בס"ד
פרשת אחרי מות - יום הכיפורים
"כי ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם מכל חטאתיכם
לפני ה' תטהרו" (ויקרא טז, ל)
מתנה מיוחדת קיבל עם ישראל – יום הכיפורים, יום זה כה חשוב לעם עד כי גם אם כל המועדות יתבטלו, יום הכיפורים אינו בטל: "אפילו כל המועדות עוברים – יום הכיפורים אינו עובר, שהוא מכפר על עבירות קלות וחמורות" (ילקוט שמעוני עפ" פרקי דר' אליעזר)
ועניין עצום יש בתשובה שהיא גורמת לכפרה ומביאה לידי מחיית העונש:
"ע"י תשובה וכפרה בונה האדם חומת מגן החוצצת בינו ובין העונש הקשור בחטא" (הרב סולובייצ'יק בספרו "על התשובה")
החזרה בתשובה היא לא רק ימחל לו. היא טובה לנפשו של האדם שכן היא מחזירה לו את חיותו
שהרי בעצם החטא יש פגימה:
"החטא מטמא...הטומאה נהפכת לחלק מאישיותו של החוט.. האדם לאחר החטא אינו אותו אדם שהה לפני החטא. ברגע שאדם חוטא הוא נפסד, הוא נשחת.....התשובה האמיתית היא לא רק מכפרת (מחיית העונש) אלא גם מטהרת (מן הטומאה), משחררת את האדם מטמטום הלב, מאטימות החושים, מחזירה לאדם את חיותו. נותנת לו מחדש את דמותו המקורית" (הרב סולובייצ'יק, שם)
ושני עניינים חשובים אנו לומדים על עניין התשובה:
א. - העושה תשובה צריך להבטיח שלא יחזור לחטאיו.
"האומר: אחטא ואשוב, אחטא ואשוב – אין מספיקין בידו לעשות תשובה. אחטא, ויום הכיפורים מכפר – אין יום הכיפורים מכפר" (יומא.פה, עב)
יש סדר שלם שצריך האדם לעשות בחזרה בתשובה בכלל וביום הכיפורים בפרט:
- עזיבת החטא
- קבלה לעתיד
- חרטה
- וידוי (עפ"י הרמב"ם, הלכות תשובה פרק ב, הלכה ב')
ב. - חטאים שבין אדם לחברו – אין יום הכיפורים מכפר עד שירצה את חברו:
"עבירות שבין אדם לחברו – אין יום הכיפורים מכפר, עד שירצה את חברו." (יומא פה, ע"ב)
ועוד נאמר: "דרש רבי אלעזר בן עזריה: "מכלל חטאתיכם לפני ה' תטהרו" עבירות שבין אדם לחברו – אין יום הכיפורים מכפר עד שירצה את חברו." (שם, יומא)
ומוסיף ומחזק הר' יוסף פינטו את עניין "בין אדם לחברו" ומבאר שאם לא ריצה את חברו, הרי שגם על עבירות שבין אדם למקום לא ייסלח לו: "אמנם בא לומר: "כי ביום הזה יכפר – יום הכיפורים – יכפר עליכם לטהר אתכם מכל חטאתיכם לפני ה'" (עבירות שבין אדם למקום) בתנאי שתיטהרו אתם, בני אדם, מעבירות שביניכם לביניכם (עברות שבין אדם חברו), ואם לא תטהרו עצמכם מעברות שבין אדם לחברו, גם יום הכיפורים לא יכפר לטהר אתכם מכל חטאתיכם לפני ה', שהם עבירות בין אדם למקום. וזהו שאמר: "את זו דרש ר' אלעזר" שזהו הדקדוק הזה" (הר' יוסף פינטו בפירושו ל"עין יעקב)
מתוך האתר "פרשת השבוע
http://www.2all.co.il/web/Sites8/parashathashavooa/