בס"ד
פרשת ויקרא – הקרבנות וקדושת העם
ספר ויקרא נקרא אצל חז"ל גם "תורת הכהנים" מפני שהוא כולל בתוכו את עבודת הקרבנות ואת עבודת המשכן המבוצעות ע"י הכהנים.
הספר דן בדיני טהרה המחנכים את האדם להגיע למעלת הקדושה שהיא המטרה העילאית שעל האדם להשיג בחייו.
וכך אמר הקב"ה לעם ישראל: "ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש" (שמות יט, ו).
והפרשה מתחילה בקריאת הקב"ה למשה על מנת להורות לו דיני קורבנות.
"ויקרא אל משה" הלכות דרך ארץ לומדים אנו ממשה רבינו, שליח ה', שעליו אמר הקב"ה: "עבדי משה בכל ביתי נאמן הוא" (במדבר יב, ז).
אין הוא נכנס לפני לפנים, בטרם נקרא הוא ע"י הקב"ה –
"מכאן אמרו: כל תלמיד חכם שאין בו דעת, נבלה טובה הימנו. תדע לך שכך הוא: צא ולמד ממשה אבי החכמה ואביע הנביאים, שהוציא את ישראל ממצרים, ועל ידי כמה נסים במצרים ועל ים סוף, ועלה לשמי מרום, והוריד תורה מן השמים, ונתעסק במלאכת המשכן – ולא נכנס לפני ולפנים עד שקראו לו הקב"ה" (ויקרא רבה א, ט"ו).
ורק מה שנעשה בטהרה יוכל לקבל דיני טהרה:
ואלו הקרבנות עליהם מצווה ה' את משה להודיע לבני ישראל:
א. דיני קרבן עולה – עול בקר, עולת צאן ועולת העוף.
ב.דיני קרבן מנחה – מנחה בלתי אפויה, מנחת מאפה תנור, מנחת מחבת, מנחת מרחשת, דיני מנחת ביכורים.
ג. דיני קרבן שלמים – שלמי בקר, שלמי כבשים ושלמי עזים.
ד. דיני קרבן חטאת – קרבן הכהן הגדול שחטא בשגגה, קרבנות על שגגת כל העדה, קרבן על שגגת הנשיא וקורבן על שגגת אחד העם.
ה. דיני קרבן אשם – קרבנות אשם שמביא המעלים עדותו, או שנטמאו בשגגה, או שעבר על שבועתו – קרבן "עולה ויורד", אשם במעילות, אשם תלוי ואשם גוזל ונשבע על שקר.
"כל הקורבנות כולן מכלל החוקים הן. אמרו חכמים שבשביל עבודת הקורבנות העולם עומד. שבעשיית החוקים והמשפטים זוכין הישרים לחיי העולם הבא. והקדימה התורה צווי על החוקים שנאמר "ושמרתם את חקותי ואת משפטי אשר יעשה אותם האדם - וחי בהם" (רמב"ם, הלכות מעלה פרק ח) .
הקב"ה מבקש מישראל לשמור את מצוותיו כדי שיהיה לו "גוי קדוש", אך אם חטא ישראל – יכול לעשות תשובה ולהיטהר בחזרה.
ומה הטעם בבקשת סליחה וחרטה ע"י קורבנות דוקא?
ועל כך שואל וגם משיב בעל "ספר החינוך":
"אך מדוע יש צורך בהבאת קרבנות, האם לא היה מספיק שיאמר האדם: "חטאתי ויותר לא אחטא"? בדור ההוא אינו דומה מעשה קטן של אמירה בפה למעשה גדול של הבאת קרבן כדי להשפיע על נפשו של האדם לכפרת חטאו, כי כאשר יטרח רבות להביא בהמה אל בית המקדש, ויראה כיצד היא נשחטת, וכן כל שאר הפעולות שעושים בהקרבת קרבן, יקבע בנפשו רוע החטא וימנע ממנו פעם אחרת" (ספר החינוך)
מתוך האתר "פרשת השבוע
http://www.2all.co.il/web/Sites8/parashathashavooa/