מה שאתם יודעים שמחפשים במשרה. לדוגמה, אם למדתם חינוך ואתם מחפשים משרה בתור יועץ הורות – זה סופר רלוונטי; אתם צריכים להדגיש את זה. כנ"ל אם יש לכם ניסיון בפסיכולוגיה, תואר במשהו שקשור לחינוך או פסיכולוגיה וכל עבודה שיש בה רגישות לבני אדם ובמיוחד ילדים, לדוגמה. אפתטיה, זו המילה שצריכה להופיע הרבה פעמים בקורות החיים שלכם. זו הכוונה, אגב, בביטוי קורות חיים ערוכים. אתם מדגישים את מה שיש לכם שרלוונטי בדיוק למשרה. בעבור זה אתם צריכים קודם להבין מה יש לכם, אח"כ מה מחפשים בדיוק – ואח"כ לסנן את מה שיש לכם בהתאם למשרה. שבירת הפורמט המדוברת היא ב-2 דברים: (א) הצורה. חשוב שקורות החיים לא יעלו על דף אחד, אבל פורמט מעוצב ומעניין שלא נראה כמו "קורות חיים סטנדרטיים" יכול בהחלט לסייע. מצד שני, בלי עיצוב מציק. (ב) הכניסו מכתב מקדים, שאינו מקובל בישראל, לקורות החיים. זה אומר ששם אתם יכולים להסביר את עצמכם בצורה טובה ולבלוט. רוב האנשים לא כותבים; אם תצרפו אותו כבר יש לכם יתרון.
חשוב שקורות החיים יתאימו לתפקיד
כאמור, לאחר שהבנתם את כל הכתוב לעיל ויישמתם, עליכם לסנן את התכונות שלכם ולהכניס אותן למכתב המקדים כך שיתאימו בדיוק למה שהבוס רוצה לשמוע? מחפש מנהל משרד מעולה? הנה אתם בדיוק מתאימים כי אתם אחראים, ראש גדול, אסרטיביים ומסודרים. כך זה נכון לגבי כל משרה שהיא. זה נכון גם בהצגת הניסיון שלכם וכולי: אתם לא צריכים לשקר, פשוט לעשות עריכת קורות חיים כך שזה יבליט את מה שיש לכם ולא את מה שאין לכם. אחרי הכל, אתם צריכים לבלוט על פני אנשים אחרים. במאמר מוסגר נגיד, שישנן חברות מיוחדות ואנשי מקצוע שיודעים בדיוק איך לערוך את קורות החיים שלכם. הם מצויים גם בחברות ההשמה החיצוניות וגם באתרי האינטרנט הממוקדים למציאת עבודה. כך שתמורת סכום סמלי אפשר לשפץ את קורות החיים שלכם בצורה אידיאלית – או שאם אתם עובדים מול חברת השמה למקצועות ספציפיים, הם יוכלו לעשות לכם זאת בדרך כלל במסגרת השירות עצמו.