"המנייה שהתחפשה" / עינב כהן
לכבוד חג הפורים הממשמש ובה החלטתי לכתוב על סוג אחר של תחפושות שפוגעות לעיתים בכיס של כולנו.
יש מניות שכולנו מכירים- הן נמצאות בראש החדשות, הטוקבקים עליהם מרובים, והן לרוב גם בעלות היקפי מסחר גדולות.
אך לצערנו, הן לא תמיד מצדיקות את "הכותרות" להן הן זוכות ולעיתים קרובות הן לרוב יורדות .
ניקח כמה מהן רק לשם הדוגמא בשנת 2011-1012: מניית "אפריקה", מניית "טאואר" שתי מניות פופולאריות מאד בכותרות העיתונים אך בורסה לא תמיד מאירה להן פנים...
אז מדוע זה קורה? למה הן תופסות יותר כותרות ורק יורדות לעומת חברת "בבילון" למשל שהעסקים בה מצוינים ולא נמצאת תחת הראדר?
הסיבה היא פשוטה- אמנות יחסי הציבור.
היום נהוג שחברות בורסה מחזיקות חברות יחסי ציבור והן "דוחפות" אותן לעיתונאים על מנת שיפרסמו כמה שיותר כתבות ויביאו להכרה במנייה ומשם-להשקעה בה.
הם שולחות הודעות כל יומיים, משבחות את המניות והחברות שמאחוריהן, "מעגלות" פינות בעייתיים לעיתים קרובות, ולא מספרות את כל האמת אלא רק את החלקים היפים שבו.
העיתונאים שמחפשים כל הזמן כותרות, מוצאים את מבוקשם מעבודת יחסי הציבור ש"מאכילה" אותם.
העיתונאים נהנים ,חברות בורסה נהנות, יחסי הציבור עושות כסף והמשקיעים התמימים- מקבלים חצי אמת לעיתים קרובות.
אזי , על מנת שתזהו- "מנייה שהתחפשה" העצות שלי הן אלה:
1.קראתם כותרת מפוצצת על הצלחה של דו"ח חברה- בדקו האם הרווח הנקי עלה משמעותית מהרבעון הקודם. לעיתים מדגישים בכותרת את המכירות והרווח הנקי דווקא נשחק.
2.ידיעה על עסקה/מכירה- בדקו האם יש מחיר לעסקה. לפעמים חברות עושות עסקאות זניחות של כמה מאות שקלים ומספרות על זה לכל העולם. אל תפלו בפח! בדקו האם יש תג מחיר, או שמי שישלם את המחיר בסוף יום המסחר אלה המשקיעים המתלהבים כרגע..
3. ידיעה על שת"פ- בדקו טוב באתר מאיה מה כולל אותו שת"פ, יכול להיות שהוא יהיה עם חברה משמעותית אבל עם פיתוח מוצר בעוד 10 שנים, וגם יכול להיות שהשת"פ הזה לא כל כך משתלם לחברה שתרוויח על המוצר שהיא מפתחת אחוזים בודדים רק על מנת להיות ב"ליגה של הגדולים".
4. כותרת על המלצה בחו"ל על הנייר לעלייה של מאות אחוזים- לעיתים חברות יחסי הציבור "מדביקות" לעיתונאים כל מיני המלצות משמעותיות בחו"ל לחברה שלהם. כותרות כגון- "עיתון ניוזקיוז חושף- מניית "ישראל-בלוף" תזנק ב2000%" , לעיתים יהיו עבודה בעיניים שכן מדובר בעיתון מקומי וזניח שילדים בני 20 כותבים אותו להנאת השכונה הקרובה לבית מגוריהם...
כמובן שיש דברים נוספים רבים שכדאי ללמוד על מנת להיזהר במיוחד מכלי התקשורת,אך במקביל גם לנצל אותם להפקת רווחים בשוק ההון.
ואלה החבילות שמציעים לכם ב"ישראל בורסה":
1.מנוי ווי.איי.פי גולד שכולל ה-כ-ל: איתותים בזמן אמת לסלולארי ולאי מייל לשוק הישראלי+ איתותים בזמן אמת לסלולארי ולאי מייל לשוק האמריקאי+ סקירה איכותית ומלאה מידי לילה לאי מייל המנתחת את כלי התקשורת הכלכליים בישראל+ ניתוחי מניות ומדדים במגוון רחב של שיטות+ סקירת השוק האמריקאי מידי צהריים לאי מייל שלכם+ ספר "סודות הבורסה במחיר של 430 ₪ לחודש בלבד.
2. מנוי ווי.איי.פי לשוק הישראלי: איתותים בזמן אמת לסלולארי ולאי מייל לשוק הישראלי+ סקירה איכותית ומלאה מידי לילה לאי מייל המנתחת את כלי התקשורת הכלכליים בישראל בשילוב ניתוחי מניות ומדדים במגוון רחב של שיטות+ סקירת השוק האמריקאי מידי צהריים לאי מייל שלכם במחיר של 300 ₪ לחודש.
3. מנוי ווי.איי.פי נט לשוק הישראלי: איתותים בזמן אמת לאי מייל מייל לשוק הישראלי+ סקירה איכותית ומלאה מידי לילה לאי מייל המנתחת את כלי התקשורת הכלכליים בישראל בשילוב ניתוחי מניות ומדדים במגוון רחב של שיטות+ סקירת השוק האמריקאי מידי צהריים לאי מייל שלכם - 200 ₪ לחודש בלבד (ההבדל מהחבילה הקודמת- אין איתותים לסלולארי).
4. מנוי לסקירות ישראל: סקירה איכותית ומלאה מידי לילה לאי מייל המנתחת את כלי התקשורת הכלכליים בישראל בשילוב ניתוחי מניות ומדדים במגוון רחב של שיטות- 120 ₪ לחודש בלבד.