חפש מאמרים:
שלום אורח
27.12.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

חינוך ילדים לאור הקבלה 2

"בניית רצון טוב"

בניית רצון טוב בילד

סדר התפתחות האדם

לאחר שבמאמר הראשון הבהרנו שתי הנחות יסוד חשובות, צריכים אנו לדרוש על דרך התפתחות האדם כפי שתורת הקבלה מלמדת אותנו. רבים התוהים בדור שלנו על המילים הכתובות בתורתנו כבר בתחילת דרכה של האנושות, "כי יצר לב האדם רע מנעריו" (בראשית ח' כ"א), ובאמת, מבט חטוף אל פניו של כל תינוק, יעורר תמיהה גדולה. הלא מתיקות ותום שכזה, איך אפשר לכנות אותו בשם "רע". בדיוק במקום זה מפציע אורו של המקובל הגדול של דורנו, "בעל הסולם", הרב יהודה אשלג זצ"ל, שהודיענו בפשטות, כי המילה רע, פירושה ראשי התיבות, "רצון עצמי", והמילה "רשע", משמעותה, "רצון של עצמו". אכן, כשנשוב ונתבונן בתינוק או בילד המתפתח, נגלה שכל עיסוקו הוא בעצמו בלבד. בתחילה, הוא דורש רק את מזונו ואת החם ההורי, ואט אט הוא מפתח רצונות גדולים יותר ותובעניים יותר. לכן נאמר באיוב, "ועיר פרא, אדם יולד" (איוב י"א י"ב).
כדי להבין את הדברים, נחזור בקצרה אל מעשה בראשית. תכלית הבריאה היא שרצה הקב"ה להיטיב לנבראיו. תורת הקבלה אינה חוקרת בעצמותו של הבורא, אלא מדברת רק על מעשיו ופעולותיו, האור המתפשט ממנו, אור אינסוף, אשר ממלא את כל המציאות, וחז"ל דרשו שהאור הזה הוא "טוב ומיטיב". לכן כל מה שהיה חסר בבריאה זה כלי שיקבל את שפע האור הזה, את ההטבה האינסופית. לשם כך נבראו הנשמות מחומר אחד שנקרא "רצון", או ליתר דיוק, "רצון לקבל". זאת אומרת, שבטבע שלנו, אנו מחויבים להיות בעלי "רצון לקבל לעצמנו" גדול ביותר, או במילים אחרות מחויבים אנו להיות "אגואיסטים גדולים". משום כך, התפתחות האדם היא תכליתית ובעצם אמורה להוביל לגדילה וצמיחה של הרצון. משום כך נאמר, "יצר לב האדם רע מנעריו" (שם), ואין בכך שום גנאי. להפך, טבע זה בא לשרת את תכלית הבריאה שהיא להיטיב לנבראיו, משום שללא הרצון הזה איך נוכל לקבל את שפע ההטבה?!
אולם, תורת הקבלה מלמדת אותנו שעיקר העבודה היא דוקא להפך את הרצון הטבעי. עד גיל שלוש עשרה הילד בעצם נתון תחת המערכת של קבלה לעצמו, יצר ר"ע. בגיל שלוש עשרה מתחולל מהפך. הנקודה שבלב, הקרויה גם נפש דנפש או אחוריים דנפש דקדושה, נקודת הנשמה, שהיתה עד עכשיו חבויה בפנים, מתעוררת. בשלב זה נוצר קונפליקט עצום. בדור שלנו מכנים אותו "משבר גיל ההתבגרות". אלא שהקבלה מבהירה שאותו ילד, אשר מרגע לידתו אחוז רק ברצון העצמי שלו, ביצר הרע, שנאמר, "לפתח חטאת רבץ"(בראשית ד' ז'), מקבל בגיל שלוש עשרה את יצרו הטוב. אור חדש נולד בליבו. הנשמה מתעוררת עם רצון להשפיע, להיטיב עם הזולת, להיות ממש כמו אור אינסוף. אם הנער או הנערה לא עברו הכנה חינוכית-רוחנית מתאימה, המאבק יהיה חמור ולרוב, הצד האגואיסטי שבאדם ינצח ואותה התעוררות תדעך חזרה לנקודה קטנה ונעלמה. התפקיד שלנו כהורים הוא לעודד את הילד מקטנות עד לשלב זה, לעשות מעשים הסותרים את טבעו, להשפיע, לעזור, להואיל, לדאוג לזולת ולהיטיב עימו, לקיים את הכלל הגדול בתורה, "ואהבת לרעך כמוך" (ויקרא י"ט י"ח), והדברים הם עמוקים מאוד ודורשים עיון גדול.

