ביטוח חובה לרכב בארץ, הוא ביטוח שכל אדם המחזיק בבעלותו רכב חייב לרכוש גם אם המכונית לא נוסעת, יושבת בחנייה או בגארז'.
ביטוח חובה נדרש על פי חוק על מנת לעזור ולהגן במקרה של תאונה על המעורבים בה, ביטוח זה איננו כולל נזק רכושי.
רק בשנים האחרונות בעקבות יוזמת הרפורמה בביטוחי החובה לרכב, נשבר שור ביטוחי החובה שעד אז היה שוק יקר מאד כיוון שהיה מחיר זהה בין כל חברות הביטוח, ואיפשר מחירים גבוהים לצרכן, וניצולו. רק בעקבות הרפורמה בביטוחי רכב שהונהגה בחמש השנים האחרונות על ידי המפקח על הביטוח, החלו מחירי ביטוח החובה לרדת. רפורמה זו יצרה תחרות בריאה בין חברות ביטוח הרכב ותחרות אמיתית, דבר שהוביל להוזלה משמעותית במחיר ביטוח הרכב לצרכן.
בשנים האחרונות החל להיווצר שוני גדול במחירי ביטוח הרכב של חברות הביטוח השונות, אך ניתן לקבל מושג על מחירי ביטוח החובה לרכב באתר משרד האוצר באינטרנט.
חשוב מאד לחברות הביטוח לשמור על רווחיות גבוהה. חברות הביטוח נהנות מרווחים גבוהים ככל שמספר המבוטחים שלהם גדול יותר, בתוספת למספר תביעות קטן יחסית. לכן יש העדפה ברורה של חברות הביטוח למבוטחים שלא תובעים את חברת הביטוח שלהן, ותעריפי הביטוח בין נהגים שונים, יכול להגיע להבדלים של מאות שקלים בשנה.
גובה תשלומי הביטוח, הפרמייה, נקבעת על ידי חברת הביטוח על סמך גיל הרכב, שוויו וכו' וההיסטוריה הביטוחית של הנהגים ברכב.
פרמיית הביטוח נקבעת על סמך, בטיחות הרכב כגון כריות אוויר, שנת ייצור וכו', ועל סמך פרופיל הנהגים שבו (גיל, וותק נהיגה, היסטוריה ביטוחית ועוד).
בסוף שיקלול כל הנתונים הללו, תקבע חברת הביטוח מחיר הפרמייה עבור המבוטח. כשחברת הביטוח יכולה גם למסקנה שהיא איננה מעוניינת לבטח את אותו אדם כיוון שהוא מהווה סכנה לחברת הביטוח מבחינת הפסדים פוטנציאלים. במקרה זה אדם צריך לפנות ל pool בוא חברות ביטוח מחוייבות לבטח בביטוח חובה אנשים שפוטנציאל היקלעותם לתאונה גבוה. בדרך כלל מבוטחים אלה משלמים פרמיות גבוהות בהרבה מהמחירים הנהוגים בשוק.
רוצה פרטים נוסםים על ביטוח רכב .