כל סטודנט למנהל עסקים נחשף, בערך בשלוש השניות הראשונות שלו לתואר, למודל שנקרא "מודל התמורה". בבסיסו של העניין המודל מגדיר ארגון, כמערכת אנושית העושה שימוש בתשומות, כדי לייצר תפוקות בעלות ערך מוסף לקהל היעד. לדוגמא: חברת תקשורת עושה שימוש באנשים, ציוד טכנולוגי, מוקדים טלפוניים, ידע, כסף וכו', כדי לאפשר תקשורת בין אנשים דרך הטלפון, האינטרנט, או כל תשתית אחרת.
המשאב המשמעותי ביותר בתהליך הפקת הערך, הוא המשאב האנושי, כיוון שהוא זה שאמון על תפעול האמצעים האחרים. למעשה, מודל התמורה מתקיים גם בכל עובד: כולנו עושים שימוש במשאבים כגון ידע, כישורים, מיומנויות, אינטיליגנציה, מראה חיצוני וכו' כדי לייצר ערך לארגון (וכדי להמשיך לקבל משכורת).
לכולנו ברור, שככל שלרשות הארגון שלנו יעמדו משאבים בעלי פוטנציאל להפקת ערך גבוה יותר, כך יוכל הארגון להפיק ערך גבוה יותר וביעילות גבוהה יותר. בארגון עסקי, המשמעות היא על פי רוב גם שורת רווח נאה יותר וחיוכים גדולים יותר על פניהם של בעלי המניות.
המסקנה המתבקשת היא, שככל שהעובדים שלנו יהיו בעלי משאבים פנימיים גדולים יותר, כך הפוטנציאל שלהם להפיק יותר ערך עבור הארגון, גבוה יותר. כמו שאומרת ג. יפית: "זה כדאי!".
אז מה ניתן לעשות כדי לשדרג את העובדים שלך?
ובכן הברור מאליו הוא לשלוח אותם לקורסים שונים, להצמיד להם מאמן אישי, לארגן להם סדנאות והדרכות בנושאים כגון ניהול זמן, או אפקטיביות אישית ואפילו לסדר להם חדר כושר / תזונאית / סדנת גמילה מעישון וכדומה. כל זה מצויין, חשוב וכנראה גם יקר.
חשוב גם להדגיש שהעצמת העובדים שלך, אינה מסתכמת באירועים חד פעמיים ומדובר למעשה בתהליך מתמשך, שההזדמנויות לקדם אותו נמצאות בשפע ביום יום של חיי העבודה.
כללי הזהב להעצמת עובדים:
1. המנע מלתת תשובות: כשעובד פונה אליך בשאלה, הדבר הכי קל ונוח לשניכם הוא פשוט לתת לו את התשובה. בטווח הארוך, שניכם תשלמו את המחיר - העובד יתרגל לבחור בדרך הקלה ולא ילמד את מערכת השיקולים שיש להפעיל לפתרון דילמות, או לא יכיר את מקורות המידע המקצועיים הזמינים. אתה המנהל, תהפוך לסוג של ויקיפדיה ותמצא את עצמך עסוק בלענות לשאלות חוזרות ונשנות מצד העובדים, אך גם לשאלה "למה לעזאזל הם לא מפעילים קצת את הראש?!". הפתרון - כל אימת שאפשר, ענה בשאלה. לדוגמא: " מה אתה חושב? מה נראה לך שכדאי לעשות? מה לדעתך הפתרון? האם בדקת במערכת המידע שלנו? האם שאלת עמיתים?". תגובה בשאלה, תאמן את העובדים שלך בהפעלת כישוריהם וידיעותיהם ותביא אותם למצב בו הפרספקטיבה והידע שלהם מתרחבים.
2. התייעץ עם העובדים: גם כאשר הם אינם פונים אליך, פנה אתה אליהם עם דילמות ניהוליות בהם אתה יכול לשתף אותם. זכור תמיד שהעובד מכיר את המשימה, או הלקוחות טוב יותר ממך, כיוון שהוא נמצא עמם במגע יום יומי. הרווח כאן הוא משולש - גם תהנה מזויות ראיה חדשות, גם תאתגר ותפתח את רמת החשיבה של העובדים וגם תגרום להם להרגיש חשובים ובעלי ערך, תחושה המובילה לרוב לעליה משמעותית במוטיבציה.
3. חניכה: הקדש לפחות שעה בחודש לכל עובד ולמד אותו משהו חדש. התוכן יכול להיות מקצועי, רק שלעיתים גם מקבץ טיפים על התנהלות נכונה בארגון יכול להיות מועיל לא פחות. התאם את התוכן לצרכים של העובד ולמקומות בו הוא היה רוצה להתחזק. גם כאן, מעבר להרחבת היכולות, הערך ההנעתי הוא אדיר.
4. האצל סמכויות: איכשהו תמיד אין לנו זמן לדברים שאנחנו הכי שונאים לעשות. הסוד הוא, שיש מי שישמח לעשותם במקומך. חשוב למי מעובדיך, המשימה כן מתאימה והעבר אותה אליו. הסבר תמיד את המטרה והחשיבות בביצוע המשימה והשאר מעורב ברמת הבקרה. זאת יכולה להיות הזדמנות למידה אמיתית עבור העובד שלך ופחות כמה ישיבות בשבילך. שים רק לב לכך שיש הבדל בין האצלת סמכויות לבין "הפלת תיקים" וניצול. אם לעובד לא יהיה ערך מוסף מביצוע המשימה, בקש את עזרתו ואל תיצור ציפיות מוטעות .
5. הדגש תמיד בפני עובדיך את החשיבות האמיתית של עבודתם: אנשי מכירות של טלפונים ניידים מאפשרים תקשורת בין אנשים, עובדי קו הייצור במפעל אסם מאכילים אלפי ילדים בחטיפים מלאי ויטמינים המעלים חיוך על פניהם, מהנדסי השבבים באינטל משתתפים בבניית העתיד הטכנולוגי של האנושות כולה. תן לאנשים שלך להבין שהם חלק מדבר עצום ומשמעותי והם יהפכו לעצומים ומשמעותיים עבורך ועבור הארגון.
לסיכום
העצמת עובדים הנו תהליך של שדרוג המשאב הכי משמעותי בארגון. כל האמור למעלה נכון כפליים, אם אתה מנהל מנהלים וחונך ומלמד אותם גם להעצים את עובדיהם. כשאתה "משדרג" את העובדים, או המנהלים תחתיך, הם יביאו לך תוצאות טובות יותר ויראו רמת מחויבות גבוהה יותר. לא פחות חשוב מכך הוא התהליך שאתה תעבור. מנהל מעצים ברוב המקרים מועצם בעצמו מהתהליך ומנסיוני, אחת התחושות המספקות ביותר היא להפוך את העובדים שלך לאנשים מקצועיים, מחוייבים ומצליחים.
"מנהיגים הם אלה שגורמים לאנשים רגילים, להשיג תוצאות יוצאות דופן" - אלברט איינשטיין
רוצה לדעת כיצד להעצים את עובדיך עוד יותר? צור/י קשר