ישראל מתיימרת להיות חלק מהעולם המפותח, המתקדם והמערבי בכל התחומים האפשריים, כלכלית, תרבותית, סוציאלית ופוליטית. מתוך מחשבה זו נחשבת השפה האנגלית למעין שפת חובה ללימוד וככזו שקשה מאוד להתקדם ולהתפתח בלעדיה בעולם העסקים ובכלל. למרות זאת, ולמרות שלימודי האנגלית נחשבים כחלק מלימודי הליבה במערכת החינוך הישראלית הממלכתית, אי אפשר לומר כי היא שפת אם וכי היא שגורה על לשוננו כמו העברית, מה שאומר שתמיד יימצא הישראלי הממוצע, ויהיה משכיל ככל שיהיה, קצת מאחור, מבחינת ידיעת השפה האנגלית, ומבחינת הפנמתה, לעומת אנשים שזוהי שפת האם שלהם ואותה הם דיברו במשך כל חייהם. הדבר אינו משמעותי יתר על המידה כאשר מרכז החיים הוא בישראל, ורק לעיתים נדרש השימוש בשפה האנגלית, אך הוא הופך לקריטי ביותר כאשר מבקשים להעביר את מרכז החיים לארצות דוברות אנגלית, כגון ארה"ב, קנדה, אנגליה או אוסטרליה, או אז נכנס מבחן TOEFL לפעילות.
כיצד מסייע ותורם מבחן טופל לסיכויי ההצלחה בחו"ל?
מבחן TOEFL משמש כקטליזאטור לבחינת מידת ההתאמה של המבקש לעבוד או ללמוד בארצות דוברות אנגלית ואמור, מבחינת מטרות העל שלו, לאמוד את סיכוייו של המבקש לקבל ויזת לימודים או להתקבל לעבודה במוסד ממשלתי, כלכלי או פוליטי במדינות אנגלוסקסיות, להצליח בהבנת החומרים הנלמדים, לדעת לקרוא אותם, לשוחח עליהם ולכתוב עליהם. באמצעות הצלחה במבחן טופל יכולים, גם הנבחן, וגם אלו האמורים לאשר או לדחות את בקשתו, להכריע האם כדאי להשקיע בהמשך דרכו או שסף ידיעותיו אינו מספק את הדרישות המינימאליות ממועמד ללימודים או לעבודה מקצועית.
מבחן TOEFL, הנקרא, בשנים האחרונות, TOEFL IBT, ועבר מספר שינויים ועדכונים כך שיתאים לסטנדרטים אקדמאיים ומקצועיים בשוק האנגלוסקסי, הוא מבחן בינלאומי, המועבר, באותו האופן ובאותה הצורה, בכל נקודה על פני הגלובוס, כך שתוצאותיו יכולות להיות ברות השוואה וניתנות לניתוח סטטיסטי, על פיו נקבע הציון הסופי. ככל שהציון המשוקלל הסופי גבוה יותר, כך תחזיות ההצלחה עולות וסיכויי המועמד עולים.
איך בנוי מבחן טופל?
TOEFL IBT, הנעשה בישראל, כמו במרבית המקומות בעולם, בצורה ממוחשבת, בנוי, בדיוק כמו הבחינה הפסיכומטרית המוכרת לנו, ממספר פרקים נושאיים ותוכניים הבאים לבחון בקיאות לשונית ודקדוקית בשפה האנגלית. החלק הראשון הוא פרק הבנת הנקרא ובו מתבקש המועמד לנתח טקסט כתוב ולענות על מספר שאלות הקשורות אליו, החלק השני הוא פרק הבנת הנשמע ובו מתבקש הנבחן לנתח טקסט ווקלי ולענות על מספר שאלות הקשורות אליו. החלק השלישי הוא פרק הדיבור, ובו נבחנת בקיאות הנבחן בדיבור ובהעברת מסרים ווקאליים והחלק האחרון הוא פרק הכתיבה שבו נבחנות יכולות העברת המסרים והרעיונות על הכתב, בדקדוק נכון ובשפה עשירה וברורה.
על ידי ארבעת הפרמטרים הנבחנים, שהם ארבעת האלמנטים החיוניים לשם הצלחה והתקדמות בעולם האקדמי והמקצועי במדינות דוברות אנגלית, יכולים נבחני מבחן טופל, וגם המוסדות המקבלים את תוצאות המבחנים, להחליט האם כדאי לבצע את המעבר והאם הוא ישתלם בעתיד.