במרבית המקרים זה מגיע ברגעים הכי לא צפויים, באמצע נסיעה בדרכים מהירות לרוב או בעצירה ברמזור כאשר גיר איננו מטופל כראוי, אינו מתוחזק כמו שאר חלקי הרכב בם אנו משקיעים לרוב יותר בטיפולים ואז ללא כל התרעה הוא מתקלקל.
גיר היא מערכת גלגלי שיניים שבניהם שימון מסיבי של שמן גיר מיוחד, מטרת השימון היא להקטין את השחיקה המואצת של חלקי המתכת ובכך להאריך את חיי המערכת.
בכל כלי תחבורה יש מערכת הילוכים כזו או אחרת, עם זאת גיר לרכב זוהי מערכת מורכבת מאוד הסגורה בתוך בית אחד המכיל את השמן, גלגלי השיניים ורכיבים עדינים נוספים.
מערכות גיר בשנים האחרונות הולכות ומתפתחות, בעשר השנים האחרונות נכנס חזק לתמונה גיר אוטומטי כאשר הוא כיום הגיר הנמכר ביותר בישראל, מהותו העברת הילוכים אוטומטית, חסכון בדוושת המצמד ואורך חיים ארוך יותר עם טיפול נכון.
בשנים הראשונות בישראל לא ידעו לטפל בגיר אוטומטי כראוי ולכן שיפוץ גיר לרכב היה דבר לא אינטגרלי במוסכים המורשים כאשר היה מדובר בגיר אוטומטי.
כיום כאשר מרבית הגירים הם אוטומטים, שיפוץ גיר נעשה בצורה מקצועית, כאשר כל שיפוץ בא לגופו.
גירים שגלגלי השיניים שלהם נשחקו מקבלים לרוב השחזה של הגלגלים במידה וניתן להשתמש בהם ומצבם סביר וניתן לשיפוץ, לעיתים נדרשת החלפה של גלגל שיניים אחד או יותר על מנת להכניס את הגיר למערכת עבודה מושלמת מחדש.
הדרך להמנע מהצורך בשיפוץ גיר היא לדאוג תמיד ובכל טיפול שעושים לרכב, לבדוק את השמן שנמצא בבית הגיר על מנת לוודא שלא תהיה שחיקה מוגברת של החלקים הפנימיים בתוך הגיר.
גלגלי שיניים בנויים לעמוד בלחצים גבוהים עם זאת, ללא חומר סיכה גלגלי השיניים שוחקים האחד את השני עד לקריסת המערכת כולה.