מי עומד מולנו?
בעולם העסקי, אנו נתקלים בסוגים שונים ומגוונים של לקוחות. על מנת להצליח באמת ולהתקדם כדאי וחשוב שנכיר את סוגי הלקוחות השונים, והמגוונים שכולם יחדיו גורמים לעסק לחיות להבדיל מהחלוקות הרגילות בתחום המכירות לפי סוגי טיפוסים בחרתי הפעם לחלק או הלקוחות שלנו קצת אחרת: הרגשיים, החדשניים, עיניים גדולות וההמון הקונה והכי חשוב כיצד ניתן לפנות אל כל סוג לקוח אחרת ולהצליח.
הרגשיים -סוגי לקוחות הפועלים מהלב נקראים גם לקוחות "אמוציונאליים". לקוחות אלו פועלים מהלב, המוצר מציף בהם רגשות של שייכות, סיפוק, חופש. הם לא מסתכלים על התפקוד הפונקציונאלי של המוצר אלא מחפשים מוצר שיבטיח להם תועלת רגשית ויגרום להם להקשר אליו. לקוחות מסוג זה לא יגידו על מוצר שהוא מועיל, מתפקד טוב, מספק אלא ידברו עליו בצורה חמה, יאמרו שהם אוהבים אותו, נהנים ממנו והוא מסב להם אושר. אז איך אנו כבעלי עסק צריכים לפעול מול לקוחות כאלו שאנו מזהים אותם? חיבור אמוציונאלי – עלינו להבין שלא משנה כמה מורכב, מתוחכם, מועיל, או פונקציונאלי המוצר שלנו זה לא יניע אותם לקנייתו אם הוא לא מעורר בהם אהדה. ולכן, חשוב לפנות באמת אל הלב שלהם. לעורר בהם רגשות חיוביים כלפי המוצר שלנו, להסביר להם שהוא יגרום להם להרגיש טוב, לחייך כאשר הם משתמשים בו. לקוחות אלו נקשרים רגשית אל המוצר וזהו חיבור חזק היוצר נאמנות. ולכן כדאי לנו מעבר להשקעה בטיב המוצר להשקיע גם ביצירת רגש וסימפטיה כלפיו על מנת לחזק ולשמר נאמנות זו.
החדשניים - הלקוחות החדשניים הם אנשים המאופיינים בהרפתקנות, מוכנים לעמוד בניסוי, לקחת סיכון. מקבלים דרייב ומונעים מהמחשבה שהם יהיו הראשונים להניח את ידיהם על הדבר החדש ביותר בשוק, זה מסב להם גאווה. לעיתים הם מאופיינים גם במעמד סוציו אקונומי גבוה, יש להם את האמצעים והמחיר לא מרתיע אותם. כיצד אנחנו בתור בעלי עסקים נתמודד עם לקוחות מסוג זה? אם אנחנו חברה חדשה שיוצאת לשוק עם מוצר שהוא בגדר סטארט אפ לקוחות אלה הם הטובים עבורנו! כדאי לנו לאתר אותם ולהגיע אליהם,
אז איך מוכרים להם? הבטחה שהמוצר שלנו הוא יחיד מסוגו, שונה, ייחודי, מקדים את זמנו, אין לאף אחד כזה וכד', חשוב לי להדגיש שהחיסרון בלקוחות מסוג זה היא- רמת נאמנות נמוכה הם רוצים ורצים אחרי הדבר הכי חדש בשוק והם לא יהססו לעזוב ולעבור לדבר "החם" הבא אז כדי לשמר אותם חשוב לנסות לשמור על הריגוש שלהם, לשפר כל הזמן ולחדש אך בה בעת להבין שהם מהווים את נקודת ההתחלה, את הפריצה וחשוב להמשיך,להרחיב ולפנות לקהל יעד נוסף.
עיניים גדולות - לקוחות אלו אוהבים שהמוצר שלהם נראה טוב, רוצים להשוויץ במוצר שלהם. למעשה מבחינה שיווקית, ניתן לומר שלקוחות אלו לא יסתפקו בסתם מוצר, הם רוצים מותג. חשוב לזכור! כל מוצר הוא מוצר, כל מותג הוא מוצר, אך לא כל מוצר הוא מותג. למיתוג נכון יש חשיבות גבוהה לאין שיעור בתפעול עסקים. כאשר אנו משווקים מותג, אנחנו משפיעים על רבדים רבים של הצרכן. הוא כבר לא קונה רק פונקציה מסוימת, לדוגמא- ג'ינס, שעון,ייעוץ, הוא קונה משהו עם ערך הגבוה עבורו , עם הילה מסביבו, בעלת תכונות אישיותיות. ברגע שהצרכן רוכש מותג הוא לא רוכש רק מוצר אלא הוא קונה מוצר עם אישיות, תרבות, ערכים. אז איך מוכרים ללקוחות אלו? להבין את הצרכים המיוחדים של הלקוחות שלו? איזה ערכים חשובים להם במוצר /שירות ששלנו ולעטוף את המוצר/השירות שלנו ואותנו בו- בתדמית הנכונה , היתרון בהשקעה במיתוג- אנשים נקשרים למותג ולכן מאופיינים בנאמנות גבוהה , כמובן שגם כאן נדרשת ערנות גבוהה והתמדה בבניית המותג הנכון כי ללקוחות אלו ,עיניים גדולות" הם ערניים מודעים ויכול לבוא בכל רגע שחקן חדש בשוק עם מותג חדש ו"יגנוב לנו את ההצגה".
ההמון הקונה- הלקוחות הללו הם בעצם מרביתנו בתחומים רבים, לא החדשנים ולא הממותגים ולא האמוציונלים- רק צרכנים קונים, צורכים בדרך כלל כי צריך- צריך לאכול אז קונים אוכל, רוצים לנסוע אז מזמינים שירותי נופש, צריך להחליף מיטה אז מחפשים לקנות מיטה, צריך לקדם את העסק- מחפשים יועץ עסקי- אלו מרבית הלקוחות ואיך מוכרים להם? תועלות
אנו מספקים להם את הצורך הקיים באופן המלא והטוב ביותר שניתן- הם יקנו את התמורה והתועלת המתאימה וההוגנת ביותר עבור הצורך שלהם
אז לפני הכול שאתם נמצאים מול לקוח נסו לזהות לאיזה סוג הוא שייך,מה המאפיינים שלו, מה חשוב לו ומכאן באיזה שפה תדברו איתו, 70%מכאן מהדרך כבר עשיתם
בהצלחה