ניתוב הרצון

חז"ל אמרו, "איזהו העשיר השמח בחלקו" (אבות ד' א'), ודרשו חכמים "עשיר" זה ראשי תיבות: עיניים, שיניים, ידיים רגליים. אכן אחת מנקודות החינוך החשובות ביותר בדור שלנו היא הגישה התפיסתית שלנו לגבי עולם החומר. אנו חיים בחברה מאוד חומרנית ובדברים האמורים לעיל למדנו שהילד, יצר ליבו ר"ע מנעוריו, יש לו רצון לקבל הולך ומתעצם. לכן כדמות מחנכת אנו קודם כל צריכים לבדוק היטב את הגישה שיש לנו אל החומר ואחר כך להאציל גישה מתוקנת לילדנו, זאת על מנת שה"רצון לקבל" שלהם, לא יהפוך למפלצת שבולעת הכל, בחברה שבה אדם לאדם, זאב.  
כולם מכירים את המשפט השגור בפי הילדים ושוכן בליבם של הרבה מבוגרים: "אבל לכולם יש..." אין הורה שלא אמר את זה כילד ואין ילד שלא אמר לפחות משהו דומה להוריו. "בעל הסולם" מסביר (הקדמה לספר הזוהר אות ל"ח), שמכל מדרגות דומם, צומח, חי, מדבר, מדרגת הרצון של האדם נבדלת בכך שיש בו הרגש זולתו. "נמצא (שהאדם) חסר גם בכל מה שיש לזולתו, ומתמלא קנאה לרכוש לו כל הישות שנמצאת בזולתו. ואם יש לו מנה רוצה מאתיים, וכן נמצאים חסרונותיו וצרכיו הולכים מתרבים, עד שהוא רוצה לבלוע כל הישות שבעולם כולו" (שם).

הסתפקות במה שיש

אחד העיקרים הגדולים בחינוך זה לעזור לילד לבנות את הרצון שלו בצורה נכונה, המתועלת לאפיקים הרצויים. לא חלילה לבטל את הרצון הגדול שצומח בילד, זה יהיה לפעול כנגד תכלית הבריאה שהיא "להיטיב לנבראיו", אלא לנווט אותו היטב. אם המסר בבית הוא שמגיע לילד כל מה שהוא מבקש וההורים נמצאים במרוץ לספק לו את מה שיש לכולם (סביר להניח שגם הם שבויים במרוץ ביחס לעצמם), הרצון לקבל של הילד רק ילך ויגדל ו"אין אדם מת וחצי תאותו בידו" (מדרש רבה קהלת סדר א), או שיגדל פרא אדם ויהיה מוכן לדרוס את כל סביבתו כדי להשיג את כל מבוקשו ח"ו, או שמרוץ הסיפוקים המיידיים יגרום לשבירת הכלים ושחיקת הרצון עד אובדן החיות.
לכן החינוך היהודי מכוון לפשטות והסתפקות במועט. אומר הרב שיינברגר שליט"א: "המסר הוא שלא כל מה שיש לאחרים צריך להיות לי", צריך לדבר עם הילד כבוגר, לדבר אל הנשמה שבו, להסביר לו שזה שיש לשני אופניים גדולות וחדשות, זה טוב בשבילו. אבל זה לא אנחנו, זה "לא מתאים למדרגה שלנו", אנחנו "לא נוהגים ככה", והכלל הרוחני הוא שכל אחד מקבל מבורא עולם בדיוק את מה שהוא צריך. 
הבעיה בהליכה אחר הזרם הכללי של מילוי כל הרצונות החומריים שלנו היא בעיית המותרות. אומר הרב שיינברגר שליט"א: "מותרות זה הדברים שמביאים גאוה". גאוה היא שורש המידות הרעות והיא המקור לכל הייסורים שעוברים עלינו. תחושת הישות העצמית, ש"מגיע לי הכל", היא זו שיכולה להביא עצבות, כעס, מרירות, נקמנות וכו'. לפי חכמת הקבלה המותרות זהו מקום אחיזת הקליפות. אדם הולך אחר כל רצון שלו ורצונות שקנה מאחרים והחיים שלו מתמלאים בדברים מיותרים שהוא לא באמת זקוק להם, עד שהנשמה נקברת תחת החומר המיותר והאדם מוצא את עצמו נטול כוחות ולא מאושר במיוחד.

