התבנית הסיפורית מאפשרת עיבוד חוויות רגשיות, הקניית מיומנויות חברתיות, למידת שפה ותקשורת וחיזוק הביטחון העצמי בעקבות נתינת מקום לחוויות הילד.
ניתן לומר כי הסיפור הוא כלי טבעי לארגון חוויות, והשתתפות פעילה רב כיוונית בסיפור מקלה ומעודדת צמיחה והתפתחות.
הסיפור הוא כלי נהדר להאיר את עיני ילדינו לערכים והתנהגויות, כלי המאפשר דיון מובנה על נושאים הקשורים לחיי היום יום של כולנו.
ספר המדגים בצורה טובה את כוחו של הסיפור בחינוך ילדנו הוא: "עולמו של דניאל".
לכל סיפור מצורפת הנחיית הורים המציעה דרכי התמודדות עם הסיטואציה המתוארת בסיפור.
כאשר קוראים סיפור מתוך הספר ופועלים לפי הנחית ההורים, מעבירים לילד מידע ערכי וחינוכי, שיעזור לו להתמודד באינטראקציות חברתיות ולהסתגל לעולם, כאשר הילד אינו מודע לכוחו של הסיפור לכוון אותו להתנהגות הנכונה בסיטואציה זו.
הכלי היעיל ביותר בחינוך ילדים הוא הדיבור, דרך הסיפור אנו משתמשים בדיבור כך שהילד מקבל את המסר באופן עקיף ולכן גם אינו מתנגד לו.
אם נאמר לילד: "אתה חייב להתקלח כי אתה מלוכלך" סביר להניח שהמסר יצור התנגדות, לעומת זאת אם נקרא לו למשל סיפור כמו "הברווזון המלוכלך" (סיפור מהספר "עולמו של דניאל" המספר על ילד שלא רצה להתקלח עד שאימו הציעה שיקלח גם את הברווזון) סביר להניח שהמסר יתקבל אצל הילד ללא התנגדות.
כלומר, יש לסיפור כוח אדיר בהקניית ערכים, בחיזוק הביטחון של הילד וברכישת שפה ומיומנויות חברתיות.
הסיפור מגשר בין עולם המבוגר לעולם הילד ולכן גם יוצר חיבור בין המבוגר לילד.
כך שלדעתי אפשר להפסיק להשתמש בשיטות שכולנו ברגע של ייאוש עלולים להפעיל כמו: צעקות, איומים , עונשים...
אני מציעה דרך אחרת לחנך את ילדנו, דרך שנעימה לכולנו, דרך הסיפור!
דלית הלוי סיטרוק, יועצת חינוכית ומשפחתית, תואר שני בפסיכולוגיה חינוכית, תואר ראשון במדעי ההתנהגות, מנהלת מרכז לי-ולך (המרכז לטיפול והעשרה) , לימודי טיפול משפחתי וזוגי, קורסי רייקי, תטא הילינג, גישור, מחברת הספר "עולמו של דניאל". 052-7330456 http://www.lilach-center.com/