יש לא מעט מוצרי צריכה המחייבים הובלה בקירור או בהקפאה. לדוגמא, למשרד הבריאות ישנם נהלים קבועים וברורים להובלת מוצרי מזון מסוימים כגון הובלת מוצרי חלב, מחייבת טמפרטורה של מינוס 20 מעלות, הובלת בשר מיושן מחייבת טמפרטורה של 0 עד 4 מעלות צלזיוס ועוד. הובלה בקירור משמשת בעיקר גופים גדולים במשק כגון חברות, עסקים ומפעלים אשר זקוקים לשינוע מהיר ובטוח של קו מוצריהם לכל חלקי הארץ. כיצד מתבצעת הובלה בקירור? וכיצד ניתן לשמור על הסביבה בעת ההובלה? כל הפרטים במאמר שלפניכם.
כיצד מתבצעת הובלה בקירור?
בתחילת המאה הקודמת, הדרך היחידה לשנע מוצרים בהקפאה הייתה באמצעות "עטיפתם" בגבישי קרח. כיום, תודות לקדמה הטכנולוגית ניתן להוביל בבטחה מקסימלית מוצרי צריכה בקירור תוך שמירה על בקרת טמפרטורה מדויקת. לצורך הובלה בקירור יש ראשית כל להצטייד בארגז קירור למשאית. ארגז קירור הוא הרכיב העיקרי אשר שומר על טמפרטורה קבועה הנדרשת לצורך שמירה על טריות המוצר ואילו מנגנון הקירור הוא המנוע אשר מאפשר את הזרמת האוויר הקר אל תוך ארגז הקירור. הקריטריון השלישי לצורך קבלת רישיון הובלות בקירור ועמידה בתקנים הוא פריקה מהירה ונוחה וזאת על מנת לשמור על טמפרטורה קבועה ורציפה. שלושת הקריטריונים הללו יחד עם הקפדה ושמירה על נהלי משרד הבריאות יבטיחו הובלה בקירור, בטוחה ויעילה.
החשיבות של הובלה "ירוקה"
על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה יש עשרות אלפי משאיות, אשר נמצאות באופן פעיל על הכבישים. "תרומתם" של אותם כלי רכב כבדים לזיהום האוויר הם משמעותיות. משאיות בנזין "מצטיינות" בפליטת רמות גבוהות של פחמן חד חמצני העלול, על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, לגרום לאחד מסוגי הסרטן הקטלניים. לעומת זאת, משאיות דיזל, פולטות ריכוזים גבוהים של עשן עכור אשר משפיעים על דרכי הנשימה וגורמים לגירוי עז בעיניים. מכאן החשיבות בביצוע הובלה "ירוקה". כיצד? פשוט מאוד, בהתאם לחזון החברה, ניתן לרכוש משאיות "היברידיות". רכב היברידי הוא למעשה רכב כלאיים המשלב בין מנוע בעירה פנימי הפועל על בנזין, דיזל או גז לבין מנוע חשמלי. בכל עת בו הרכב בולם, המנגנון החשמלי "מתרגם, את האנרגיה לחשמל, החשמל ממלא סוללות והסוללות "מתדלקות" את המנוע החשמלי. בשורה התחתונה מדובר במהלך אשר מוביל לצריכה פחותה של דלק ומקטין את פליטת גזי החממה לאוויר. כך ישנה הפחתה משמעותית בנזק אשר נגרם לאיכות הסביבה. להובלה "ירוקה" ישנן שלוש יתרונות מרכזיים:
הראשון - חרף העובדה כי מדובר בעלות רכישה גבוהה יותר מרכישת משאית "סטנדרטית" מדובר במהלך חסכוני לטווח הרחוק וזאת בשל העובדה כי צריכת הדלק תפחת באופן משמעותי.
יתרון כלכלי נוסף נעוץ בעובדה כי לרכבי הובלה "ירוקים" כגון משאיות היברידיות יש בלאי פחות בהרבה ממשאיות הפועלות על דיזל או בנזין.
היתרון השלישי - משרד התחבורה מעוניין לעודד כניסת רכבים היברדים לשוק הישראלי ולכן מעניק לא מעט הטבות מיסוי לחברות אשר פועלות לשמירה והגנה על הסביבה.