בדק בית

אם אנחנו רוצים לגדל ילדים בריאים בנפשם ויותר שלמים מבחינה רוחנית, אנו חייבים לעשות בדק בית כיצד אנו באמת מתייחסים אל השפע החומרי. למשל, האם כשאנחנו רואים אדם מפורסם ועשיר אנו מתמלאים בהתלהבות בלי שום קשר למה שאותו אדם מייצג? אם כן, ובמקביל אנו מסבירים לילדים שאין לכסף ערך אמיתי בלי תוכן פנימי בחיים, זה פשוט לא יעבוד! הילדים יקבלו את רושם הלב ולא את השכל היבש ודיבורי המוסר. לכן, אנו חייבים לערוך את בירור הרצון אצלנו בלב, ומשם להמשיך לניתוב הרצון של הילד.

איזון

"בעל הסולם" מסביר שהתנועה של תיקון הרצון נעה בין הרצונות של הגוף, שהוא השיא של הרצון לקבל לעצמנו בלבד, האגואיזם, לבין הרצון להשפיע, להיטיב, שהוא הרצון האמיתי של הנשמה. דרך האמצע נקראת הרצון לקבל על מנת להשפיע. התפקיד שלנו כהורים הוא לא להחריב חלילה את הרצון לקבל של הילד, אלא לטפח אותו שיהיה רצון לקבל על מנת להשפיע ולהיטיב. ביודענו ששיא התיקון הרוחני הוא, "ואהבת לרעך כמוך", זולתנות מוחלטת.

 

ניתן להאזין להרצאה בנושא דרך הקישור הבא:

חינוך ילדים ע"פ הקבלה

האזנה נעימה ומועילה

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

"מודעות"-מרכז רוחני לקבלה

אחווה 24,תל אביב

www.mudaut.co.il

03-5100587

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת "מודעות"-מרכז רוחני לקבלה

מאת: "מודעות"-מרכז רוחני לקבלהקבלה04/11/142954 צפיות
הפרשה מגלה איך באמצעות הנסיונות הגדולים הפך אברהם אבינו לסמל החסד והאהבה לכל הדורות. בדרך הקבלה אנו לומדים מסיפור העקדה את דרך תיקון הנפש. איך כל אחד יכול להגיע למצב מאוזן יותר של כוחות הנפש שבו

מאת: "מודעות"-מרכז רוחני לקבלהקבלה07/10/142818 צפיות
מעט על פרשת 'וזאת הברכה' החותמת את התורה, ובה משה רבנו מברך את עם ישראל ונפרד מהם, רגע לפני פטירתו והכניסה שלהם לארץ ישראל בלעדיו

מאת: "מודעות"-מרכז רוחני לקבלהקבלה23/09/142529 צפיות
במרכז הפרשה ניצבת שירת 'האזינו'. השירה מגלה לנו את טבע השלמות של הבריאה ונוטעת בנו את האמונה בכוחה של הנשמה וקשר הברית הנצחי שלה עם בורא עולם

