האם ניסים הם יסוד לאמינותה של דת?
שאלה: יש דעות ש"ישו" עשה ניסים לעיני העם האם אין בזה בכדי לאמת את אמונת הנוצרים?
תשובה: ניסים הם לא היסוד לאמיתותה של דת. דווקא היהדות אינה מייחסת חשיבות לטיעון התרחשות ניסים כבסיס לייסוד דת. אמנם יתכן לחזק את מאמיניה של הדת על ידי ניסים, אבל אין להאמין בדת מסויימת בגלל מופתים שנעשו על ידי מנהיגיה, כי יתכן והם נעשו על ידי כישוף או תרגילי קסמים ואחיזת עיניים.
וכך כותב הרמב"ם: "משה רבינו לא האמינו בו ישראל מפני האותות (ניסים) שעשה, שהמאמין על פי אותות (ניסים) יש בליבו דופי (אמונתו לא חזקה) , שאפשר שיעשה האות בלט (אחיזת עיניים או על ידי) וכישוף, אלא כל האותות שעשה משה במידבר לפי הצורך עשאם, לא להביא ראיה על הנבואה.
ובמה האמינו בו (הכוונה: בזכות מה האמינו עם ישראל במשה)? במעמד הר סיני. שעינינו ראו ולא זר ואוזנינו שמעו ולא אחר, האש הקולות והלפידים והוא ניגש אל הערפל והקול מדבר אליו, ואנו שומעים משה משה לך אמור להן כך וכך, וכן הוא אומר: פנים בפנים דבר ה' עמכם... ומנין שמעמד הר סיני לבדו היא הראיה לנבואתו (של משה) שהיא אמת, שאין בה דופי ? שנאמר: הנה אנוכי בא אליך בעב הענן (מעמד הר סיני) בעבור ישמע העם בדברי עמך, וגם בך יאמינו לעולם, מכלל שקודם דבר זה (מעמד הר סיני) לא האמינו בו נאמנות שהיא עומדת לעולם, אלא נאמנות שיש אחריה הרהור ומחשבה" (רמב"ם הלכות יסודי התורה, פרק ח הלכה א).
לכן, גם ניסים אינם קנה מידה לקבל את דברי העושה אותם כאילו יש לו מסר מאלוקים, שהרי גם המצרים בזמן יציאת מצרים ידעו לעשות כישופים, וגם אנשים שמתעסקים בקבלה מעשית יכולים לתעתע באנשים, שלא להזכיר את פלאי הטכנולוגיה המאוחרים יותר. על הנביא שעושה את מעשי הניסים חלים מספר חוקים כדי שיחשב לנביא אמת. בין החוקים על הנביא שלא להסית לעבוד אלוקים אחרים או לגרוע ממצוות התורה.
וכך כתוב בתורה:
"כי-יקום בקרבך נביא, או חולם חלום; ונתן אליך אות, או מופת. ובא האות והמופת, אשר-דיבר אליך לאמור: נלכה אחרי אלוהים אחרים, אשר לא-ידעתם ונעבדם. לא תשמע אל-דברי הנביא ההוא, או אל-חולם החלום ההוא: כי מנסה ה' אלוקיכם אתכם, לדעת הישכם (האם אתם) אוהבים את- ה' אלוקיכם בכל-לבבכם ובכל-נפשכם" (דברים יג, ב-ד).
בעולם יש כוחות רוחניים שליליים וחיוביים, ועל פי היהדות, גם אם רואים אדם שמבצע נסים אבל אומר דברים שהם נגד התורה, אין בזה כדי לפגום אמונתנו בתורה, כיוון שידוע לנו שיש בעולם כוחות רוחניים שליליים שאלוקים שם על מנת לנסות אותנו עד כמה אמונתנו חזקה בתורת משה ובמעמד הר סיני.
נניח אתה חייל במלחמה ואתה מקבל הוראות ישירות מהמפקד להסתער על איזור א', והנה אתה פוגש כמה חיילים שנותנים לך הוראות הפוכות ממה שקיבלת מהמפקד, ודאי שלא תקבל את הוראותיהם. כי אתה קיבלת הוראות ישירות מהמפקד וההוראות שלהם אינם ישירות, אם המפקד רוצה לשנות את הוראותיו הוא צריך לפנות אליך שוב ולגלות שוב את רצונו, דהיינו שדרגת האמינות של המסר השני שהפוך מהמסר הראשון צריכה להיות לפחות באותה דרגה כמו המסר הראשון.
ולכן כל מסר אחר שסותר את מעמד הר סיני ואת התורה שניתנה באותו מעמד לא יכול להיחשב ולהתקבל על ידינו.
מעמד הר סיני הוא לא רק נס: הוא יותר נעלה באין ערוך לעומת נס "רגיל", כי הוא ההתגלות הישירה של בורא עולם לעם שלם! והוא הבסיס לאמונתנו. במעמד זה אלוקים גילה את רצונו לעם שלם, ומעמד זה לא ניתן להמצאה ולפברוק. ולכן, קיבלנו הוראות מהמפקד שכל מי שיאמר אחרת, אפילו אם הוא יעשה ניסים, אין בזה כדי לסתור את מעמד הר סיני, ואלו רק ניסיונות לנסות אותנו ולראות עד כמה אמונתנו חזקה. והסיבה היא כי מעמד הר סיני הוא יותר חזק מכל נס שייעשה, כי הוא ישיר מבורא עולם, אבל על ידי ניסים, אנחנו יכולים רק להגיע למסקנה שיש כוחות רוחניים על טבעיים שבאים לנסותנו, אבל זה עדיין לא מראה שדברי העושה אותם הם אמת, כי הרי כבר בתורה אלוקים אמר לנו שייתכן שאנשים יעשו ניסים כדי לנסות להעבירנו על הדת, ואין לנו לקבלם, כי הם סותרים את הדיבור הישיר – מעמד הר סיני שבו אלוקים דיבר אלינו ישירות וגילה את רצונו.
הרמב"ם ממשיל את זה לדבר שאתה ראית בעיניך, והנה באו פתאום עדים ואומרים לך הפוך ממה שאתה ראית, האם תקבל את דבריהם? ודאי שלא, כי אתה ראית בעיניך את הדברים והעדים סותרים את מה שראית, כך גם מעמד הר סיני הוא דברו הישיר של הבורא, וכל מי שיעשה ניסים ויאמר שיש לו מסר ששונה מהנאמר במעמד הר סיני, דבריו לא יתקבלו.
אם אלוקים היה רוצה להחליף את תורתו ח"ו, הוא היה משתמש לפחות במעמד נשגב כמו מעמד הר סיני כמו שנעשה לעם ישראל. לולא זאת אין בכל נס או אחיזת עיניים כדי לסתור את תורת משה.
לצפייה ברשימה השאלות המלאה בנושאי רוחניות קבלה ומיסטיקה כנסו לכאן שאלות תשובות ביהדות וקבלה