כמה מאתנו מבינים כאשר מוסך הבודק את כלי הרכב שלנו וטוען כי יש צורך להחליף את הקרבורטור, למה הם באמת מתכוונים? לא הרבה. מוסכים עושים שימוש במונחים הנוגעים לעולם כלי הרכב ולנו, האזרחים הפשוטים, אין מושג במה מדובר. מוסך בעל תודעת שירות גבוהה יעניק הסבר קצר על המושג בו הוא עושה שימוש.
יתרה מכך, מוסכים הלוקחים על עצמם את האחריות להעניק שירות מקצועי, יעניקו לכם לא רק את ההסבר הנדרש לשם ההבנה של התקלה ולשם השקט הנפשי שלכם, אלא יעניקו גם את הפירוט הנלווה בין אם הם רוצים להרכיב חלקי חילוף מקוריים או להשתמש בחלק חילוף יד שנייה. מוסכים אלה יאפשרו את הבחירה ללקוח בהתאם לרצונו ולתכנון הוצאותיו.
מהו קרבורטור?
קרבורטור, או מאייד בעברית, הוא רכיב במנוע דיזל היוצר תערובת נכונה ומאוזנת בין הבנזין לבין האוויר, על מנת לייצר את פעולת המנוע. מוסך הבקיא בתחום, יודע כי כיום, מרבית ייצרני הרכב עברו לעשות שימוש במערכת הזרקת דלק המבוססת על מחשב. מערכת זו ידועה בקרב מוסכים כתחליף יעיל וחסכוני למה שנקרא: קרבורטור מכני.
חשוב לדעת, כי לרוב קיים קרבורטור אחד בכל מנוע. לא כך כאשר מדובר על מנועי אופנועים. במקרה זה, מוסכים המתמחים בטיפול באופנועים, יעדכנו אותך כי יש מנועי אופנועים בהם קיימים מספר קרבורטורים, זאת כאשר לכל מספר בוכנות מוליך קרבורטור אחד ובנוסף לכך, לכל בוכנה קרבורטור משלה.
עקרון הפעולה של הקרבורטור
עקרון הפעולה של הקרבורטור, הקרבורטור מבוסס על עקרון ונטורי - נוזל או גז אשר זורמים בתוך תא ויוצרים אזור של לחץ נמוך. הלחץ הנמוך הזה חשוב מאד ומשמש לשאיבת הדלק ולערבובו באוויר. אלמנט זה יוצר את התערבת הנצרכת עבור פעולת המנוע.
כמה מרכיבים לקרבורטור?
חלקי הקרבורטור הינם: מצערת, משאבת האצה ונטורי, מצוף, תא מצוף, מזרק, משנק, שסתום פרפר. מוסך בעל אנשי מקצוע מודע למרכיבי הקרבורטור ובקיע באופן פעולתו. תקלה מוכרת במיוחד נוגעת במשנק כאשר ימי החורף הקרים מגיעים:
- מנוע קר דורש כמות גדולה יותר של דלק לעבודתו כלומר תערובת עשירה.
- זו מושגת באמצעות המשנק שסוגר את פתח האוויר בקרבורטור ובכך מאפשר כניסה של כמות אוויר קטנה יותר.
- כך נוצר מצב יחסי של תערובת העשירה יותר בדלק (מה שנקרא "תערובת עשירה").
מוסך מקצועי מעניק תשובה אמינה עבור כל שאלה בנוגע לתיקון הקרבורטור עצמו בכל כלי רכב בו הוא מעיד על עצמו כבקיע.
אופן הפעולה של הקרבורטור
- לחיצה על דוושת הגז פותחת את המצערת (מכסה עגול), והאוויר נכנס על ידי תנועת הבוכנות כלפי מטה (שסתומי היניקה פתוחים ומאפשרים את יניקת אוויר לקרבורטור).
- מסנן האוויר דואג שיכנס רק אויר ולא חלקיקים שונים נוספים.
- האוויר זורם דרך ונטורי. המעבר הצר גורם להאצת האוויר ועקב כך לירידת הלחץ שבתורו שואב את הדלק דרך המזרק.
- על ידי הונטורי נוצרת זרימה הדומה לתנועת האוויר בטורנו וכך מתערבבים הדלק והאוויר.
- תערובת זו זורמת דרך סעפת היניקה ואחר כך דרך שסתומי היניקה אל הבוכנות.
- לחיצה נוספת על הגז מאפשרת לכמות דלק נוספת להיכנס. כך נוצרת תערובת עשירה יותר הנחוצה כדי להאיץ את פעולת המנוע (הדלק נוסף רק כאשר לוחצים את דוושת הגז ולא כל עוד היא לחוצה).
- "תערובת ענייה" היא תערובת בה יש יותר אוויר ופחות דלק, "תערובת עשירה", כפי שכבר הובן, היא כזו שיש בה יותר דלק מאשר אוויר. התערובת נשלטת לרוב על ידי ברגים על גוף הקרבורטור.
למידע נוסף גלוש לאתר בקישור הזה