בס"ד
פרשת במדבר - סופרים את העם
משה ואהרון מצווים לערוך מפקד לשבטי ישראל.
זה לא המפקד הראשון שנערך לבני ישראל, שהרי כבר נימנו לפני הקמת המשכן.
וכאן רואים אנו מניין נוסף ומפורט וגם תאריך המפקד נמסר לנו: ראשון באייר לשנה השנית לצאתם ממצריים. חודש לאחר הקמת המשכן.
נשאלת השאלה: למה נצטוו משה למנותם פעם נוספת?
הרמב"ן נותן שלושה פירושים:
1. מפקד זה בא ללמדנו את נס קיומנו.
כמו שכתוב "בשבעים נפש ירדו אבותיך מצריימה ועתה שמך ה' אלוקיך ככוכבי השמים לרוב"
ויותר מזה – המפקד נערך אחרי הדבר והמגיפה. והנה – לא רק שלא פחתו בני ישראל, להפך – הם פרו ורבו.
2. חשוב למנות את העם "לגולגולתם" כדי להכיר בחשיבות כל אדם מישראל.
שאין היחיד כמו גרגר חול, שאם יאבד – אחר יחליפו.
ומבהיר הרמב"ן שהמפקד "לגולגולתם" מלמד אותנו את ערכו הגדול וחשיבותו של כל אחד ויחיד – שהוא חד פעמי ולא יהיה עוד כמוהו!
3. "מבן עשרים ומעלה כל יוצא צבא בישראל..." –
מפני שעתה עומדים בני ישראל לצאת למלחמה ובני עשרים מעלה הינם בגיל המתאים לגיוס.
ואף שהקב"ה עוזר לישראל – "אין סומכין על הנס" – ובני ישראל צריכים להתפקד ולהתכונן למלחמה.
וכך מלמדנו הרמב"ן: "וצוה ופקדו שרי צבאות" (דברים כי, ט) – "כי התורה תצווה בדרך הארץ ותעשה הניסים עם יראיו בהסתר, ואין החפץ לפניו לשנות טבעו של עולם".
***
"איש על דגלו לבית אבותם" (במדבר ב, ב)
בהמשך עוסקת הפרשה בסידור המחנה ובמיקום כל שבט ושבט לארבע הרוחות ומיקומם של משפחות שבט לוי – גרשון, קהת ומררי סביב למשכן.
וכיצד היו שרויים? (תנחומא במדבר יב)
"והלויים יחנו סביב למשכן העדות": משה ואהרון ובניו במזרח, שנאמר: "והחונים לפני המשכן קדמה לפני אוהל מועד מזרחה משה ואהרון ובניו שומרים משמרת הקודש" (ג, לח), וסמוכים להם יהודה, יששכר וזבולון.
ושלושת השבטים שהיו סמוכים למשה ואהרון נעשו גדולים בתורה.
מכאן אמרו: "אשרי לצדיק ואשרי לשכנו".
מתוך האתר "פרשת השבוע
http://www.2all.co.il/web/Sites8/parashathashavooa/