השאלה מיהם הקניונים הטובים ביותר, בין אם בישראל ובין אם בעולם, היא בראש ובראשונה שאלה פילוסופית וקשורה בשאלה עמור מי ?
יש מספר גורמים שקשורים לקניון או למרכז מסחרי וביחס לכל אחד מהם עולה השאלה האם הקניון הוא טוב עבורה ועבור האינטרסים שלה.
הראשונים הם יזמי הקניון – אלו שבנו את הקניון ומצפים לראות ממנו רווח. ביחס לקבוצה זו השאלה היחידה שמעניינת היא מה שיעור הרווח שיזמות הקניון תניב להם.
אחריהם באים אלו שירכשו את הקניון המיזם. גם הם רוצים להרוויח והשאלה שמעניינת במקרה זה היא כמה הם ירוויחו. יכול להיות מצב שבו גם הייזמים וגם הקונים ירוויחו, אולם בהחלט יתכן מצב בו רק אחת מהקבוצות מרוויחה והשניה מפסידה, הכל תלוי במחירים ששולמו ובהכנסות הקניון.
הקבוצה השלישית היא הדיירים השוכרים חנויות ודוכנים בקניון. ביחס לקבוצה זו השאלה שמעניינת היא מה הרווח מהחנויות ורק על בסיס זה נמדדים הקניונים הטובים ביותר.
רווח מפעילות קימעונאית מורכב בעיקר משני אלמנטים משתנים ששונים מקניון ומרכז מסחרי אחד למשנהו. הפרמטרים והם הפדיון למ"ר (וכן הפדיון הכולל לחנות) ורמת שכר הדירה בגין החנות.
יכול להיות מצב בו הפדיון של החנות גבוה מאוד אולם שכר הדירה ויתר הוצאות הנדל"ן הן כה גבוהות, שלא מאפשר לחנות כל רווח, כמו כן יכול להיות מצב הפוך בו רמת הפדיון הינה נמוכה למדי ושכר הדירה נמוך והחנות היא הכי ריווחית ברשת החנויות, ולפיכך הקניון מדורג מבחינתה כטוב ביותר.
קבוצה רביעית וחשובה היא הלקוחות. להם לא חשוב כמה שכר דירה משלמים למ"ר בקניון, האם הבעלים מרוויח או מפסיד וכד'. מה שחשוב להם זו חווית הקניה שלהם. מקובל בענף לתת חשיבות לפרמטרים הבאים שיפיקו ללקוח חווית קניות גבוהה, שתגרור לעליה בפדיונות החנויות ועליה בשכר הדירה.
הפרמטרים הם: מיקום הקניון, נגישות, חשיפה ונראות, תכנון פנימי וחיצוני, תמהיל חנויות מתאים, גודל מתאים לקהל המטרה, סדר ונקיון, וכד'
גוף נוסף שיש לו קשר עם הגדרת הקניון הטוב ביותר הוא העיריה שבתחומה ניבנה הקניון. ככל שהקניון גדול יותר ומצליח יותר הוא משלם ארנונה גבוהה יותר יוצר מקומות תעסוקה ומקדם את הרשות ואת העומד בראשה.
בשורות אלו סקרנו את השאלות שיש לשאול לפני מתן תשובה לשאלה מהו הקניון הטוב ביותר. במאמרים הבאים ננסה לתת תשובות ביחס ליתר השאלות.
המאמר נכתב באדיבות אתר bester.co.il