מה זה כתובה?
כתובה היא מסמך משפטי יהודי הלכתי ומחייב לכל דבר, ונועד להגן ולהבטיח שלוה ובטחון לאישה בימי נישואיה עם בעלה, בכתובה מופיע את כל התחייבות הבעל כלפי אשתו בימי נישואיהם או לאחר הפסקתם עקב גירושין או עקב פטירת הבעל. הסיבה להתחייביות הבעל כדי שלא תיהיה האשה קלה בעיני בעלה להוציאה ולגרשה, נוסח הכתובה נכתבה ע"י שמעון בן שטח בשפה הארמית, במשך הדורות נוספו עוד נוסחים ותנאים כאשר לכולם אותה המטרה, לדאוג שתהיה האישה בטוחה תחת בעלה.
מקובל אצל גדולי הדורות ששטר כתובה הכתובה כהלכתו וככל משפטו הוא "סגולה" לשלום בית, במצב שיש העדר שלום בית בין בני הזוג, בהרבה מקרים הוכח שהבעיה טמונה בכתובה ויש לבדוק אם לא נעשתה בה טעות.
חיוב הכתובה הוא מהתורה וחכמים רק תיקנו את איסור השהיה המשותפת של בני הזוג ללא כתובה, על האישה לשמור את כתובתה ברשותה שלא תאבד, כיוון שאסור לו לאדם לשהות עם אשתו אפילו שעה אחת בלא כתובה.
נוסח הכתובה
במהלך השנים בהיסטוריה של העם היהודי, נקבעו נוסחים שונים בקהילות ועדות שונות הפזורים בגולה, בגלל שינוי הדורות. כיום ניתן להשיג בקלות את הנוסחאות הקבועים והברורים לכל עדה ועדה, ולא משנים. היות וחיוב הכתובה הוא מן התורה. וגם יש בזה סגולות רבות לשמירה ולהצלחת הבית היהודי. מומלץ להסתמך על נוסח הכתובה האורתודוקסית המתאימה לעדה שלכם, ולקהילה בהם אתם חיים. בארט חזין תוכלו למצוא את כל הנוסחאות המקובלות.
עיטור הכתובה
כיום ובדורות הקודמים נהגו היהודים לעטר וליפות את הכתובה, במוזיאונים ניתן לראות אוספים מרשימים של כתובות בכל מיני סגנונות וצבעים התואמות את ארץ מוצאם של בני הזוג, סיבת המנהג ליפוי הכתובה נעשה, לשם הידור המצווה, ושמחת חתן וכלה, מובא בספרים שצריך לכתוב את הכתובה על קלף כדי שישמר לאורך שנים, הקלף יכול להתקיים מאות שנים לעומת הנייר שמתקלקל מהר יחסית.
מעלת הכתובה הנכתבת במיוחד לחתן ולכלה
הגאון הגדול ר' שלמה זלמן אויערבאך זצ"ל, היה פוסק הדור והיה עורך חופות 60 שנה בירושלים, וראה בזה הידור מצווה חשוב שהכתובה תהיה נכתבת במיוחד לחתן ולכלה הנישאים, היות שע"פ רוב כיום בחתונות מופיעים הרבה טעויות ונעשים מחיקות, מה שלא קים בכתובה המוכנה מראש ונשאר רק החתימה. (מובא בספר חסד יהושע מהדורא תנינא ל"ב)
דבר נוסף וחשוב הכתוב בהלכה. צריך לדקדק בכתובה שכל האותיות יהיו שוים ולא יהיו רווחים בין המילים, היות וקים חשש שיוכלו להוסיף מילים ובכך הכתובה נפסלת. בכתב יד מאוד קשה להיזהר בזה.
המלצה חשובה
מומלץ להגיע לחופה עם כתובה מוכנה בהזמנה אישית עם כל הפרטים של הכתובה שתהיה מוכנה להימסר לכלה מתחת לחופה. וכדי שלא יגרם עגמת נפש במילוי הפרטים בשעת החופה, כיום ברוב הכתובות ישנם טעויות ומחיקות, והבירור נעשה באולם עצמו לאחר כתיבת הפרטים באופן ידני ע"י הרב, ונעשים כל מיני טעויות משמעותיות שלא ניתן למחקם ע"פ ההלכה, והכתובה נפסלת.
מבנה הכתובה
בחלק הראשון של הכתובה מופיע תאריך החתונה, ומקום העיר בה נעשית החתונה, כמו"כ מופיע שמות בני הזוג והערך הכספי שהבעל מתחייב לאשה. בסיום הכתובה חותמים העדים,
בחלק העליון של הכתובה מופיע ההתחייבויות שמתחייב הבעל
בהסכם הכתובה מתחייב הבעל לזון לפרנס, ולכבד את אשתו, לפי מה שנאמר בתורה "שארה כסותה ועונתה לא יגרע" (שמות כא, י). בכתובה מפרטים את הסכום אותו מתחייב הבעל לתת לאשתו במקרה שיגרש אותה, או אם ימות חס וחלילה,
באמצע הכתובה מופיעים הערבויות של החתן.
בכתובה מתחייב הבעל שלוש התחייבויות: מזונות לאישה, תשלום דמי הכתובה ותוספת הכתובה, נדוניה ותוספת נדוניה. חיוב המזונות הן לימי הנישואין, בעוד שסכום הכתובה והנדוניה הן למקרה של גירושין או מות הבעל.
סכום הכתובה
חיוב הסכום המינימלי לכתובה הוא מאתיים זוז לבתולה (זוּז הוא מטבע עתיק ששימש בארץ ישראל בזמן התלמוד), ומאה מנה לגרושה, חלוצה, אלמנה, וגיורת. כתובת בת כהן הוא ארבע מאות זוז, ואילו אלמנה בת כהן מאה זוז בלבד. שווי הכסף של מאתיים זוז בימינו סכום זה אינו עולה על כמה מאות דולרים. הנהיגו להוסיף עליו 100 מטבעות בשם 'זקוקים' ככיסוי מוסכם לנדוניה שהכניסה הכלה לחתן. כמו"כ מוסיפים 'תוספת כתובה' במטבע הנהוג באותה המדינה בשעת החתונה.
בחלק התחתון של הכתובה מופיעים החתימות של העדים והבעל.
בחלק התחתון של הכתובה חותמים העדים. העדים צריכים להיות נוכחים בשעת החופה וגם בעת שהחתן מוסר את הכתובה לאשה. ישנם הנוהגים שגם החתן חותם ליד העדים.
לאחר מסירת הכתובה לאשה בטקס החופה, חובת השמירה על הכתובה מוטלת על האישה וצריכה לדאוג לשמור עליה בביתה שלא תאבד, על פי תקנת חכמים, אסור לאדם לשהות עם אשתו שעה אחת בלא כתובה.
http://www.artchazin.com/ketubah.htm