ללמוד להלחין בצורה מקצועית
הלחנה מוגדרת כפעולת חיבור מוסיקה באמצעות תווים או אילתור. קיימים קורסים המלמדים את רזי ההלחנה, ומאפשרים לתלמיד להמקצע בחיבור מוסיקה. קורסי הלחנה הינם קורסים המקנים בסופם תעודת מלחין, ונמשכים לרוב כשנה. במהלך הלימודים התלמיד מקבל ידע ומיומנות בעיבוד, תיזמור והלחנה על פי סגנונות שונים. נושאי הקורס המרכזיים כוללים: פיתוח שמיעה מוסיקלית אצל התלמיד, הקניית יכולת ניתוח וביצוע להרמוניה ביצירה, והקניית יכולות ראשוניות בנגינה על פסנתר, ובליווי על ידי פסנתר. עוד בתכני הקורס נוכל למצוא מידע על תולדות המוסיקה, מידע על סגנון המוסיקה היהודית וההסטוריה שלה, ומידע על עולם המוסיקה בכללותו. שניים מן הנושאים המרכזיים בקורס לימודי ההלחנה הם: המרחב הקצבי ולימודי קריאת תווים. קריאת תווים הינה יכולת בסיסית אשר אותה צריך לרכוש המלחין, לימודי קריאת תווים נעשים בהדרגה, מן היכולות הבסיסיות ועד למתקדמות ביותר. נוסף על כך מלחין טוב צריך לדעת להבחין בין מקצבים, לפתח חשיבה קצבית, ולשלוט במשקלים סימטריים וא-סימטריים, ועל כך ישנה התמקצעות במרחב הקצבי במהלך הלימודים.
הלחנה כמקצוע
בוגרי לימודי ההלחנה יוכלו להשתלב בעבודות שונות בתעשיה. ישנה אפשרות תעסוקה בהלחנת מוסיקה לסרטי קולנוע, תוכניות טלויזיה, הצגות תיאטרון ועוד. ישנה אפשרות לבוגרים להשתלב בהלחנת שירים באופן פרטי לזמרים או ללהקות, ולעבוד בעולם הטלויזיה והקולנוע. המלחין צריך להכיר את תכונות כל הכלים להם הוא כותב ולהיות בקיא במגבלות של הכלים. לעיתים קרובות המלחין מעדיף לבצע את עבודתו על פסנתר, מאחר והוא ניחן באפשרויות רבות ורב קוליות, ואחר כך לעבד את היצירה לתזמורת מלאה. לעיתים עבודת המלחין מצריכה אותו לעבד יצירות שנכתבו עבור כלי מסויים ולהמירם לכלי אחר. על המלחין לדעת כי הלחנת מוסיקה ווקאלית מצריכה היערכות שונה, ולה כללים משלה. הלחנה ווקאלית מחייבת התאמה למנעד הקול שם הזמר, או הזמרים השונים, ולבציע תיאום בין הקולות השונים. כמובן שהלחנה למקהלה או להרכב קאמרי מסובכת יותר, ודורשת מיומנות וניסיון מצד המלחין.
החלטות חשובות בהלחנת שירים
בפני המלחין עומדות החלטות חשובות שעליו להחליט בטרם פעולת ההלחנה, או בזמן ההלחנה. בראש ובראשונה עומדת מגבלת התקציב. על המלחין לעמוד בתקציב המוקצה להפקה, ולהפיק ממנו את המיטב. כאשר להפקה יש תקציב גדול יוכל המלחין להשתמש בכלים חיים על פני הוירטואליים, אשר מוסיפים נופח מיוחד ליצירה. שנית, על המלחין להתחשב באווירה ובתחושה שההפקה מעוניינת להעביר, למשל: עבור סרטים, סנצנות מסויימות מצריכות הלחנה באווירה מותחת, חלק באווירה רומנטית וחלק באווירה מצחיקה. לעיתים מתבקש המלחין להלחין פס קול עבור סרט או סידרה מסויימים, ואז ההלחנה צריכה להיות שונה. הלחנת פס קול צריכה להיות מושכת ומעניינת, ולהאדיר את הסרט. במהלך העבודה על המלחין להלחין חקלים מן היצירה, ולהתייעץ עם בעלי מקצוע נוספים בהפקה לגבי טיב ההלחנה.