מאת: "מודעות"-מרכז רוחני לקבלהקבלה17/09/142438 צפיות
הפרשות מכינות אותנו לקראת ההתייצבות למעמד הגדול של ראש השנה וקוראות לנו לערוך בדק בית אחרון, טיפול שורש פנימי שתכליתו לנקות אותנו על מנת שנזכה בשנה של חיבור ודבקות עם הבורא

מאת: "מודעות"-מרכז רוחני לקבלהקבלה08/09/142550 צפיות
עיקר פרשת השבוע הוא אמנם עניין הברכות והקללות, אבל היא פותחת במצות ביכורים. מצווה יקרה אשר בפנימיותה הכנה רוחנית לקראת ראש השנה הקרב ובא

מאת: "מודעות"-מרכז רוחני לקבלהקבלה03/09/142611 צפיות
הפרשה מלמדת אותנו על המלחמה האמיתית היחידה שיש, מלחמה שצריך לצאת אליה על מנת לנצח. רגעים לפני סיום השנה, הפרשה מראה לנו איך לעשות מאזן כוחות פנימי ומהו הניצחון אליו אנו שואפים

מאת: "מודעות"-מרכז רוחני לקבלהקבלה25/08/142636 צפיות
פרשת השבוע פותחת בפנינו את נושא ההנהגה הכללית בחברה וההנהגה הפנימית באדם, איך להגיע לקו המשפט שיהיה משפט צדק בעולם סביבנו ובתוכנו אנו.

מאמרים נוספים בנושא קבלה

מאת: בתיה כץקבלה15/05/1937632 צפיות
מעשה בזוג, בעל ואישה שחיו להם באושר ובשלום, גם פרנסה היתה להם ברווח אך דבר אחד העיב על אושרם, הם לא זכו להיפקד בילדים

מאת: בתיה כץקבלה15/05/1936681 צפיות
ביום ל"ג בעומר מציינים את יום הילולת רבי שמעון בר יוחאי כאשר הספר המזוהה איתו ביותר הוא ספר הזוהר הקדוש, ספר יסודי בתורת הקבלה.

מאת: בתיה כץקבלה08/05/1928377 צפיות
"רבי שמעון הצדיק, באתי לציון במיוחד לכבודך על מנת לספר את שערות בני יחיד אשר נתן לי האלוקים בזכותך, קיימתי את נדרי, אתמול הבאתי אותו חי וגזזתי את שיער ראשו בשירה ובזמרה, איך עתה אוכל לסוע מכאן בלעדי בני יחידי.

מאת: בתיה כץקבלה08/05/1929778 צפיות
ידוע ומפורסם שלהחזיק את ספר הזוהר בבית זה מעין כלי מחזיק ברכה, כמו קמע שמסוגל לישועות רבות ולכן אנשים רבים מכל המגזרים מחזיקים בביתם את ספר הזוהר הקדוש, יתרה מכך ישנם גם הלומדים בספר הזוהר כיוון שהלימוד ב...

מאת: בתיה כץקבלה25/02/191819 צפיות
כל אחד חשוף לעין הרע בפרט תינוקות יפים, אנשים בעלי כישרונות, עושר, מעמד מיוחד ועוד. הדברים הטובים האלה מושכים איתם עין הרע כיוון שהם גורמים לקנאה ולצרות עין, ובמקום שיש צרות עין וקנאה בא עין הרע על האדם.

מאת: בתיה כץקבלה25/02/191430 צפיות
שתשעים ותשעה אחוז מהמתים מתו מחמת עין הרע, ורק אחוז אחד מת בדרך ארץ, דהיינו משום שהגיע זמנו. הנה יוצא מדברי הגמרא, שיש מציאות של עין הרע בעולם.

מאת: בתיה כץקבלה07/01/191736 צפיות
גם לאחר פטירה של אדם קרוב ניתן להועיל לו ולשמח אותו על ידי שנעשה לו תיקון לנפטר, אותו תיקון שמביא לנשמתו נחת רוח גדולה, גורם למירוק עוונות של הנפטר ועושה עילוי נשמה גדול בעולמות עליונים.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica