כולנו בוודאי שומעים מדי יום, או לפחות מדי שבוע, על הבעייתיות אשר יוצר זיהום האוויר המאסיבי שמתרחש בחברה המודרנית המערבית: זיהום מתחנות כוח אשר משתמשות בשריפה של דלקים שונים, זיהום משריפה של דלק להסקה ולחימום, זיהום משריפה של ערימות אשפה ופסולת חקלאית, זיהום ממפעלי תעשייה שונים, ומעל הכל – זיהום הנוצר ממנועים של כלי רכב שונים. זיהום האוויר מורגש ברחבי העולם המערבי בעיקר בערים הגדולות, בהם מרוכזים המפעלים הגדולים ובהן יש את תנועת כלי הרכב הרבה ביותר. אין כל ספק כי ישנו קשר ממשי בין איכות החיים שלנו, בין מחלות שונות וסימפטומים שונים, לבין זיהום האוויר הגבוה. לכן, מדינות רבות מחוקקות חוקים שונים אשר יוכלו לעזור למנוע את התגברותו של זיהום האוויר.
זיהום מכלי רכב הוא הגורם המשמעותי ביותר לזיהום
כולנו יודעים איך נראה מרכזה של עיר גדולה בשעות העומס – על הכביש הצר מצטופפים להם יחדיו עשרות אלפי כלי רכב שונים – החל מאופנועים וטוסטוסים וכלה במשאיות ואוטובוסים ענקיים. כולם גם יחד תורמים לזיהום האוויר, בכך שהם פולטים גזים רעילים מאגזוז כלי הרכב שלהם. במדינות רבות בעולם הוחלט לעודד שימוש בתחבורה ציבורית, על מנת להקטין את מספר כלי הרכב אשר נמצאים על הכביש. במדינות אחרות הוחלט לעודד שימוש באופניים, אשר נחשבות כלי רכב "ירוק" משום שאינן משתמשות בדלק, ולכן אינן מזהמות את הסביבה כלל.
במה נשתמש במדינת ישראל?
במדינת ישראל ישנן שתי בעיות אשר מגבילות את שני הפתרונות הללו לזיהום – הבעיה הראשונה היא בכך שמערכת התחבורה הציבורית איננה מפותחת כמו בערים מערביות אחרות, בעיקר בגלל החוסר ברכבת תחתית, אשר מהווה אמצעי תחבורה המוני יעיל ומהיר בעשרות ערים מערביות בעולם. הבעיה השניה היא הקיץ הישראלי, אשר מגביל ומכביד רכיבה על אופניים. לכן, הפיתרון אותו אנו מציעים הוא שימוש באופניים חשמליים. אופניים חשמליים אינן מונעות על דלק אלא על חשמל, ולכן אינן מזהמות. בנוסף, אופניים חשמליים אינן דורשות מהרוכב להשקיע מאמץ כלשהו, ולכן מתאימות לקיץ הישראלי.