תוכנית שותפים, תוכנית מפיצים וההבדלים הקטנים שביניהם
תוכנית שותפים
כל מי שעבד בסביבת האינטרנט בשנים האחרונות יכול היה לחזות את עליית המודל השיווקי שנקרא תוכנית שותפים. תוכנית שותפים למעשה מציעה מודל שיתוף רווחים בין הגוף שמעוניין להציע את המוצרים או השירותים שלו לקהל הרחב לבין גוף שמעוניין לקחת את האחריות על שיווק והפניית קהל היעד תמורת עמלות.
ניתן למצוא תוכנית שותפים גם בעסק שאינו מנוהל ברשת, המלצות והפניות של לקוחות בין עסקים תמורת הטבות הייתה נפוצה מאז ומעולם. מדיום האינטרנט מאפשר לפתח כלים מדידים, נגישים וזולים להפצה מאסיבית של מודל זה, אנשים רבים הצליחו לפתח את מודל ה"עבודה מהבית" ברשת בזכות יתרונות אלו .
בתוכנית שותפים, לעסק שמספק את המוצר או השרות אין אפשרות להפסיד מכיוון שהוא משלם אך ורק על פעולות מוגדרות מראש, השותף לוקח על עצמו את האחריות לפנות ללקוחות ולהוביל אותם לביצוע אותה הפעולה.
תוכנית מפיצים
תוכנית מפיצים ניתן למצוא בעולם האמיתי כמו ברשת בדיוק כמו תוכנית שותפים, גם תוכנית מפיצים הגיעה למסה גבוהה ככל שהשימוש באינטרנט נעשה נפוץ יותר. בתוכנית מפיצים מודל שיתוף הרווחים מתבטא בפער שיוצר המפיץ מול הלקוח לבין המחיר שגובה ממנו מנהל תוכנית המפיצים עבור המוצר או השרות.
למעשה מפיץ הוא עצמאי/חברה שמאמין במוצר ומעוניין להציע אותו ללקוחות שלו. תוכנית המפיצים מאפשרת לו לפנות ללקוח ולהרוויח כסף על המכירה באופן ישיר, המפיץ מתנהל כמו חברה לכל דבר. בתוכנית מפיצים לרוב מדובר על מוצרים בעלי תפוגה, ז"א שקיים גם מודל חידושים או רכישה חוזרת, דבר שמאפשר למפיץ לחזור ולגרוף רווחים בכל מכירה.
השוני בין תוכנית מפיצים מול תוכנית שותפים
כמנהלים של תוכנית מפיצים או תוכנית משווקים נרצה לגייס את אותו קהל יעד: יזמים שמעוניינים להגדיל את ההכנסות של העסק או של עצמם, אנשים בעלי יכולת ניהול עצמאית ויכולת עבודה מול לקוחות.
בתוכנית מפיצים המפיץ למעשה הוא הפנים של החברה - היכולות, הניסיון, הידע והכלים שהמפיץ מביא איתו הם רלוונטיים וחשובים, למנהל התוכנית יש אינטרס לקדם ולייעל אותו, לשפר ל לו את הידע ואת הכלים.
בתוכנית שותפים השותף מתוגמל על פי הביצועים שהוגדרו לו והכלים בהם הוא משתמש הם כלים שהוא מפתח לבד לגיוס הלקוחות.
קיימים בשתי התוכניות מודלים משתנים של רווחים ראשוניים ורווחים חוזרים והנושא בעיקר תלוי במנהל התוכנית.
תוכנית שותפים לרוב תדרוש מהשותף רק לשווק ולפרסם את המוצר בעוד שבתוכנית מפיצים נדרש ממנו להיות חלק מפעיל מכל תהליך גיוס, מכירה וביצוע התשלום ולכן ברוב המקרים נמצא שמודל הרווחים של תוכנית מפיצים תהיה גבוה יותר.
בעידן האינטרנט לפעמים רואים תוכניות משולבות והכול במטרה אחת - להביא את הלקוח לביצוע פעולת המרה ושכל הצדדים יהיו מרווחים.