הבלבול אצל הצרכן
רכישת תכשיט משובץ יהלום אינו אירוע יומיומי. בישראל בניגוד לארה"ב תעשיית היהלומים הגיעה למודעות הצרכן הסופי רק בשנים האחרונות.
אם בעבר היהלום היה נחשב למוצר יקר מאוד שלא ניתן להשגה, כיום, בעיקר עקב ירידת עמלות השיווק ע"י מכירת ישירה של היצרנים, המחיר הוא בר השגה.
המצב כיום בחנויות הפזורות ברחבי הארץ לא מספק גם מבחינת איכות המוצר וגם מבחינת הידע המקצועי שמסופק לצרכן ע"י החנויות. לא פעם הלקוח התמים נתקל בתגיות המפרטות מגוון רחב של צבעים או ניקיונות על גבי אותו תכשיט בדיוק. האם זה אומר שרוב היהלומים על גבי התכשיט הם מהסוג היקר או שאולי דווקא מהסוג הפחות איכותי?
רבים מנסים להפיק את המיטב מחוסר הידע של הלקוח ופשוט לחייבו במחיר שלא משקף את שוויו האמתי של התכשיט. המצב שנוצר הוא שהלקוח סופג על גבו לא רק את מחירי התיווך אלא גם את "הטעויות" הנוצרות על ידי המתמחרים בחנויות.
התעודה הגמולוגית
המכונים הגמולוגים השונים בעולם, כל אחד לפי שיטתו, מנפיקים תעודות גמולוגיות ליהלומים. המכונים הגמולוגיים אינם עוסקים בתמחור או הערכת שווי היהלום אלא באיתור המדויק של כל הפגמים ביהלום וסימונם בתעודה תוך כדי קביעת איכות דרגת הניקיון, הצבע ואיכות הליטוש על פי מדדים קבועים. המכונים הינם גופים אובייקטיביים, שאינם מעורבים בהליך המסחרי ולכן הם קובעים את איכות היהלומים באופן מקצועי ופרטני ללא משוא פנים.
ממצאים (ממצאי תעודה) הינם התוצאות שהתקבלו מהמכון הגמולוגי המציינים את איכות היהלום. ממצאים אלו מתקבלים בדף מודפס עם לוגו של המכון הגמולוגי.
חשוב לזכור תכשיט יהלומים ללא תעודה כזו יכול להכיל בתוכו יהלום באיכות ירודה וזאת ללא ידיעת הצרכן, יש להקפיד כי בעת הרכישה יקבל הקונה תעודה ממכון מוכר.
בורסת היהלומים
בעקבות הפערים הרבים בין חנויות היוקרה השונות לבין ידיעותיו של הצרכן הממוצע, ועקב פערי התיווך המהותיים שנוצרו בין יציאת היהלום ממפעל הייצור עד להגעתו לצרכן הסופי, החלו להיכנס לשוק חברות פרטיות שבעבר עסקו רק בייצור יהלומים וכיום הוסיפו לעצמם נישה נוספת של מכירת תכשיטים ללקוחות פרטיים.
"פערי התיווך והרצון לתת ללקוחות, בעיקר לזוגות צעירים, תכשיטי יהלום איכותיים במחירים סבירים, הניעו אותי בפתיחת החנות הווירטואלית שלי" אומרת אדווה אהרוני בעלת החנות האינטרנטית Yes I Do . "הכעיס אותי מאוד שחברים רבים שלי נאלצים לקנות תכשיטי יוקרה במחירים כל כך גבוהים, כמעט פי 2 מהמחיר אותו אני מסוגלת להעניק להם".
אצל אדווה בת למשפחת יהלומנים אשר בתחום ייצור היהלומים כבר 30 שנה. הכל התחיל מחברים שמעונינים להציע נישואין, " חבר שאל אם אפשר להשיג אצלנו טבעות אירוסין, מאחר ואנו יצרנים והמחיר יהיה נמוך משמעותית. תשובתי, כמובן, היתה שלילית אך הצעתי שאבוא איתו ביחד לחנויות ונחפש יחדיו- הופתעתי מאוד מהמחירים... ואז כשהמשיכו להתקשר עוד ועוד מקורבים וחברים, הבנתי שהצורך בחנות יצרנית של תכשיטי זהב ויהלומים הכרחית". וכך בעקבות אהבתה לתחום והביקוש הגדל החליטה לפתוח את החנות.
"כיום רוב הלקוחות שמגיעים אליי אינם מבינים כמעט כלום ביהלומים וקל מאוד לאדם חיצוני לרמות אותם. הלקוחות מקבלים הסבר מפורט על מאפייני היהלום ואיכותו. בזכות ידע זה קל להם להשוות את המחיר מול חנויות חיצוניות ולגלות כי אכן הפרשי המחיר הינם מהותיים וכי איכות היהלום שהם מקבלים אצלי גבוהה. נתקלתי בהמון מקרים בהם לקוחות קיבלנו מידע "מיופה" ממוכרים ללא ניסיון, בחנויות חיצוניות, על איכות התכשיט שלהם."
באתר החנות שכתובתו www.yesido.co.il אדווה מפרטת את כל הבעיות שהלקוח הפוטנציאלי יכול להיתקל בהם ומנסה לתת להן מענה. "בזכות הניסיון בתחום, אני מסוגלת לנחש את רצונות הלקוח עוד לפני שהוא עצמו חשב אליהם" אומרת אדווה.
לגבי המחיר, אומרת אדווה, "אין לחנויות שמשלמות שכ"ד ועמלות בגין התיווך הגבוה את היכולת להגיע למחירים אשר נמכרים ב Yes I Do בפרט או בבורסה בכלל, הדבר משמעותי בעיקר במקרים של הצעות נישואים בהם הלקוח מחפש טבעות אירוסין / טבעת יהלומים במחיר טוב ובאיכות גבוהה".
THE 4 C'S
כשרוכשים טבעת יהלום או כל תכשיט משובץ יהלומים אחר יש לשים לב ולהשוות בין ארבע גורמים עיקרים שמשפיעים על המחיר:
1. משקל היהלום (Carat)
2. צבע היהלום (Color)
3. ניקיון (Clarity)
4. ליטוש גימור (Cut)
סיכום
אמינות, ניסיון ושירות האם הערכים שאותם יש לחפש מהמוכר כאשר קונים תכשיט יהלומים.
על הלקוח לבדוק היטב את מה שמציעים לו בתמורה למיטב כספו.