יזמות - עסקית נשית
עד שנת 2018 יתרמו עסקים בבעלות נשים- כ-5.5 מיליון מישרות חדשות, למשק של ארה"ב. כמות זו מהווה כשליש מכלל המשרות החדשות עד שנה זו !
(THE GUARDIAN LIFE SMALL BUSINESS RESEARCH INSTITUTE ' 2009)
ומה בארצנו ?
לפי סקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מ-2011, הגברים מהווים 73% מהעובדים העצמאיים, בעוד שהנשים- מהוות רק 27% מהם.
כ-70% מהנשים העצמאיות – נשואות ; לעומת כ-55% מציבור הנשים השכירות.
כ-75% מהגברים העצמאיים – נשואים, לעומת כ-62% מהגברים העובדים כשכירים.
נשים עצמאיות עובדות בממוצע 41 שעות בשבוע, לעומת 39 שעות עבודה בקרב השכירות.
מדוע נשים הפונות לאפיק היזמות-העסקית, מצפות לרמות- גידול נמוכות, בשיעור המכירות ומספר המועסקים, ביחס לגברים ??
· הסבר אחד הוא שהן מושקעות יותר בגידול הילדים ובמשק-הבית , ופחות מקדישות לקידום העסק שלהן.
· הסבר שני- הוא שנשים פחות נוטות לקחת סיכונים, בעיקר סיכונים פיננסיים. נשים יותר שמרניות ופחות נוטות לספקולציות. הנשים יותר אמינות, ענייניות ומחושבות ובולטת אצלן הראייה לטווח הארוך, וההתקדמות ההדרגתית. ולכן הן בוחנות היטב את אפיק התעסוקה העצמאי, בטרם תוותרנה על עבודה כשכירות. כבעלות עסקים- הן חסכוניות ונמנעות מלהעמיס על העסק שלהן הוצאות מיותרות , כמו : רכב שרד, משרד מפואר באזור יוקרתי, ועוד.
· הסבר שלישי מתייחס למניעים השונים שיש לנשים ולגברים הפונים ליזמות-עסקית:
גברים ייטו לתעסוקה עצמאית בעיקר בגלל שיקולים כלכליים, להגיע להכנסה גבוהה יותר, ולהיות אדון לעצמם.
נשים- תנסנה באמצעות היזמות- למצוא איזון טוב יותר בין העבודה לחיים הפרטיים; לצד שאיפה למימוש-עצמי, לסיפוק ולהכרה.
שכן, אין להתעלם מכך שגם במאה ה-21 – מרבית הנשים ממשיכות להקדיש יותר מזמנן, לטובת המשפחה המורחבת, הילדים, בן-הזוג והבית. הדבר נכון גם לגבי נשים בעלות קריירה עצמאית.
ההשקעה השונה בזמן בין נשים לבין גברים יזמים- מסבירה חלק מההבדלים בין עסקים בבעלות גברית, לעסקים בבעלות נשים.
מסקר שערכה עירית תל-אביב, המחלקה לקידום מעמד האישה (שנת 2010) , עולה כי כמחצית ממדגם המשיבים נוהגים לרכוש מוצרים או שירותים, מנשים המפעילות עסקים זעירים, בביתן או בבית הלקוחות שלהן. המוצרים הנמכרים בדרך זו כוללים : אוכל מוכן, מיני מאפה, חפצי-נוי לבית, תכשיטים, עבודות יד אומנותיות, אביזרי-אופנה ובגדים.
לגבי שירותים- נמצא כי 33% מהנשאלים- צורכים שירותי קוסמטיקה, מסג', רפואה-משלימה, מניקור-פדיקור, ספרות- מנשים העובדות בביתן.
עבור מרביתם- מקור החשיפה שלהן לעסקים הנשיים הזעירים הללו – הוא המלצות מכריהם.
בקרב נשים קיימת יותר נטייה לשיתופי-פעולה בין בעלות-עסקים. הן חוברות אחת לשנייה, ויוצרות עסק המספק מספר שירותים במקום אחד. לדוגמא : שירותי מספרה עם בניית ציפורנים ; מכירת תיקים עם מכירת אביזרי אופנה וקישוטי-שיער..
חלק מהרשויות המקומיות מאפשרות ליזמים ובעלי-עסקים, המתגוררים בתחומן- לפרסם את מוצריהם/שירותיהם, ללא תמורה, באתר האינטרנט של הרשות. (לדוגמא: מועצה אזורית גלבוע). הדבר חושף את היצע העסקים בקרב לקוחות-פוטנציאליים מהסביבה, וחוסך לעסקים הוצאות פרסום .
במחקר אקדמי שנערך באוניברסיטת בן-גוריון (פאיינס ושוורץ 2006) - נמצא כי לנשים בעלות העסקים יש בממוצע השכלה גבוהה יותר מזו של הגברים. השכלתן של הנשים נרכשה במסלולים האקדמיים, בעוד שהשכלת הגברים הייתה בעיקרה טכנולוגית.
מבחינה אישיותית- לא נמצאו הבדלים באופן בו דרגו נשים וגברים את מאפייניהם האישיים. המאפיינים הבולטים אצל יזמים משני המינים הם : אהבת אתגרים, צורך בשליטה, מחויבות, יוזמה, עצמאות, מעורבות, חלומות, רמת-אנרגיה גבוהה.. עם זאת- הגברים תארו את עצמם כאופטימיים ובעלי בטחון עצמי גבוה יותר מכפי שתיארו הנשים את עצמן.
בעלי העסקים משני המינים הביעו סיפוק מחייהם, חשו שעבודתם חשובה ולא רצו להחליפה.
לאור הדמיון בין שני המינים, במאפייני האישיות ובמידת שביעות הרצון מהבחירה בנתיב התעסוקה העצמאי – ניתן להסביר את הפער בין אחוז הגברים לאחוז הנשים הפונים לנתיב זה- בכך שלנשים יש תפיסה אחרת של היזמות, שמרתיע אותם מלבחור ולאפשר לעצמן להתנסות ביזמות.
ראוי לציין כי משרד התמ"ת , באמצעות רשת המט"י (=מרכז טיפוח יזמות) הפזורים ברחבי הארץ – מסייע ליזמים ולבעלי עסקים, בייעוץ אישי, בהדרכה קבוצתית, בהשגת מימון מקרנות ייעודיות, בכתיבת תכניות עסקיות ועוד. השירותים- מוזלים, וחוסכים כישלונות ואכזבות מיותרים.