חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

חינוך דרך סיפור

התבנית הסיפורית מאפשרת עיבוד חוויות רגשיות, הקניית מיומנויות חברתיות, למידת שפה ותקשורת וחיזוק הביטחון העצמי בעקבות נתינת מקום לחוויות הילד.
ניתן לומר כי הסיפור הוא כלי טבעי לארגון חוויות, והשתתפות פעילה רב כיוונית בסיפור מקלה ומעודדת צמיחה והתפתחות.
הסיפור הוא כלי נהדר להאיר את עיני ילדינו לערכים והתנהגויות, כלי המאפשר דיון מובנה על נושאים הקשורים לחיי היום יום של כולנו.
ספר המדגים בצורה טובה את כוחו של הסיפור בחינוך ילדנו הוא: "עולמו של דניאל".
לכל סיפור מצורפת הנחיית הורים המציעה דרכי התמודדות עם הסיטואציה המתוארת בסיפור.
כאשר קוראים סיפור מתוך הספר ופועלים לפי הנחית ההורים, מעבירים לילד מידע ערכי וחינוכי, שיעזור לו להתמודד באינטראקציות חברתיות ולהסתגל לעולם, כאשר הילד אינו מודע לכוחו של הסיפור לכוון אותו להתנהגות הנכונה בסיטואציה זו.
הכלי היעיל ביותר בחינוך ילדים הוא הדיבור, דרך הסיפור אנו משתמשים בדיבור כך שהילד מקבל את המסר באופן עקיף ולכן גם אינו מתנגד לו.
אם נאמר לילד: "אתה חייב להתקלח כי אתה מלוכלך" סביר להניח שהמסר יצור התנגדות, לעומת זאת אם נקרא לו למשל סיפור כמו "הברווזון המלוכלך" (סיפור מהספר "עולמו של דניאל" המספר על ילד שלא רצה להתקלח עד שאימו הציעה שיקלח גם את הברווזון) סביר להניח שהמסר יתקבל אצל הילד ללא התנגדות.
כלומר, יש לסיפור כוח אדיר בהקניית ערכים, בחיזוק הביטחון של הילד וברכישת שפה ומיומנויות חברתיות.
הסיפור מגשר בין עולם המבוגר לעולם הילד ולכן גם יוצר חיבור בין המבוגר לילד.
כך שלדעתי אפשר להפסיק להשתמש בשיטות שכולנו ברגע של ייאוש עלולים להפעיל כמו: צעקות, איומים , עונשים...
אני מציעה דרך אחרת לחנך את ילדנו, דרך שנעימה לכולנו, דרך הסיפור!

דלית הלוי סיטרוק, יועצת חינוכית ומשפחתית, תואר שני בפסיכולוגיה חינוכית, תואר ראשון במדעי ההתנהגות, מנהלת מרכז לי-ולך (המרכז לטיפול והעשרה) , לימודי טיפול משפחתי וזוגי, קורסי רייקי, תטא הילינג, גישור, מחברת הספר "עולמו של דניאל". 052-7330456  http://www.lilach-center.com/

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

דלית הלוי סיטרוק, יועצת חינוכית ומשפחתית, מומחית לניהול כעסים ושחרור מתחים

תואר שני בפסיכולוגיה חינוכית, תואר ראשון במדעי ההתנהגות, מנהלת מרכז לי-ולך (המרכז לטיפול והעשרה) , לימודי טיפול משפחתי וזוגי, קורסי רייקי, תטא הילינג, גישור, מחברת הספר "עולמו של דניאל". 052-7330456  http://www.lilach-center.com/

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת דלית הלוי סיטרוק

מאת: דלית הלוי סיטרוקאימון לחינוך07/12/091345 צפיות
מה עושים כאשר הילדים רוצים שיקנו להם עוד ועוד? בחג החנוכה יש לנו נטייה לפנק את הילדים, לקנות להם צעצועים, לקחת אותם להצגות מרהיבות בהפקות ענק ולחפש אטרקציות חדשות , בואו נעצור ונחשוב לרגע על ההשלכות.

