TOSTUDY- איך בוחרים מקצוע ללימודים?
לבחירת מקצוע ותחום לימודים ישנה השפעה מכרעת על החיים. זאת ההחלטה הראשונה עבור רבים שקבלתה היא בידי המקבל בלבד ותהיה לה השלכה ישירה על הקריירה ועל הפרנסה והסיפוק מהעשייה שכול אחד ואחת יחוו במהלך רוב שנות חייהם. כובד ההחלטה והמורכבות שבה הופכים את בחירה זו לאחת החשובות והגורליות בחיים. החלטה מסוג זה דורשת מחשבה מקדימה ושיכלול של פרמטרים רבים כגון: עניין, יכולות וכישורים, פרנסה, ביקוש ועמידה בדרישות וביעדים. בסוף מחשבה מקדימה זו התקווה היא לבחור במסלול ובתחום שיממשו בצורה האופטימאלית את סך הפרמטרים הרלוונטיים.
כיצד בוחרים מקצוע או מסלול לימודים?
את שלב ההכוונה והבחירה ניתן לחלק לשנים, קבוצה אחת מכילה את אלו שהבחירה קלה עבורם באופן יחסי מפני שהחיים הכווינו אותם למסלול מסוים או שהלימודים הם הגשמה של חלום עתיק יומין עבורם ולכן הם מדלגים למעשה על שלב המחשבה המקדימה, הבחינה וסקר השוק. עבורם התשובה למסלול לימודים ידוע מראש וברור. מדובר לרוב בנטייה למקצועות מסורתיים ויציבים כמו ללימודי רפואה משלימה, משפטים, קורס הנהלת חשבונות, חינוך או ספורט.
הקבוצה השנייה מכילה בתוכה את הרוב, רוב הציבור בישראל מתמודד מול שאלת, ה"מה נלמד?" ובמה נפתח קרירה בתחילת שנות העשרים של חייו הוא מתמודד מול סוגיה זו ללא הכנה מקדימה וללא נטיית לב ברור לכיוון כל שהוא. עבור קבוצה זו ההחלטה הינה החלטה מורכבת קשה סיזיפית הדורשת מחקר והעמקה בתחומים רבים בפעם הראשונה.
עבור קבוצה זו הדרך להתמודד היא על ידי מחקר על ידי ניסוי ועלי ידי תחקיר והקשבה לחברים בוגרים ומשפחה בעלי ניסיון חיים והבנה מעמיקה יותר מול החיים האקדמאים ובכלל. דרך נוספת היא היועצות במומחים שעל סמך מבדקים טכניים ועיוניים יודעים להכווין כול אדם למקצוע ולתחום התואמים את כישורים ויכולותיהם הטבעיות.
כך או כך ההחלטה אינה קלה אך היא מאתגרת ונחשבת ללא ספק לשלב חשוב וטבעי בהתפתחות התקינה של כול אחד ואחת הצעד אינו כך אך הוא מעצב ומגבש.
לימודים החלטה גורלית לחיים, האומנם?
האם למרות האמור בהקדמה בחירת התחום, או המקצוע ללימודים זו החלטה גורלית שעתידנו תלוי רק בה? ובכן המציאות מלמדת שלא. לתופעה זו כמה סיבות עיקריות:
סיבה הראשונה – גיל, הרוב הגדול של הסטודנטים במדינת ישראל בחורים את המקצוע ללימודים בתחילת שנות העשרים של חייהם. בגיל זה האישיות וההבנה של הסטודנטים הצעירים לגבי כישורים ויכולותיהם עדיין לא מעוצבים ברמה מספקת ולכן אין סיבה שלהחלטה בגיל צעיר תהיה השפעה מוחלטת על כל החיים. מי שחש שהבחירה שהוא עשה בגיל עשרים לא נכון בתחילת שנות השלושים יכול בקלות לבחור לעצמו נתיב לימודים אחר נכון לו הרבה יותר במקום או תוך כדי העבודה ופיתוח הקרירה העכשווית.
סיבה שנייה – חוסר עניין, עניין סיפוק ואפשרות להתפרנס בצורה מכובדת מקרירה הם פרמטרים דינאמיים ולכן לא נכון לדבוק בבחירה לא נכונה רק בגלל שבחרנו בה. החיים הם מבחן מתמשך והזדמנות מתמדת למחשבה שנייה, ולכן מי שחש במהלך הדרך כי ישנה בחירה אחרת נכונה יותר עבור רצוי שישנה תחום ויפנה ללימודים בתחום או מסגרת אחרת.
סיבה שלישית – ריבוי אפשרויות, פשוטו כמשמעו אנו חיים בעידן דינאמי ומשתנה האפשרויות הן כמעט בלתי מוגבלות בניגוד למה שהיה נהוג בעבר קל היום ללמוד תואר נוסף או תחום נוסף . מוסדות הלימוד מעודדים את התופעה (גם בגיל מאוחר), מקומות העבודה שמחים ומברכים על התופעה וגם החברה מקבלת ומעריכה יותר מתמיד את בניה המשכילים יותר והמגוונים יותר.
סיבה רביעית – ריבוי אפשרויות, בעולם הגלובלי המודרני והמתירני מאפשרת אין סוף אפשרויות וגם בכול הקשור ללימודים אנשים אינם חוששים להחליף מקצוע כל כמה שנים ולהתנסות ולנסות את מזלם בתחומים רבים ובסגנונות שונים התחושה היא שהכול פתוח ובהישג יד בכול גיל ולכול מעמד.
סיכום
התובנה הברורה מהבנת ארבעת הסיבות היא כי ההחלטה באשר לתחום לימודים היא חשובה היא בונה ומעצבת יש לה אפקט ישיר על החיים איכותם ורמתם אך היא אינה אחת ויחידה לא מדובר בהזדמנות אחת אלה בהזדמנות אמיתית לחקור וללמוד תחום שלתלמיד זיקת אמת עליו ואם הבחירה הראשונה לא הייתה מושלמת נכון ולא בושה לבצע בחירה נוספת.