בס"ד
פרשת צו – להביא שלום בעולם
"ר' יהודה אומר: כל המביא שלמים מביא שלום לעולם.
דבר אחר: שהכל שלום בהם: הדם והאימורין למזבח, החזה והשוק לכוהנים, העור והבשר לבעלים" (ספרא קנו)
"וזאת תורת השלמים...אם על תודה יקריבנו והקריב על זבח התודה חלות..." (ויקרא ז, יא-יב)
פעמיים מופיעה המילה תודה בפסוק זה, כי גדולה התודה.
"אמר רבי יהודה אמר רב: ארבעה הם הצריכים להודות: יורדי הים, הולכי מדברות ומי שהיה חולה ונתרפא ומי שהיה חבוש בבית האסורים ויצא" (ברכות נד, ע"ב)
אבל לא רק כתודה על נס גלוי, כי אם תודה על חסדיו הרבים אשר גומל עמנו יום יום שעה שעה. שכן כל קיומנו בעולם הזה הוא נס ועל כך יש להודות.
וכך כתב הרמב"ן: "מן הנסים הגדולים המפורסמים אדם מודה ניסים נסתרים. שהם יסוד התורה כולה, שאין לנו חלק בתורת משה רבנו עד שנאמין בכל דברינו ומקרינו שכולם ניסים, אין בהם טבע ומנהגו של עולם, בין ברבים בין ביחיד".
ועל כך מלמד ר' נפתלי הירץ ויזל ב"ביאור": "ועל ידי שמודה לאלוקיו ומכיר טובו, מושך על עצמו חסד עליון וישמור אותו ה' ויהיה כל אשר לו שלום.לא כאותם שוכחי אלוק האומרים (דברים ח, יז): כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה" או כאומרים (שמואל א, ו, ט):מקרה הוא היה לנו" כי יהיו "כים נגרש, אין שלום יאמר ה' לרשעים".
שלמים נגזר מן המילה "שלם" או מן המילה "שלום"
וביאור יפה על כך מביא ר' דוד צבי הופמן והוא מרחיב את המושג קורבן שלמים:
"אולם יותר מכל מסתברת דעת חכמינו כי שלמים נגזרת מן שלום או שלם. זה היה מציין את מצבו של המקריב, שהוא נמצא או במצב שלם לגמרי, ומכיר שהוא השיג זאת רק על ידי דבקותו בה' ונותן מבע להכרתו זו על ידי שלמים, או שהוא מבקש להשיג מצב של שלמות וישע, מכיון שנמצא במצב של יאוש ושואף שיהיה ה' בעזרו ויקיים אותו שלם"
ולכך לעתיד לבוא – "כל הקרבנות בטלין וקרבן תודה אינו בטל" (ויקרא רבה ט, ב)
מתוך האתר "פרשת השבוע
http://www.2all.co.il/web/Sites8/parashathashavooa/