מאת: דלית הלוי סיטרוקאימון למערכות יחסים31/10/091018 צפיות
מדהים שמלמדים אותנו בבית הספר מקצועות כמו גיאוגרפיה והיסטוריה, אבל את הדברים שהכי חשובים לחיים אף אחד לא מלמד אותנו... אף אחד מאיתנו לא היה מעז לנהוג ברכב בלי לקחת שעורי נהיגה, אבל רובנו נכנסים לזוגיות ומתחתנים בלי לקחת שעורי זוגיות... על כך נאמר: אין זוג לא מוצלח, יש זוג לא מודרך.

מאת: דלית הלוי סיטרוקאימון למערכות יחסים31/10/091406 צפיות
משחר ההיסטוריה ידוע שביחסי חמיות כלות בדרך כלל מעורבים רגשות של קינאה, תחרות, כעס, ביקורת ולעיתים אף שנאה וניתוק היחסים.

מאת: דלית הלוי סיטרוקגיל הזהב10/10/091590 צפיות
הסבתא של היום היא לא אותה סבתא שהייתה פעם, הסבתא בעידן המודרני מתמודדת עם דילמות לא פשוטות, 10 טיפים להעצמת סבתות בעידן המודרני

מאת: דלית הלוי סיטרוקחינוך ילדים05/10/091896 צפיות
אני זוכרת את הימים הראשונים שלי עם בני הבכור, הבאנו אותו הביתה ומיד חיפשתי את המדריך לטיפול בתינוק, מה עושים עם היצור הקטן הזה, כיצד מטפלים בו??? וכאשר בני גדל האתגרים גדלו יחד איתו, כיצד לחנך אותו? מתי לומר אסור ומתי מותר? מה לעשות כשהוא אינו מקשיב לי??? ואז בתי נולדה והאתגר הפך כמעט בלתי אפשרי, כיצד לספר לנסיך שעומדת להגיע נסיכה חדשה לממלכה המשפחתית? מה לעשות כדי למנוע קינאה??? כיצד להתמודד עם המריבות בניהם על כס המלוכה?

מאת: דלית הלוי סיטרוקאימון אישי11/09/091702 צפיות
החיים בישראל לא פשוטים, ישנם קשיים ביטחוניים, כלכליים וחברתיים. הקשיים מייצרים מתחים וכעסים, הכעס והמתח מחלישים את הגוף, דבר שעלול להתבטא במחלות שונות, הכעס הינו רגש הרסני שעלול להוביל להתפרצויות ופגיעה באנשים יקרים, לכן חשוב מאוד ללמוד לנהל כעסים ולשחרר מתחים מבלי לפגוע בעצמנו ובסביבתנו

מאמרים נוספים בנושא חינוך ילדים

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196724 צפיות
לפעמים אנו עומדים נדהמים כשילדינו מתנהגים בצורה הפוכה מזו שבקשנו מהם, ולא מעלים על דעתנו את האפשרות הפשוטה: הם לא הבינו אותנו

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196667 צפיות
נטל הילד את הסל, וכשהוא מצויד במיטב אזהרותיה של אמו יצא לחנות, העפיל על שתי המדרגות בפתח ופנה למוכר בקול צייצני: "אמא בקשה שני בקבוקי חלב"

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/1919578 צפיות
מדוע דווקא השולחן הישן והרעוע האריך ימים יותר מאחיו החדש והנוצץ? ואיך כל זה קשור לחינוך?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196725 צפיות
"לא המדרש עיקר אלא ה'מעשה'" – הסיפור שאותו מספרים כדי להעביר את המסר. למה חשוב לספר סיפורים, ואיך מספרים סיפור טוב?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/196596 צפיות
חייכתי למראה היצירה של בתי הבכורה. אולם כשראיתי מה חולל הפתק הקטן, נמחק החיוך והפך להבעת השתאות

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/1920013 צפיות
"סימן לבנים" – מה שלמדתי מזגג ביום סוער

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/193957 צפיות
יכולת זו של ניתוח דברים, יכולת נרכשת היא. תלויה היא בהרגל של הפניית תשומת הלב לכיוון חשיבה זה, ובעקביות

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica