רישום רכבים מיבוא אישי על שם חברה בע"מ
הוראות צו יבוא חופשי, המהווה את האסמכתא החוקית לביצוע ייבוא אישי בכלל וייבוא אישי של רכבים בפרט קובעות כי ייבוא אישי ייעשה על ידי אדם פרטי לשימושו האישי בלבד.
כפועל יוצא של הוראה זו, אסר משרד התחבורה באופן גורף לייבא רכבים באפון אישי ולרשום אותם על שם חברה בע"מ.
לא זאת אף זאת, כחלק מהליך הייבוא, נדרש המייבא להצהיר בפני עורך דין כי אין בכוונתו להשתמש ברכב המיובא באופן אישי לצרכים מסחריים לרבות רישום הרכב על שם חברה וכמובן ניצול אפשרות הפחת והזיכויים השונים אשר ניתנים על ידי רשויות המס לרכבי חברה.
אם זאת, יש לציין כי הוראות צו יבוא חופשי נכתבו לפני שנים רבות וכיום עולם המסחר הבינלאומי ואלמנט הכפר הגלובלי שינו את חוקי המשחק כך שפעמים רבות, אנשים פרטיים מנהלים את עסקיהם דרך חברות אחזקה ולמרות מסך ההתאגדות אשר מפריד בין החברה לבין בעל המניות שלה, ייבוא אישי של רכב ורישומו על שם חברה כאמור לעיל, עדיין יעמוד בקריטריונים שהציב צו הייבוא, היינו שהרכב המיובא ישמש את מנהל החברה באופן אישי מחד אך ייתן לחברה את מגוון יתרונות המיסוי הניתנים לרכב חברה.
בנוסף, לטעמנו יש טעם נפגם באיסור זה אשר מלבד האמור לעיל, פוגע בראש ובראשונה בזכויות חוקיות בסיסיות כגון חופש הקניין, בנוסף איסור האפשרות לרישום רכבים מיובא אישי על שם חברה בע"מ יוצר אלמנט של איפה ואיפה בין רכבים אשר נרכשו בישראל באופן המקובל לבין רכבים שיובאו באופן אישי לישראל.
לפיכך יש לברך את ועדת זליכה שמונתה על ידי משרד התחבורה בכדי לבדוק את הגברת התחרותיות בענף יבוא לישראל והואיל והועדה קבעה במסגרת המלצותיה לשר כי יש לבטל את האיסור הקיים כיום לרישום רכבים בייבוא אישי על שם חברה בע"מ.
אין ספק כי מתן האפשרות לרישום הרכבים בייבוא אישי על שם חברה בע"מ, תגדיל באופן משמעותי את נתח השוק של הרכבים המיובאים באופן אישי לישראל הואיל וחברות רבות יעדיפו לייבא אישית רכבים מוזלים למנהלים בכירים חלף האפשרות הקיימת כיום והיא לרכוש רכבים יקרים בישראל ו/או לבחור במסלול הליסינג אשר אמנם יוצר לחברה הוצאה מסוימת מחד אך מאלץ אותה לשלם ריביות גבוהות בגין החכר הרכבים מה שבסופו של דבר איננו משתלם כלכלית.
אפשרות ייבוא רכב אישי ורישומו על שם חברה בע"מ, ייצור יתרונות רבים לחברה מייבאת.
כך לדוגמא, החברה תחסוך סך של 20-30% אל מול מחיר הרכב המקביל בישראל, כמו כן תוכל החברה לקבל מימון בנקאי ליבוא הרכב כנגד רישום שיעבוד לטובת הבנק המממן.
לסיכום, מדיניות משרד התחבורה אשר הושפעה עמוקות מהמחאה החברתית של קיץ 2011, מתאפיינת כיום בפתיחות יתרה לענף הייבוא האישי, ועדת זליכה אשר מונתה על ידי כבוד השר כץ, קבעה במפורש כי האלטרנטיבה האמיתית היחידה להורדת מחירי הרכבים בישראל היא היבוא האישי. משכך המליצה הועדה למשרד התחבורה לשנות את מדיניותו ולאפשר לחברות בע"מ לבצע יבוא אישי באופן ישיר, כך שהרכבים יירשמו על שם החברה עצמה וניתן יהיה לקבל את כל הזיכויים, ההטבות וקיזוזים השונים מרשויות המס באופן זהה לרכבים שנרכשו בישראל ונרשמו על שם חברה בע"מ.
אנו תקווה כי בהתאם להלך הרוח המאפיין את משרד התחבורה ובהתאם להצהרות שפורסמו ברבים, אכן קרוב היום שבו ניתצן יהיה לבצע ייבוא אישי לרכב ולרשום את הרכב מיובא על שם חברה בע"מ.