המוסכים יתחילו לשלם הרבה כסף אם לא ישמרו על הסביבה, כך החליטה הממשלה. בכל חודש יגיעו פקחים למקומות מזוהמים, למשל ליד שדה התעופה, למשל באיזורי תעשייה ולמשל במרכזי הערים, ויבדקו את מצב המוסכים. אם המוסך יעשה נזקים לסביבה, ולא משנה אם זה מוסכים בירושלים או מוסכים בראש פינה – הם יקבלו קנס. רק ב-2012 קיבלו 20 מוסכים קנסות מסוג זה, לאחר שהפיילוט של הממשלה נכנס לתוקף ויכנס כחוק ב-1 לינואר. גובה הקנסות, בין היתר עבור מוסך בירושלים ומוסך בתל אביב, היו בגובה 1000-6000 שקלים לכל מוסך!
סילוק זבל
מוסכים יצטרכו לגלות אחריות חברתית וסביבתית אם הם לא רוצים לשלם הרבה כסף. במיוחד, מדובר על סילוק שמנים ואיסוף זבל. הממשלה מעוניינים במוסכים מורשים כמה שיותר, לדוגמה מוסך אופיר בירושלים, ולא מוסכים חאפרים – נרחיב על כך מיד. הממשלה פרסמה כי אחד מכל ארבעה מוסכים שנבדקו עבר דבר עבירה, וסך כל הקנסות שהלכו לממשלה הוא כ-40 אלף שקלים, כסף קטן לעומת מה שכנראה יכנס לקופת המדינה אם המוסכים לא יתחילו להקפיד יותר, ב-2013 הקנס הנמוך ביותר הוא 300 שקל על לכלוך, הקנס הגבוה ביותר הוא 2500 שקל על השלכת פסולת והזרמת שפכי מוסך.
מוסך אחד בדרום הארץ קיבל קנס גבוה מאד, 6000 שקל, בגלל ששפך שמן למקור מים טבעיים – דבר שעלול לזהם את הסביבה.מוסך בירושלים קיבל דווקא את האות של המצטיין במחקר ובבדיקה הזו – ולא קיבל קנסות. ההפך, הוא היה נקי, מסודר ובעל אחריות חברתית והלוואי שרוב המוסכים היו כאלו.
אחריות חברתית – מוסכים מוסדרים
הממשלה מעדיפה מוסכים מוסדרים, על פי מותג. כלומר לכל מותג (או כמה מותגים) יהיה מוסך בירושלים, מוסך בחיפה, מוסך ברעננה וכן הלאה. כך הרגולציה של משרד התחבורה ומשרד הגנת הסביבה תהיה כזו שגם מפקחת על תופעות כמו הלנת שכר, רמיה של לקוחות, מכירת חלקים לא מקוריים המסכנים את הנוסעים, חפיפניקיות בטסטים ועוד – ומצד שני מוודאה כי אין שפיכת זיהום ושופכין והרס של הסביבה.
הממשלה אומרת כי ליטר אחד של שמן יכול להרוס מיליון ליטר של מי שתייה!!!! לכן האחריות החברתית והסביבתית של המוסכים גדולה מאד. מוסכים מורשים הם הפתרון כך אומרים בממשלה. המוסך יהיה מפוקח, יגיש שירות מקצועי ואמין יותר ותופעת המחירים המטורפים והרמייה תפתר.
רפורמה ייחודית במוסכים בישראל ב-2013: שלושה סוגי מוסכים
משרד התחבורה מעוניין להגביר את הרפורמה במוסכים ב-2013. מוסך מומחה, כך זה יקרא, וכל לקוח ידע איזה שירותים יוכל לקבל במוסך – מבחינת החוק ואיזה לא. כך לא יוכלו לרמות אתכם. המוסך המורשה לא יהיה מוסך של היבואן, אבל יקבל הדרכה והכשרה בטיפול במס' מותגים ובכך תהיה תחרות בין מוסך מורשה למוסך מומחה. התחרות תביא לשירות יעיל יותר ומחירים נמוכים יותר, כך מקווים. בנוסף, כאמור, יהיה פיקוח על הזיהום.
המוסכים הללו, בדומה למוסכים המורשים, יקבלו הדרכה של מידע טכני, ספרים, ציוד וקורסים כדי להיות מומחים במותגים מסויימים ברמה של מוסך מורשה, רק שלא יהיו קשורים ישירות ליבואן. למשל, מוסכים בירושלים של פג'ו יהיו גם תחת היבואן וגם לא תחת היבואן – אך הכל בפיקוח ממשלתי, ואתם הצרכנים, תבחרו ותרוויחו. המוסכים כולם יהיו כפופים למשרד התחבורה וכך הפיקוח הממשלתי יהיה גדול ואיכותי יותר. בעצם ב-2013 ואילך יהיו בישראל שלושה סוגי מוסך: מוסכים כלליים בפיקוח ממשלתי הדוק, מוסכים מורשים בפיקוח היבואן, מוסכים מומחים בפיקוח משרד התחבורה, כאשר כל שלושת הסוגים בפיקוח משרד התחבורה.