כבישי ישראל גם ככה לא מתוכננים מי יודע מה, בואו נודה לאמת. כולנו נסענו עליהם והרגשנו את הפקקים (בגלל שאין מספיק מקום למכוניות*. כולנו נסענו בהם והרגשנו את הקפיצות בדרך – כי הכבישים לא בנויים חלק מספיק. המחלפים עמוסים, יש פקקים רבים, לפעמים יש גם תאונות בגלל תכנון לקוי או בעיה טכנית, שהיא חלק מהתשתיות הישראליות כמעט באופן מובנה. אבל, המטרה היא כמובן לא לקטר – אלא לחשוב מה עושים. הבעיות בכביש בישראל רבות. מצד אחד, תשתיות ותכנון לקוי, מצד שני תרבות נהיגה בעייתית והאופי הישראלי הכללי. לכן, יש צורך לפעמים גם באכיפה מוגברת – ועל כך ביקורת ציבורית רבה (אין די כח אדם למשטרה) וגם בקרת תנועה שאיננה אנושית, אלא אוטומטית. בין המוצרים המוכרים לכולנו – מדחן שבודק מהירות לעזרת השוטר, ובגללו מקבלים דוחות תנועה ונקודות, מצלמת מהירות בצמתים (בעיקר בכביש 4), וכמובן מערכות בקרת תנועה אוטומטיות הפועלות על חיישנים (המוכרות לנו בעיקר מכביש 6).
בקר מתוכנת – מערכת חשובה מאד שחוסכת בכח אדם
כאמור, אחד הפתרונות של המשטרה דלת התקציב והאנשים, היא להשקיע בטכנולוגייה שעובדת טוב יותר (וקבילה משפטית) מאשר שוטרים, וגם חוסכת בכח אדם יקר עבור המשטרה שגם ככה אין הרבה ממנו. בקרת תנועה המבוססת על בקר מתוכנת היא הפתרון הטוב ביותר, היעיל ביותר, הכלכלי ביותר. בשנים האחרונות, בעיקר עקב תאונות מחרידות, עולה הדרישה להתקין עוד ועוד בקרים מתוכנתים, וזאת בהנחה ואין כח אדם. המטרה היא שמירה על חיי אדם וייעול עבודת המשטרה. חברות רבות, בעיקר תשלובות ישראליות עם חברות מחו"ל מתקינות הרבה מערכות כאלו בעשור האחרון, ומדווחות על עלייה בביקוש למוצרים אלו, במיוחדים בכבישים חדשים כמו 431 או מחלף נתניה, כביש ירושלים מודיעין והכביש ליד מכבים רעות. בעשור האחרון מושקעים משאבים רבים בתחום זה בעלות של שלושה מיליון שקל בשנה.
חשיבות מערכות בקרה מתוכנתות
למעשה המוצרים הללו עושים דברים חשובים מאד. הם משפרים את זרימת התנועה, שכאמור לא זורמת במיוחד – בשעות העומס קל וחומר, אבל גם בשעות "רגילות". היא משפרת את התפקוד של הטכנולוגיה בכביש – קרי רמזורים, וגם מייעלת המערכת הקיימת. בכך היא מסייעת לתחזוקת המוצרים הקיימים אבל גם שומרת על הבטיחות ומצילה חיים של בני אדם. בין היתרונות של המערכות הללו אפשר למצוא: התייעלות כלכלית של רשויות מקומיות, בקרה טובה עבור המשטרה, חסכון בשעות תפעול כלי רכב (ודלק), עליה ברמת בטיחות הדרכים, חסכון בזיהום אוויר ועוד. בקרת תנועה ממוחשבת הותקנה בכל האיזורים המוזכרים לעיל, והסטטיסטיקה מדברת בעד עצמה. מדובר במערכות מתוחכות מאד, שיש להן יכולת לעבוד לבד בעצמן, ובין היתר מדובר על מערכות בעלת יכולת בקרת מבנה אינהרנטית, מערכות טלויזיה במעגל סגור, מערכות קלט פלט מתקדמות, מערכות תקשורת נתונים וגם מערכות כריזה. כל הנתונים האלו נכונים לא רק לכביש, וישנן חברות רבות שנותנות שירותים מסוג זה גם לממשלה ולרשויות המקומיות. דוגמה טובה היא הפרוייקט של כביש מכבים רעות מ-2009. מדובר על חיבור בין כביש 4 לכביש 6, מקום מסוכן למדי, ובו התקינו מערכות שתפקידן מבוצע בהצלחה בהתאם לקריטריונים והדרישות המצויינות לעיל: בין היתר הותקנו סיבים אופטיים באורך 1800 מטר – על מנת לחבר את הכבישים הללו בצורה היעילה, הבטוחה והמוצלחת ביותר. ואכן, החיבור בין הכבישים ללא ספק עובד בצורה טובה, לשביעות רצון כל הנוגעים בדבר.
לסיכום, חשוב מאד להתקין מערכות מסוג זה – שכן הן מייעלות העבודה עבור הרשות המקומית והמשטרה, מקלות על השימוש בתשתיות וחוסכות בחיי אדם.