לאחרונה זכתה ירושלים במתחם בילוי וצרכנות חדש, העיר שמכילה בתוכה ניגודים רבים ומגוונים, קהלים ומסורות שונות היתה ענייה שנים רבות במתן מענה בילויי לתושביה החילונים, בילוי מודני ועכשווי הפתוח בשבת ומציע תשתית עכשווית, החלה סוגרת את הפער בחידוש מתחם תחנת הרכבת הישנה והסבתו לקומפלקס עסקים יחיד במינו. יתרונה של התחנה מתבטא בייצירת אופציות חדשות ומספקות של מתחם בילוי פתוח, שבו תמהיל עסקים אטרקטיבי לכול מבלה בעיר, תושב או מבקר.
מתחם תחנת הרכבת החל את דרכו בדברי העיר כתחנת רכבת אשר קיבלה את הרכבות שהגיעו לירושלים ושילחה אותן אל תחנת תל אביב יפו וממנה צפונה. התחנה הוקמה על ידי השלטון העות'מני ובה נפעם ממראה הרכבת העולה אל העיר ההיסטורית, נתן אליעזר בן יהודה מחייה השפה העברית את השם 'רכבת' לאמצעי התחבורה. המתחם שנוסד לפני 120 שנים איפשר חיבור ירושלים לתשתית רכבות מהירה לזמן ההוא ונבנה לפי סיגנון של האדריכלות העות'מנית. עד 1998 שימשה התחנה נמל פעיל לעליית הרכבת לעיר ומאז שבוטלה כנקודת עצירה ושילוח והרכבת פסקה להגיע אליה, הפכה למתחם פרוץ וריק שלא נעשה בו שימוש.
גילגול חדש למתחם התחנה
התחנה שחיברה את ירושלים לתחנת תל אביב – יפו חוותה רנסנס בשנה האחרונה עם ההחלטה להשתמש במיקומה המרכזי בעיר ובבנייה היחודית המאפיינת אותה, גם כמתחם רכבות פונקציונלי וגם כמבטאת את הסיגנון ההנדסי והאסתטי העות'מני של הזמן ההוא, ליצירת מתחם בילויים יחודי. במייזם הושקעו כ 35 מיליון שקלים ומטרתו להפוך את מתחם התחנה לפנינה מקומית וארצית לבילוי איכותי ברמה גבוהה.
לשם כך חודשו מבני קבלת הפנים, המחסנים והמוסכים, ונעשתה בהם פעולת שימור קפדנית, תשתית חדשה ומשוכללת להכלת פונקציות מסחריות ובילויות הוקמה, שמונה קרונות משופצים הוסעו אליה ליצירת חללי הופעה מגרים ומקורים, ומסעדות עלית, חנוית מעצבים, ובתי קפה החלו להבחר לאיכלוסה. הקו המנחה את הרכבת תמהיל העסקים למתחם התחנה הינו עסקים יחודיים, מקורים, אקסלוסיבים ופתוחים בשבת.
מיקומה המרכזי של התחנה מבטיח חיבור בין איזורים מרכזים בעיר כמו דרך בית לחם ועמק רפאים, אזור גיא בן הינום וטלביה, ובכך הצבת איזור שיטוט אורגני ורחב בתוך העיר, הקולע לטעם החילוני, ומייצר אטרקציות קבועות ותכופות בין אם בחנויות ובין אם באירועי תרבות לקהל הרחב שצפויים להתרחש במתחם.